Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rödaktig kopia

Produkter
(logga in för att koppla)

atanneryd

Medlem
Jag har just fått i hop mitt mörkrum och gjorde mina första kopior igår kväll.
Följande kemi användes; framkallare:Kodak Polymax, stoppbad: Kodak Max-Sto, fix: Kodak Polymax.

Först provade jag att kopiera på Ilford Multigrade IV RC, inga problem, jättefina kopior. Sen gick jag över till Agfa Multicontrast (MCP 312 RC). Idag när jag tittar på Agfa-kopiorna ser jag att de drar åt röd-rosa. Vad kan ha gått fel? Är det fixen som har fel koncentration (körde 1+9 enligt fixerinstruktion, Agfa+Ilford säger 1+4)? Eller var fixen för "använd" när jag väl började med Agfa-pappren?
 

atanneryd

Medlem
Jag har röd mörkrumslampa, antar att det är ok (eftersom Ilford-kopiorna blev ok). Kan jag Agfa-pappren vara ljusskadade och att det är därför de blir röd-rosa?
 

eatfrog

Aktiv medlem
Antingen ljusskadat eller dåligt fixat.
Det senare är det mest troliga om det blev rosa först när du tittade på bilden i dagsljus.

/Henri
 

RolandM

Aktiv medlem
Den röda mörkrumslampan kan vi avskriva. Den är korrekt för Agfas papper. Till Ilford ska det vara en grön/gul om jag inte minns fel för att pappret inte ska slöjas. Dock är pappret fortfarande sbvartvitt och kan inte visa färg.

Det som sannolikt har hänt är antingen;
- för dålig fixering (kort tid, förbrukat fix)
- sköljningen inte korrekt utförd.

Pappret brukar beroende på typ anta en brunaktig eller lilaktig färg och motivet börjar sakta tyna bort när de utsätts för dagsljus när något av de ovanstående har blivit mindre bra.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Multikontrastpappers emulsion är känslig för grönt (filtreras bort med magentafilter) samt blått(filtreras bort med gulfilter). Det som är säkrast torde alltså vara rött ljus medan med amber(bärnsten, gulbrunt) ljus är det lite viktigare att ljuskällan inte är för stark. Grön lämpa skulle jag hålla mig undan.

Måttlig ljusförorening borde dock inte ge färgstick på svartvitt papper.

Tonen i olika papper är olika Agfa papperet du nämner har en lite kall ton vill jag minnas. Hur Ilford Multigrade papperet är vet jag inte men jag misstänker att det är varmare i tonen.
 
Senast ändrad:

atanneryd

Medlem
Tack för all hjälp!!!

Jag körde fixen med koncentration 1+4 i kväll. Än så länge så har inte kopiorna blivit missfärgade så det känns som om det hade med förbrukad fix/fel koncentration/kort sköljtid att göra. Bara att hoppas på att de ser lika fina ut i morgon bitti :).
 

RolandM

Aktiv medlem
Fix 1:9 ska fungera på papper, har funkat för mig med både Ilford och Agfa.

Bara att ha de liggandes i fönstret några dagar så ser du om din metod fungerar.

:)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Galaxens President skrev:
Tonen i olika papper är olika Agfa papperet du nämner har en lite kall ton vill jag minnas. Hur Ilford Multigrade papperet är vet jag inte men jag misstänker att det är varmare i tonen.
Multigrade IV-emulsionen har en ganska kall ton.
 
ANNONS