Annons

Filtergänga 50mm eller 49mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
På mitt nyinköpta begagnade SMCP-A 50/1,7 så står det 50mm. Men på det äckliga främre objektivlocket jag fick med så står det 49mm. Nu vill jag köpa ett UV- eller skylight filter till den men där åkte jag på problem... Det verkar inte som att det finns filter i strlk 50?? Vad gör jag då? Hur stor är chansen att ett 49mm passar på den?

Objektivlock i strlk 49 kan jag ju köpa eftersom att det är snap-on(?) eller vad det kallas när man trycker ihop två bitar.

Eller vad tror ni?

/Karin
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det står väl 50 mm på objektivet för att det är ett 50 mm-objektiv. Alltså brännvidd, inte filtergänga...

Passar ditt objektivlock bra så är det 49 mm-gänga på objektivet.

Jag har nog aldrig hört talas om objektiv med 50 mm-gänga.
 

snysop

Aktiv medlem
jimh skrev:
Det står väl 50 mm på objektivet för att det är ett 50 mm-objektiv. Alltså brännvidd, inte filtergänga...

Passar ditt objektivlock bra så är det 49 mm-gänga på objektivet.

Jag har nog aldrig hört talas om objektiv med 50 mm-gänga.
*slår huvudet i bordet*

OK, detta var den dummaste frågan någon ställt idag! *suck* Ber om ursäkt, jag hade otur när jag tänkte! På min kit 18-55 så står det så fint vad det är för filtergänga så jag fick för mig att det stod på samma sätt på min nya...

/Karin - för dum för att vara medlem här... ;)
 

mohei

Aktiv medlem
Det är 49 mm som gäller. Jag har två normalobjektiv till min Pentax KX och båda har diameter 49 mm. Samma på 135:an.
Nästa steg är nog 52 mm.
 

snysop

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Nöjd med gluggen iaf?

/Henri
Super!! :) Lite jobbigt att vänja sig vid manuell fokus... har hänt ett par gånger att man halv-trycker på avtryckaren och sen kommer på "javisst ja". Det är otroligt roligt med det otroligt korta skärpedjupet! :)

Detta objektiv får finnas i min ägo tills jag hittar ett FA 50/1.4 till ok pris... autofokus är inte underskattat.
 

eatfrog

Aktiv medlem
snysop skrev:
autofokus är inte underskattat.
Handlar bara om hur lat man tillåter sig själv att vara. ;-)
Har nog inte använt autofokus alls på.. snart ett år.

FA50/1.4 kommer nog inte gå ner i pris alls inom den närmaste framtiden. F50/1.4 är helt galet dyr om den ens går att hitta.
Eftertraktade gluggar..

/Henri
 

snysop

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Handlar bara om hur lat man tillåter sig själv att vara. ;-)
Har nog inte använt autofokus alls på.. snart ett år.

/Henri
För mig är det som tur var inte lathet... :) Det har snarare med hastigheten att göra. Svårt att hinna fokusera tillräckligt på ett levande objekt som inte sitter modell för mig. :) Har du något tips?
 

eatfrog

Aktiv medlem
På en autofokuskamera med inge fokuseringshjälp är det inte det lättaste.
Det finns utbytbara mattskivor till *istD/DS med splitscreen om jag minns rätt.
Då blir det mycket lättare att pricka rätt.

Sen om du plåtar levande ting som inte vill stå still så rekommenderar jag inte att du använder ett superkort skärpesdjup ändå.
Blända ner lite så är det inte lika noga.

/Henri
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Du kommer få tillräckligt skarpa bilder med 50/1.7,
så lugna dig med 50/1.4 så länge du. Det är ett mycket fint objektiv med!
 

eatfrog

Aktiv medlem
Jamas skrev:
Du kommer få tillräckligt skarpa bilder med 50/1.7,
så lugna dig med 50/1.4 så länge du. Det är ett mycket fint objektiv med!
1.7orna är faktiskt lite (lite lite) skarpare än 1.4orna.

Om jag minns det rätt är F50/1.7 den skarpaste gluggen Pentax gjort hittils.

/Henri
 

snysop

Aktiv medlem
eatfrog skrev:

Sen om du plåtar levande ting som inte vill stå still så rekommenderar jag inte att du använder ett superkort skärpesdjup ändå.
Blända ner lite så är det inte lika noga.

/Henri
Ah... smart! Måste ju faktiskt inte använda 1.7 när jag fotar mina marsvin. *hehe*
 

snysop

Aktiv medlem
Jamas skrev:
Du kommer få tillräckligt skarpa bilder med 50/1.7,
så lugna dig med 50/1.4 så länge du. Det är ett mycket fint objektiv med!
Låter bra! :) Inte dumt att höra att man köpt en bra grej. :) Bra pris fick jag också, tror jag... 595:- i en Fotoquick-affär. Har sett det för det åtskilliga fler hundralappar på beg.affärerna på nätet.
 
ANNONS