Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva ut mina digitala foton på bästa sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

carinan

Medlem
Mina digitala bilder från kameran är 600kb-1mb stora i jgp-format.Vill ha bästa resultat för en fotoutställning A5-slk ungefär
Har en Epson stylus 900 skrivare eller lämna till fotohandeln.
Hur gör jag för att få bästa möjliga utskrift? Kan man höja bildens dpi från 72 till 300 efteråt? Vilket fotopapper är bäst?
Ska jag ändra till tiff-format?
JÄTTE GLAD FÖR TIPS!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nej Det funkar inte så bra att skala upp bilden från 72 till 300.. det är bara att spara i två exemplar. A5 är ju ungefär 15x20. Bäst är att köra kameran på högsta inställningen och lämna in kortet till din fotohandlare och be dom skriva ut "framkalla" din bild till storleken 15x20.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Om dina bilder redan är bra exponerade, beskurna etc. är det bara att lämna in filerna till ett labb eller skriva ut dem med skrivaren inställd på högsta kvalitet etc.
Vill du fixa till bilderna innan de skrivs ut gör du det i ex. Photoshop och sparar dem helst som .TIF som skrivs ut/lämnas in.
Mickla inte med bildstorlek/upplösning etc.
Utskriftsstorlek fixar man vid inställningarna för utskrift.
 

O.Olsson

Aktiv medlem
Måste nog lägga in en passus där. Jag personligen gör bilderna till den storlek jag vill ha dem samt till upplösning 260-300 pixel/tum innan jag börjar att bearbeta dem. detta för att ev brus mm inte skall öka utan att man har visuell koll på det. Så förslås det att man skall göra på de flesta siterna jag läst.Man före slår även att man skall arbeta med bilderna i 16bitar mode/tiff/raw mm och sedan som sista sak spara dem i jpg. Är bilderna i jpg från början så finns det ingen anledning att försöka spara dem i något annat utan det är lika bra att bearbeta dem i jpg formatet. Skulle i och för sig kunna tänka mig att göra det före om bilderna skall bli mindre en vad kameran produserar.
Här är två siter som förklarar det mesta men de utgår från att man har photoshop och epson skrivare.
http://www.computer-darkroom.co.uk
http://www.luminous-landscape.com

Den här killen har lite bra hjälpmedel
http://www.fredmiranda.com

Hoppas att detta hjälper.

Själv har jag använt Scannade bilder, D30 bilder
D60 Bilder, bilder från nätet och bearbetat dem i photoshop. Är tveksam om du kan få 1M bilder att se bra ut i större format en A4 blir nog bli svårt där också. Med bra menar jag photokvalitet.
Papper jag använder: epson premium photo papper (blanka) när jag skall visa arbeten, samt Heavy Matt paper (matt papper) när de skall sitta bakom glas.

Lycka till
O.Olsson
 

carinan

Medlem
Tack för alla fina tips!

Speciellt tack till Odd för länkar mm.
Är det någon som har tips på hur stora jag ska göra dem för att passa på en utställning på ca 10-15 bilder passpartoue (felstavat)sen med.
 
ANNONS