Annons

Automatiserad rep och damm-bortkloning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Clownfish

Aktiv medlem
Det bör ju finnas många smarta knep för detta! Ni som fortfarande scannar negativ eller DIA måste ju veta hur jobbigt det kan vara att gå igenom hela sion högupplösta scan i PS efter damm, repor och fläckar.

Kom på ett litet knep som nog går att utveckla. Hjälp mig!

Jag tänker mig ett relativt enkelt färgat område, t.ex. kläder på en person, som har många mikroskopiska vita damm och trådstumpar. Jag testade att:

* Zooma in ett par fläckar.
* Välj Select-> Color Range
* Använd plus-pipetten på några ställen i fläckarna, för att välja den vita fläck-färgen.
* Använd minus-pipetten på några ställen i färgen/mönstret UTANFÖR fläckarna, för att välja bort sånt som ändå blev valt.
* Klicka ok och välj lasso-verktyget, inställt på "intersect" (högra symbolen i verktygsfältet). Ringa in det område som du ska jobba på (det blir för jobbigt för PS att göra hela bilden). Markeringarna i detta område blir kvar.
* Ta ev. bort sådant som uppenbarligen INTE är fläckar.
* Välj Select -> Modify-> expand, t.ex. 5 pixlar
Nu ska du förhoppningsvis ha markerat t.ex. 30 små fläckar inom ett begränsat område, gärna med likartad bakgrund.
* Välj Patch-verktyget (plåster?) inställt på source. Dra nu markeringen åt sidan till ett ickeskadat område. Om alla fläckar är av ungefär samma karaktär ska nu alla fläckar försvinna i ett slag!


Tycker ni detta är för omständligt? Bättre, kortare förslag? Liknande idéer? Ni som kan PS bättre, dela med er!
 

Clownfish

Aktiv medlem
Förresten, innan Expand, ta först Contract 1 pixel, för att bli av med alla ensamma pixlar som råkade vara lika ljusa som hela fläcken.

Testade just det här på en bild, och det funkar ganska bra! Allt försvinner inte, men mycket!
 

Clownfish

Aktiv medlem
Frizge skrev:
Vad är det för fel på filtret damm & repor?

Finns under Filter/Brus (Noise)
Hmm, nja. Det funkade ju ungefär som median, dvs slätar ut allt, med oskärpa och förstörd struktur som följd. Min idé var att man ska identifiera/markera allt damm och repor och ändra BARA DÄR. Som igenkänning använde jag den väldigt vita färgen, så det kan nog inte funka när bilden är väldigt ljus.
 

Frizge

Avslutat medlemskap
Clownfish skrev:
Hmm, nja. Det funkade ju ungefär som median, dvs slätar ut allt, med oskärpa och förstörd struktur som följd.
Det håller jag inte med om. Det beror ju på vad du ställer in för parametrar på filtret. Jag tycker att en radie på 3 pixlar och ett tröskelvärde på 20 funkar för det mesta. På strukturer som lövverk och liknande ställer jag upp tröskelvärdet. Dessutom kör jag bara filtret i de områden där det behövs och aldrig över hela bilden. Nog tycker jag att det går snabbare än vad din metod verkar göra. Det finns dock inget som går snabbare än att torka av bilderna ordentligt innan scanningen. ;-)
 
ANNONS