Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skickar man en kamera bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag är nu på gång att sälja min 300D och jag har en kille som är väldigt intresserad av den. Det är bara det att han bor i andra ändan av landet. Hur skickar man bäst en kamera? Jag har ju orginalkartongen och den lilla bubbelplastpåsen som kameran kom i från fabrik men räcker det?

Hur försiktig är posten med sina paket? Vart får man annars tag på något bra att paketera den i?

Tacksam för alla tips
/Johan
 

RolandM

Aktiv medlem
Lägg grejorna i kartongen som den var nu köpte den. Där är den grundskyddad. Placera kameran sedan i en större kartong av wellpapp, ju tjockare wellpapp destå stabilare, så blir det ett skydd mot upprivningsskador och den kartongen är även styv så den behåller formen.

På golvet i kartongen placeras ett hyfsat tjockt lager med frigolitflingor eller motsvarande matrial som kan vara dels stötabsorberande men även stötupptagande, samt att innerkartongen ligger still. Ställ kamerakartongen på detta lager. Fyll sedan runt kamerakartongen med frigolitflingorna, även ovanpå. Lägg igen locke, så att det inte buktar ut, dvs från början är under tryck. Lås kartongen med pakettejp av den breda typen.

Om du inte har frigolitflingor, fyllda luftpåsar eller liknande, bör det gå att knöggla ihop tidningspapper.

Kartonger i lämplig storlek bör finnas i överflöd hos vilket företag elle rbutik som helst. Kartongerna är övverflödiga och frågar man snällt kan man nog få hur mycket som helst.
 

gerhard

Aktiv medlem
Lägg kameran i orginalkartongen. Lägg sedan den i en större kartong som du fyller ut med hopknycklade tidningspapper eller liknande.
Paketen sorteras ju på band ner i burar. Så det kan ju komma fler paket som trycker på. Är det bara bra och säkert paketerat så ska det gå bra.
 

sjohan

Aktiv medlem
Tack för tipsen.. Har ju inte tillgång till frigolitflingor och sånt men tidningspapper funkar väl det med kanske. Ska se med killarna på lagret på jobbet om dom har en kartong till mig som är lagom..
 

RolandM

Aktiv medlem
sjohan skrev:
Tack för tipsen.. Har ju inte tillgång till frigolitflingor och sånt men tidningspapper funkar väl det med kanske. Ska se med killarna på lagret på jobbet om dom har en kartong till mig som är lagom..
Kolla med killarna på lagret om de vill ha hjälp att bli av med frigolitflingorna. Har man inkommande gods kommer man att bada i detta otyg...
 

sjohan

Aktiv medlem
Jo fast det vet jag att dom inte har.. Sånt har vi letat efter innan.. Förgäves.. Dom är snabba med att slänga sånt..
 

Dajo

Aktiv medlem
kolla med din lokala "datorhandlare".
Lådorna som hårddiskar levereras i (10 pack) är utmärkta att skicka kameror i.
5-10 cm skumgummi runt om i en stabil kartong klarar det mesta.

Lite brunt omslagspapper för att dölja vad som står på lådan är ju alltid bra.

Jag ahr skickat mågna ömtåliga saker i dom låforna och kan rekomendera dom varmt.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Eftersom det inte kostar mer än 10kr extra för lådan om man köper posten färdig frankerade lådor så skulle jag gå på det.
För 137kr får du en låda att lasta 20kg i, porto och försäkring på innehållet. Dessutom kan du följa paketet med Id-nummret.
 

Joakim A

Aktiv medlem
Man kan alltid sätta en sån där röd etikett med glas - aktas för stötar så kanske det går bra?

// Jocke
 

Dajo

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Eftersom det inte kostar mer än 10kr extra för lådan om man köper posten färdig frankerade lådor så skulle jag gå på det.
För 137kr får du en låda att lasta 20kg i, porto och försäkring på innehållet. Dessutom kan du följa paketet med Id-nummret.
Spåra paketet med kolliID kan amn göra med alla paket.

Köper man postens kompletta paket så har man fortfarande inte löst det skyddande skicktet för kameran.

Bubbelplast som man lindar runt kameran borde fungera.
 

sjohan

Aktiv medlem
Nu har jag packat. Det blev en kartong som jag lyckades hitta lite frigolit till. Så det är frigolit i botten och på sidorna. Ska försöka hitta lite mer innan jag skickar. (Väntar ändå på pengaöverföringen ska gå igenom.) Och sedan så ligger ju kameran i sin orginallåda med lite bubbelplast runt.

Men hur är det med försäkring. Är paketet försäkrat på något sätt under frakt?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bussgods är billigare.
Går att få med tjänsten att den som hämtar ut samtidigt betalar på plats. Så har jag handlat, det är smidigt.
 

bildsten

Aktiv medlem
Bussgods har en slags försäkring, de ersätter med ett belopp per kg gods. Till skillnad mot övriga speditörer, där man måste ta en speciell försäkring, funkar det här även vid transporter till Finland. Kolla med närmaste inlämningsställe.
 

makari

Aktiv medlem
Joakim A skrev:
Man kan alltid sätta en sån där röd etikett med glas - aktas för stötar så kanske det går bra?

// Jocke
Tyvärr är det ingen som bryr sig, inte på posten iaf. Eftersom paket märkta "ömtåligt", "glas" eller liknande går på samma bana som ala andra paket så behandlas de på precis samma sätt, och ofta är det så stressigt att man helt enkelt inte hinner med att var försigtig med paketen även om man skulle vilja.
Ja, jag har jobbat på posten så jag vet.

En låda i lådan låter som en bra ide tycker jag. Sen är det viktigt att se till att paketet är stabilt så att det inte kollapsar om det får ett tyngre paket på sig. Tänk också på att ju tyngre ett paket är desto fler paket kommer antagligen stapas ovanpå det.

Många elektroniktillverkare skickar ju grejer i lådor där grejen hänger i frigolitbitar som dels skyddar mot stötar och gör hela kartongen väldigt stabil.
 

Dajo

Aktiv medlem
bildsten skrev:
Bussgods har en slags försäkring, de ersätter med ett belopp per kg gods. Till skillnad mot övriga speditörer, där man måste ta en speciell försäkring, funkar det här även vid transporter till Finland. Kolla med närmaste inlämningsställe.
Jättekul om man skickar en Nikon D2x för 45000kr som väger ett kilo...

Vanliga postpaket samt rek brev har en försäkring på upp till 50 000kr har jag för mig (eller om det var 40 000kr).
 

bildsten

Aktiv medlem
Dajo skrev:
Jättekul om man skickar en Nikon D2x för 45000kr som väger ett kilo...

Vanliga postpaket samt rek brev har en försäkring på upp till 50 000kr har jag för mig (eller om det var 40 000kr).
Men frågan gällde ju bara en begagnad 300D ;)
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Håller med om bussgods! Perfekt!

Jag skickar allt med bussgods. De är mer försiktiga med paketen - allt lyfts för hand och ställs ner för hand.

Billigt är det också.

Mvh /Peter
 

Jeppe

Aktiv medlem
bildsten skrev:
Men frågan gällde ju bara en begagnad 300D ;)
Ja, och ersättningen enligt CMR-konvetionen, som är 8,33 SDR (75kr/kg) eller Lag om inrikes vägtransport (1974:610 ) som om tillämplig ger ersättning med 150kr/kg

Så det gäller att tänka på extra försäkring om man ska anlita bussgods ;)
 

bildsten

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, och ersättningen enligt CMR-konvetionen, som är 8,33 SDR (75kr/kg) eller Lag om inrikes vägtransport (1974:610 ) som om tillämplig ger ersättning med 150kr/kg

Så det gäller att tänka på extra försäkring om man ska anlita bussgods ;)
Kontrollera med Bussgods viken ersättningspolicy de har. Jag skickade en hel del galleribilder för ca två år sedan till Finland och vill minnas att de hade bättre ersättning än så.
 
ANNONS