Annons

Sigma 400 f/5,6 - detalj

Produkter
(logga in för att koppla)

skutte

Aktiv medlem
Var kan man få tag på en "skjutknapp" till avståndsbegränsningen på ett Sigma 400 f/5,6 ?
Min har försvunnit. Se bild.
/Göran
 

Bilagor

skutte

Aktiv medlem
Ringde nu på förmiddan, dom hade en kvar!
Den är på väg...44:- , som hittat.

Tack än en gång, Jesper!
/Göran
 

brafoto

Medlem
Göran, som nybörjare har jag så många frågar, t.ex. vad, när, hur, använder man limit, full knappen på mitt 600mm objektiv?
 

skutte

Aktiv medlem
brafoto skrev:
Göran, som nybörjare har jag så många frågar, t.ex. vad, när, hur, använder man limit, full knappen på mitt 600mm objektiv?
Hej Marlen!

Känner inte till 600:an men "full" används när man använder autofocus och vill att den ska arbeta från närgräns till oändligt...vilket tar lång tid, limit (begränsa) använder man när man vet ungefär vilket avstånd man ska fota på, alltså från närgräns till c:a 3m eller från c:a 3m till oändligt, området beror på var focusen är när du väljer limit.

Hoppas beskrivningen gav något vettigt, lycka till!
/Göran
 

skrinnare

Aktiv medlem
Marlen>>
Avståndsbegränsningsknappen (heter lite olika på olika objektiv) används till att begränsa området som autofokusen söker inom, för att på så vis få autofokusen att hitta rätt snabbare. Funktionen finns oftast på teleobjektiv med kort närgräns.

Hur knappen fungerar på just ditt objektiv är svårt att säga, eftersom det kan vara olika, men oftast är det så att vid limit så söker AF:en bara från ett par, tre meters håll till oändligheten, medans vid full så söker AF från närgränsen till oändligheten.

Således används limit när man fotograferar saker som alltid är långt bort medans full används till saker som även kan vara närmare.

Observera att just det avbildade objektivet inte verkar fungera på detta vis utan att AF vid limit endera söker i 1.6m till 2.5m eller i 3.5m till oändligheten.
 

brafoto

Medlem
Tusen tack Göran för det snabba svaret. Jag skall begrunda det. 600 var förresten ett tryckfel, skulle vara 60mm.
 

brafoto

Medlem
Tusen tack Per, jag tror faktiskt jag börjar haija det, måste ut och pröva i praktiken.
Ni är så snälla och hjälpsamma.
 
ANNONS