Annons

Sex månader i Mexico...

Produkter
(logga in för att koppla)

ryttar

Aktiv medlem
Jag skall bo i Mexico i sex månader. Ville bara fråga om någon har något smultronställe, som bara måste besökas eller nåt annat bra tips! Åker Slutet av Juli 2005, hem efter nyår!
Kommer lägga in bilder och dylikt löpande på min hemsida under tiden. Well! Alla tips mottages varmt! Solbrillorna på smileyn får representera polfiltret som skall med!
 

Bent C.

Aktiv medlem
Södra delen av Baja California är oerhört vackert. En väldigt torr öken stupar rakt ner i havet. Dock väldigt varmt på sommaren. Det finns sjölejonkolonier där (det går att snorkla utanför dem om man vill) och under vissa perioder möjlighet för valskådning från kajaker. Det är väldigt turistiskt dock, många nordamerikaner semestrar där under vintern.
 

ryttar

Aktiv medlem
Tack Bent, sån info uppskattas!
Låter spännande!

Sten! Jag får försöka akta mig för Montezumas elaka bakterier. hehe
 

monster2

Aktiv medlem
något att fota

hej

jag skulle också föreslå lite grottsnorkling på jukatanhalvön, där du kan få bra men svåra bikder på droppformationer

givetvis massor av djungel och majakultur går att fota i de södra delarna

sedan får vi inte glömma en av världens största rev att dyka på och snorkla vid så UV-foto är bra att ha lärt sig

mvh mats
 

aolsson

Aktiv medlem
"Montezuma" går över av sig själv så småningom. Åtminstone tidigare var det inte ovanligt mer amöbor som bosatte sig i maggen.

Dessutom finns malaria i en del regioner i Mexico (Campeche, Chiapas, Guerrero, Michoacán, Nayarit, Oaxaca, Quintana Roo, Sinaloa, och Tabasco).

Ha en trevlig vistelse :)
 

Bolan

Medlem
Tycker absolut att du ska besöka mexico city (df). Där finns massor med motiv som bara väntar på att bli fångade. Sedan får man inte missa Chiapas. Åk till San cristobal de las casas. Läs på lite historia innan så lovar jag att din vistelse där blir fantastisk. Underbar natur med Lacandondjungeln som är underbrart vacker. Har själv några bilder från chiapas på fs, inte världens bästa kanske men ändå...
 

Omnicolor

Aktiv medlem
kolla in Teotihuacán om du hamnar i mexico city. Fet solpyramid. Frida Kahlo's hus i mexico city är oxkså värt ett besök.

Hamnar du på yukatanhalvön bör du svänga förbi Chichen Itza.
Helst på vår- eller höst-dagjämning om du kan planera in det (jag gjorde det). Då avtecknar sig skuggan på Kukulkánpyramidens sida i form av en orm - guden som stiger ned till jorden. Mycket folk som är där för att se det.
Klappa dina händer också mellan pyramiden och fågeltemplet - och ekot som bildas härmar en fågels skri. Mäktigt.
Där finns också en gammal bollplan. Det vinnande lagets kapten fick äran att offras till gudarna sägs det. Vilken ära.
 

peternilsson75

Aktiv medlem
Ett måste!

Om du frågar mig, säger jag bara att du MÅSTE åka till någon "cenote", eller sjunkhål som vissa kallar det.

För en massa år sen när jorden höll på att forma till sig, rann en massa smältvatten från isar ut i havet i öster. Smältvattnet skapade en massa grottkanaler i den porösa kalkstensgrunden. Isvattnet rann ut, och så sakteliga började det bildas stalaktiter i grottorna. Världens största stalaktit (vad jag vet) har mätts upp här och den är 15 meter hög!! Detta är visserligen cirka 40 minuter med undervattensscooter in, men redan efter bara tio minuters simmande stöter man lätt på 6 meters.

Längre fram i tiden sjönk marken och regnvatten började så sakta fylla grottsystemen. Regnvattnet filtrerade sig ner genom kalkstenen under hundratals år, och fyllde till slut grottorna med SUPERKLART!!! vatten. Grottorna är hur långa som helst, flera mil, och det finns öppningar lite här och var i djungeln. Dessa öppningar kallas cenotes.

Om man gillar dykning, kan man hoppa ner i dessa öppningar, och med guide (naturligtvis) simma in och följa rep och titta hur det ser ut med alla stalaktiter inne i grottorna. När man har simmat in en bit, och allt solljus har försvunnit, och man bara har sin klena ficklampa och ändå ser upp emot 70 meter (överdriver inte) inser man hur klart det är.

Även om man inte vill dyka in, utan bara snorkla i öppningarna, skulle jag varmt rekommendera detta. Det är helt fantastiskt!

PN
 

ryttar

Aktiv medlem
Oj vilken respons!

Wow, vilken respons det låter otroligt spännande alltihop! Har mycket efterforskningar att göra nu alltså :) Tackar för alla svar hittils! :)
 

ryttar

Aktiv medlem
Mayakultur och regnskog låter som min melodi, verkligen!! :) Ska undersöka allt ni skrivit om!
 

ryttar

Aktiv medlem
Tack för inlägget Olle!!! Fin natur där du varit och tagit bilden från stranden. Vart i Mexico är det? Närmsta stad?

Någon som har tips ang: Kan man åka bil någorlunda riskfritt i landet? Hur transporterar man sig enklast/billigast.. bussar? tåg? Flyg?
 

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Ligger i närheten av Pochutla. Regionen är oaxaca.

Vi hade inga problem alls när vi reste runt. Bussarna är riktigt fina (om man åker någon av de två/tre dyraste klasserna) och kostar inte så mycket. Man bokar säte och bagaget "checkas in" (kan dock vara värt att ta en titt när bussen stannar så att säcken inte får ben). Har ingen större erfarenhet av varken bil eller inrikesflyg.

Var ett kort tag i Guatemala (tikal) och på vägen därifrån till Palenque så blev vår minibuss stoppad ett antal gånger av militär som sökte igenom fordonet.

Mexico City bör man kanske ha lite extra koll när det gäller vissa områden. Sunt förnuft kommer man långt med.

Hör av dig om det är nått annat du undrar över osv. Oaxaca, San Cristobal de las Casa, Mazunte och Isla Holbox (ligger norr om cancun) är ställen som jag trivdes väldigt bra i.
 

ryttar

Aktiv medlem
Så mycket matnyttigt...

Olle tack för alla svar! Uppskattas MYCKET! Kommer säkert terrorisera med mer frågor innan jag åker... Vad hade du för dig för skoj i Mexico då?
 

interpix

Aktiv medlem
ryttar skrev:
Tack för inlägget Olle!!! Fin natur där du varit och tagit bilden från stranden. Vart i Mexico är det? Närmsta stad?

Någon som har tips ang: Kan man åka bil någorlunda riskfritt i landet? Hur transporterar man sig enklast/billigast.. bussar? tåg? Flyg?
I Mexiko City bör man inte åka "bubbla" taxi och helst skall man beställa den på telefon. Ducoral är ett bra magsjuke vaccin som jag kan rekomendera. Det är inte helt ovanlig med kidnappningar där man tvingas ta ut på bakomatkort eller liknande tills kontot är tomt, så det man ju tänka på...

Annars är det en häftig och stor stad med massor att se och fota.

Tipset tidigare om Guatemala kan jag också instämma i. Ett mycket annorlunda land, väl värt ett besök.
 

Osquar

Aktiv medlem
Beträffande säkerheten så gäller att Chiapas-gerillan har slutat skramlat med vapnen, då diskusionerna numera bedrivs vid borden. Däremot finns det s.k bandidos i bergen (framförallt i Chiapas) som kan vara rätt knepiga...

Väpnade överfall, ibland med dödlig utgång, sker. Regeln är att inte vistas i bergen under dygnets mörka timmar!!

Ett par svenska skådarpolare besökte samma områden som oss en vecka efter oss (vintern -04). På ett ställe höll dom på att trampa på en nyligen ihjälskjuten människa som låg i ett dike vid vägen...

Vägen mellan Palenque och San Cristobal är speciellt känd för dessa överfall. Senast jag var där (vintern-04), blev vi rekommenderade av polisen att inte åka den vägen vid ett tillfälle och det var tidig eftermiddag... Tyvärr går just den vägen genom en suverän natur som man gärna vill besöka.

Ha dessutom tvär-koll på kamerautrustningen!!!

Jag har varit och skådat i Mexico -96 och -04 och kommer åka dit igen, men det är samtidigt lite jobbigt att vara på sin vakt hela tiden. Resan -96 hade vi dessutom problem med korrumperade poliser som försökte plocka oss på flera hundra US-dollar. Detta skedde i bergen strax utanför Mexico City. Det var INGEN ball upplevelse!!!

Oscar
 
ANNONS