Annons

Flyg/Foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Norr-sken

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av att fota "Fotografera" från flygplan jag funderar på att hyra ett plan + pilot för detta ändamål dock borde lite tipps om film och gluggar vara på sin platts.

vore onödigt att blåsa några rullar totalt misslyckat på en dyr resa.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Min pappa har jobbat som flygfotograf i 20 år eller så. Så vitt jag kan minnas har han jobbat med negativ färg (6x4.5). De få grejer jag har snappat upp är att det är bra att kunna låsa fokus på oändlighet. På min mellanformatare finns en skruv man kan spänn. Dessutom ska man inte plåta rakt uppifrån, utan lite snett "från sidan" för att få mer djup i bilden.

Jag kan ringa honom och höra om du har några specifika frågor...

/Joakim
 

Norr-sken

Aktiv medlem
Tack Joakim

Filmval? Färg givetvis
Objektiv?
Reducering av vibrationer?

Har han förslag på utrustning så skriv en rad.

Jag vet inte om jag kan fixa detta i sommar beror nog i så fall på utrustningen.
 

Jimsan

Aktiv medlem
Norr-sken skrev:
Jag funderar på att hyra ett plan + pilot för detta ändamål.
Gå till närmaste flygklubb, berätta vad du tänkt göra och fråga om du får åka med. De flesta i en sån klubb är ofta ute och "nöjesflyger" utan något speciellt mål. Mest för att få in flygtimmar.
Det är inte helt omöjligt att få åka med gratis eller för en billig penning.

Det är ju värt ett försök, eller hur?
 

gbjerne

Aktiv medlem
Jag provade på en del flygfoto förra sommaren och kan kanske bidra med en del tips.

Jag hade tur och fick följa med upp för en hundring. Som Jimsan skrev så hör runt med de olika flygklubbarna.

Filmval:
Jag körde med Fujis ms100/1000 + provia 100F. Båda gav bra resultat.
Tänk på att det kommer vara en hel del vibrationer så någon långsam film är kanske inte det bästa alternativet.

Objektiv:
Jag använde uteslutande 2 gluggar. En 18-35 för bilder där piloten + planets inredning är med och en 80-200 för luft till mark bilder.

Fungerade alldeles utmärkt.

Om du kan öppna fönstret så se till att du har typ en beenbag att lägga över kanten för att minimera vibrationerna.

Givetvis skall du försöka ha så snabba slutartider som möjligt.

Lycka till med dina höglyftiga planer
 

Takayama

Aktiv medlem
Hejsan.

Kolla lite i tidigare diskussioner.
T.ex.:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1816
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=948

Jag fotograferar lite då och då ifrån flygplan. Det är skoj att se på saker uppifrån. Enkla saker som hur en bäck går i krokar över en äng blir intressant, sådant man ej kan se ifrån marken.

Jag har aldrig haft problem med vibrationer. Låt bara bli att stödja kamera och objektiv mot något i flygplanet, t.ex. en sidoruta.

Lycka till och ladda upp några bilder!

//Daniel
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag snackade med farsan igår... han använde normalobjektivet till 6x4.5:an och negativ film. Slutartider från 500-del och snabbare. Man kan tänka på att försöka få med fasader samtidigt som man har översikt, så att plåta rakt uppifrån blir inte så kul...
 

Fredde_67

Aktiv medlem
Jag är själv privatflygare och tog med D30 i planet igår. Om propellerfältet kommer med i bilden, använd inte alltför kort slutartid. Ett propellerblad kan annars bli ganska synligt och stillastående...
 

Norr-sken

Aktiv medlem
Tack för svaren.

Jag drar på semester i 3 veckor så så vi får se vad jag har med mig när jag återkommer.

Blir nog mest skog och skärgård skulle jag tro.

Ha det.
 

marco

Guest
Se till att flyga med ett högvingat plan. Lågvingade plan som exempelvis PA28 har ju vingarna i vägen när man flyger. Fråga efter någon som skall ut med en Cessna exempelvis, den har vingarna ovanför där du sitter.

Bäst är att hitta ett plan där du kan ha en dörr öppen. På dom vanligaste småplanen (PA28 och cessna) så finns det få ställen att plåta ifrån. Och det är trångt som tusan.

Se till, för din egen säkerhets skull, att du flyger med en pilot med många timmar i logboken. Var inte rädd om att be och få sen den. Har han flygit med är sisådär 20-30 timmar i allafall dom senaste månaderna och har minst flera hundra timmar bakom spakarna så är det bättre än nån nybörjare. Det är stor skillnad på pilot och pilot...

Det bästa är att i förväg prata med piloten och göra upp en färdplan. Vissa platser kan kräva att man (helst) i förväg ber om tillstånd från traffikledningen innan man åker in i. Exempelvis över städer. På många ställen är det dock fritt att flyga lite hur man vill...

Om inte jag kommer ihåg helt fel så måste man söka tillstånd hos, ehm, LFV säkert, för att plåta från luften. Fast det var kanske bara om man tar betalt, men kolla upp det.

För flygklubbar:

http://www.ksak.se/flygklubbar.html
 

globaljuggler

Aktiv medlem
Tillstånd

Måste man inte ha tillstånd för att fotografera från luften, eller har det kravet försvunnit?

Min mamma ville fotografera från ett privatplan och hon var tvungen att skicka in en ansökan till självaste ÖB som avslog ansökan, hehe :)

Detta var dock ganska länge sen, och flygklubbarna har garanterat koll på detta.
 

ture

Aktiv medlem
Re: Tillstånd

globaljuggler skrev:
Måste man inte ha tillstånd för att fotografera från luften, eller har det kravet försvunnit?
Under inflygningen mot Luleå/Kallax (med vanligt reguljärflyg) brukar det påpekas i högtalarna att man just där inte får fotografera från flygplanet. Frånvaron av sådana påpekanden vid andra flygplatser har jag alltid tolkat som att foto är ok där. Inte för att man nu brukar få några höjdarbilder genom fönstergluggarna i en MD-8x, men... :)
 

Takayama

Aktiv medlem
Tillstånd

Hej.

Kolla mitt inlägg ifrån 28/6. Där har jag två trådar till tidigare diskussioner. Läs där så reder nog tillståndsbegreppen ut sig.

En Cessna 172 som är en fyrasitsig maskin är utmärkt att fotografera ifrån. Den flyger med lagom hastighet så fotograferingen blir ej allt för svåt (ca 100 knop = 185 km/h). När man kommer upp en bit i luften och från motivet så är det lagom snabbt. Beroende på höjd över marken och om man flyger över känsligt område eller ej (folkmassor, tätbebyggelse) så kan man sänka hastigheten utan att göra steg ifrån säkerheten.

Den C172 som jag flyger har sidorutor som fälls utåt/uppåt. Alltså upp mot vingen utan att man behöver trycka emot något luftmotstånd. Den går att öppna till ca 45 grader men vid fotoflygning tages en spärr bort och den går att öppna 90 grader. Där ligger den av luftströmmen mot vingens undersida utan att man behöver hålla upp den.

Dra nu heller inte alla Piper över ett sträck. Den vanligaste modellen PA-28 som är lågvingad är svårare att fota ifrån (även om det går när man vet hur). Piper har dock en modell som heter super Cub. Högvingad och ännu bättre än C172 att använda vid fotografering.

Nu skriver jag inget mer för då blir detta flygsidan.se och ej fotosidan.se :)

//
Daniel
 

Walle

Aktiv medlem
Något av det bästa att fotografera ifrån måste ju vara ultralätta flygplan. Helt öppet plan, inte mycket kropp. Och billiga at flyga är dom också.
 
ANNONS