Annons

Vidvinkel med eller utan filter

Produkter
(logga in för att koppla)

polarhund

Aktiv medlem
Jag har efter en hel funderande kommit fram till att en vidvinkel är vad jag skulle behöva härnäst till min D70. Två kandidater har jag kommit fram till som passar mina behov, Nikons 12-24 och Sigmas 12-24. Eftersom jag ofta fotar (drag)hundar så har jag lärt mig att när man kommer nära så kan dom rätt som det är slicka på frontlinsen, trycka dit nosen eller komma på något annat otyg. Av denna anledning så har jag tyckt att det kännts skönt med ett uv-filter i fram.

Nu till mitt bekymmer. Nikon objektivet har filter gänga men kostar 50% mer, Sigman å andra sidan saknar filtergänga (framtill alltså) men är billigare. Sen är ju Nikon objektivet dessutom lättare än Sigman vilket betyder en del för mig som titt som tätt åker till fjälls för att vandra och fota.

Är man dumsnål om köper Sigman i mitt fall?

Bortsett från hundbilder (vilket på något vis ändå blir bulken i mitt fotande eftersom jag nästan alltid har med mig mina två bestar) så är tanken att använda vidvinkeln vid en del flygbilder(cockpit i småkärror), skate- och snowboard samt tillfällen i fjällen när man befinner sig i trånga och/eller branta utrymmen (tänk östra leden upp till Kebnekaise).

Tankar kring filtrets vara eller icke vara emottages tacksamt!

Mvh Jesper
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Både Tamron och Tokina har ju släppt eller kommer att släppa konkurrerande alternativ. Kanske kan vara värt att kolla på dem med?

I den situation du beskriver skulle jag nog betrakta filtret som ett viktigt tillbehör trots att jag är en sån som aldrig använder skyddsfilter. Tror du inte att du kommer att känna dig hämmad och överdrivet försiktig om du hade ett objektiv som inte gick att skydda?
 

polarhund

Aktiv medlem
jimh skrev:
Tror du inte att du kommer att känna dig hämmad och överdrivet försiktig om du hade ett objektiv som inte gick att skydda?
En klart tänkvärd poäng där. Det skulle ju vara synd om man missade bra tillfällen bara för att man var rädd om optiken och för snål för att köpa rätt från början.

Sen kan det kanske vara värt att vänta och se vad Tamron och Tokina objektiven kan prestera. Fast jag har ju alla dessa bildideér i huvet nu och vill fota med en gång...

/Jesper
 
ANNONS