Annons

Presskort/ackrediterad..?!

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
Hej!

I sommar så går Islandshäst VM här i Sverige, Norrköping. Jag skulle så gärna vilja stå och fotografera där dom "riktiga" fotograferna står, men som alltid så krävs det ju ett presskort/ackrediterad. Jag skulle så gärna villja stå där, för att lära mig och för att få en chans till lite bättre bilder (detär så svårt att få bilder från läktaren utan att huvuden eller annat kommer med...) men, är det verkligen så att det inte går på något sätt att komma förbi dessa "ackrediteradregler", så att jag kan få stå "bland dom stora"?

/ Emma
(hoppas ni förstod frågan och att jag la frågan i rätt forum...)
 

Strutsen

Aktiv medlem
Det är kanske möjligt att söka acreditering genom skolan?
Eller kanske har du möjlighet att få följa med någon tidning dit, som praktik eller nått.

Eller skriv och ansök, du kan inte få annat än avslag.
 

EmmaT

Aktiv medlem
okej, tack så mycket. Ska höra lite med skolan.

(Det är ganska kul att se hur många som läser och hur många som svarar, 93 visningar , 1 svar =D...det har iofs inte med saken att göra...)

/Emma
 

sukram

Aktiv medlem
Ta och vandra in hos din lokala tidning och fråga om du kan få akreditering med hjälp av dom, eller att du får följa med en fotograf som sak dit för att lära dig eller liknande.
 

swordsman

Aktiv medlem
Presskort-diskussionen: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=27812

Som svar på frågan:
Ring arrangören och säg precis det du skrev! På det viset har jag kommit in på många evenemang. Elitserien i hockey, bandy, höjdhoppsgala med Holm, Klüft och gänget, osv... Som press, utan tidning, presskort eller någonting. Däremot vanlig hederlig ärlighet. Jag sa att jag ville lära mig och utvecklas och att jag skulle respektera de andra fotografernas jobb.

Glöm inte att ringa i god tid innan och att visa stor respekt för eventuella betänkligheter arrangören kan ha...
 

puskas5

Medlem
egaeci skrev:
Hm, finns det "riktiga" presskort också? Alltså som har något krav på den som ansöker om kortet?
"Riktiga" presskort finns inte men det finns ett presskort som visar att man faktiskt arbetar som journalist/fotograf och det utfärdas av Svenska Journalistförbundet. http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38430&_dad=portal&_schema=PORTAL. Kravet är att man är medlem i förbundet. De etiska reglerna förutsätter att man bara använder kortet i tjänsten men det är ingen större hemlighet att en del journalister använder det för att skaffa sig fördelar, till exempel gratis tillträde till nöjesarrangemang. Det presskort som man kan köpa för 900 kr på presskort.org skaffar man sig, om jag har förstått saken rätt, i huvudsak för att skaffa sig ekonomiska fördelar. Det är i alla fall det försäljningsargument som används på hemsidan.
 

edion

Aktiv medlem
JAg ahr en tanke om att dokumentera GAtufesten i Sundsvall 2005. Tänkte att jag skulle försöka få göra detta åt arrangernande Sundsvall event. Nån som ahr något bra tips på hur man ska formulera sig för att ha chans till detta. Dessutom funderar jag på när man kan kalla sig för frilans/fotograf vad finns det för gränser där om det finns några
 

puskas5

Medlem
Pressfotograf är ingen skyddad titel så det står vem som helst fritt att kalla sig pressfotograf. Men för att man ska få ett uppdrag krävs mer än att man kallar sig pressfotograf. Man måste visa vad man går för också. I ditt fall är väl det bästa att ta personlig kontakt med arrangörerna, presentera dina planer och visa exempel på vad du kan.
Anders
 

puskas5

Medlem
Jag ser nu att du inte skrev pressfotograf i din fråga utan frilansfotograf. Men samma gäller där, det är ingen skyddad yrkestitel så vem som helst får kalla sig frilansfotograf.
Anders
 

edion

Aktiv medlem
har kontaktat sundsvall event som håller i gatufesten
och presenterat min idé.
Ser ut såhär!
Hejsan!
Martin Henriksson heter jag och är 23 år. Bor i sollefteå och är
fotograf. Har ett stort intresse för festivaler både att besöka och
arrangera och hoppas nu på att kunna kombinera detta genom dokumentera
det som sker under årets Gatufest.
Jag har en tanke om att kunna fotodokumentera Gatufesten 2005. Det jag
nu funderar på är om det finns ett intresse från eran sida att få festen
dokumenterad. Detta blir isåfall mitt första skarpa uppdrag vilket gör
att det självklart inte kostar er någonting. Givetvis blir det fritt
fram för Gatufesten och Sundsvall Event att använda bilder som är tagna
under festivalen. Vill ni se prov på bilder jag tagit går det bra att
kontakta mig så skickar jag dessa.

Är det något jag borde ha undvikit/lagt till tänker även kontakta tidningar med samma brev så hjälp är alltid välkommen
 

maggan

Aktiv medlem
Prova med att kontakta pressansvarig för tävlingen, du kanske kan få pressacreditering av dem.
Jag hade en önskan att få fota på HP Open (damgolftävling) när den gick på Drottningholm och kontaktade pressansvarig direkt.
Först genom mail och sedan pratades vi vid via telefon och han var inte omöjlig utan jag fick komma dit och hämta presskort och fota.

Hade några härliga dagar bland både golf och fotoprofsen där ute.

Lycka till!
Margareta
 

edion

Aktiv medlem
kanon det täntke kolla med pressansvarige på Gatufesten men då måste man gå via en sida dom har för att få akreditering och där krävs uppdragsgivare. Dock skulle det vara intressant att veta lite hur du skrev Margareta i den första kontakten du tog med den pressanvarige
 

maggan

Aktiv medlem
Martin, jag skrev nog bara precis så som det var, att jag väldigt gärna ville fotografera på HP Open, erbjöd mig att betala inträdde själv, bara jag fick fotografera där.
Berättade att jag spelar golf själv och att jag ibland fotograferar för vår klubbtidning.

Att jag spelade själv var säkert viktigt, föär då visste de att jag rsepekterade reglerna och förstod att man måste vara diskret.

Fick till svar att om jag skulle få acreditering så blev det full acreditering och de skulle tänka på saken. Bad mig sen att återkomma när tävlingen närmade sig.
Det gjorde jag och blev då ombedd att komma ut till Drottningholm och träffa pressansvarig som då redan hade allt klart.
Fick vara med på presskonferenser och fritt inträde.

Hoppas ni har samma tur och lycka till.
 

edion

Aktiv medlem
hoppas kan man ju alltid men jag tvivlar på att jag komemr få fota på gatufesten. HAr inte skrivit att jag betalar inträdet själv men helelr inte bett om något annat än möjlighet att fota där. vore jävligt kul att få fota en så skön festival som gatufesten ändå är
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Jag har just skrivit till Urkult-arrangörerna och frågat om pressackreditering, precis som du Margareta så skrev jag att jag betalar inträde själv. Det var iofs. inte särskilt svårt att få plats i pressdiket på förra festivalen (en vänlig fråga räcker långt!) men det här blir mer "på riktigt". Bra övning inför riktiga jobb också tror jag!
 

edion

Aktiv medlem
Jag har med tänkt att skriva till urkult arrangörerna och kolla möjligheten. dom brukar nite vara omöjliga. gjorde en film åt dom 99 ska kolla med dom igen
 
ANNONS