Annons

Snabba foton med en C8080WZ?

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en C8080WZ och tänkte börja fotografera, men jag har väldiga problem att ta bilder på saker som rör sig, till exempel skidåkare, bilar och till och med folk som går. Detta beror mest på att autofokusen tar så lång tid. Någon som har några tips på hur man fotograferar snabba bilder med en C8080? Jag har provat att låsa skärpan på något i närheten av det jag vill fotografera men finner att den ibland släpper skärpelåset när jag komponerar om.

/Richard
 

Scratchen

Aktiv medlem
Du gör helt rätt i att fokusera på något i närheten. Grejen är bara den att du bör låsa fokusen då. Det gör du såhär: När du har fått fokus (och fortfarande håller ner avtryckaren halvt) så trycker du på knappen där man väljer fokusmetod. Nu slås MF automatiskt på, med fokusen fixerad på det avståndet som du just låste.

Så gör jag, och då kan 8080:n verkligen användas, titta t.ex på mina snowboardbilder och bilbilder här på Fotosidan.
 

Jeppe

Aktiv medlem
C7070 har vad Olympus kallar för Oracle-AF, alltså motivföljande AF.. Har inte 8080 det? eller funkar den dåligt. Jag upplevde den som att den funkade bra, när jag provade kameran. Fast eftersom skärpedjupet ändå är hyssat stort med dessa kameror, så fungerar ju metoden ovan bra med.
 
ANNONS