Annons

Bilsportmässan på Elmia nu i helgen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddaa

Medlem
Hej!

tänkte åka ner till jönköping och knalla runt på bil mässan som arr av bilsport nu i helgen och vill självklart plåta lite. har fått lånat en SB-800 till min d70 men eftersom jag aldrig använt en extern blixt så skulle jag behöva lite tips. Tänkte plåta lite bilar och lite porträtt (brudar på bilar osv :)) vid vanliga stillbilder på en bil så är kanske längre slutare och stativ som gäller..eller ?


TTL eller TTL BL? Skillnaden är?

Bouncern på eller inte?

45 grader framåt eller 45 grader bakåt?

sen förstår jag att det kan skilja sig där nere beroende på ljus osv men alla tipps och allt man ska tänka på är varmt välkommna! =)


Mvh Fredde
 

redrosie

Aktiv medlem
Vad du än gör så lämna solskyddet på kameran hemma. Jag fotade med blixt på mässan i fjol och hade en grå halvmåne på varenda bild :( Jojjo, man lär av misstagen :)
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag antar att det följer med färgfilter till SB-800. Använd det som är avpassat för de belysningsförhållandena på mässan. Det blir snyggare om blixtljuset har samma färgtemperatur som allmänljuset i utställningshallen.

Glöm det där med omnibouncer. Det är troligtvis för högt till tak. Den tar bara bort en massa effekt och resulterar i längre uppladdningstider för blixten.
 

Freddaa

Medlem
Solskydd? = Bouncern?

Tyvärr har jag inte färgfiltrena..har bara lånat blixten..så glömde låna med dom.


Men inom vilka slutartider ska man ligga då? och vilket program ska man köra på kameran?

Helt nytt det här med extern blixt..bara det blir bra till helgen så=)

Tack för hjälpen!..


MVH Fredde
 

geronimo13

Aktiv medlem
Ta med ett stativ å skit i blixten.

Fotade mässan förra året, klarade mig fint med 2.8 och iso 800. Alltid svårt med blixt i de förhållandena.
 

Kijana

Aktiv medlem
Freddaa skrev:
sen förstår jag att det kan skilja sig där nere beroende på ljus osv men alla tipps och allt man ska tänka på är varmt välkommna! =)


Mvh Fredde
Det kanske är överflödig information, men när det gäller fotografi med extern blixt så kan jag ju påpeka att det är så högt i tak att det i sammanhanget är en hel evighet.
Ett stativ är säkert inte onödigt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vad har du för ljusstyrka och brännvidd på din optik? Tänker själv använda en moderat vidvinkel med ljusstyrka 1,2 på fri hand, utan blixt och kameran laddad med Tri-X eller VX400. Dessutom en extrem vidvinkel med ljusstyrka 4,5 som jag använt med 1/8 sek på fri hand och fått acceptabla bilder. Stativet lämnar jag hemma.
 
Senast ändrad:

Freddaa

Medlem
Daniel Johansson:

Tar med stativ men även blixten :p


Kenneth Eriksson
:
Nupps ett stativ kommer jag att ta med...

Nils Bergqvist:

ljusstyrkan på dom objektiven jag har är 3,5-5,6/18-50mm resp. 4-5,6/55-200mm ingen toppen optik tyvärr men bättre än inget...=)
 
ANNONS