Annons

B&H dåliga!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Eftersom det är många som verkar intresserade av att handla från B&H i New York så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter hittills.

Den 9/3 (2005) la jag en order på $1600 och mailade samtidigt inskannade bilder på mitt kreditkort till deras "verification department", precis som de vill att man gör.

Den 14/3 fick jag ett mail från detta "verfikationsdepartement" att de måste ha bilder på mitt kreditkort... Jag svarade att jag redan mailat det, men bifogade bilderna igen. Dessutom laddade jag upp bilderna på kreditkortet via en länk som de angivit i mailet.

Den 15/3 kunde jag fortfarande inte se att något hade hänt -De har en länk på sin webbplats där man kan se orderstatus.
Jag gjorde därför en förfrågan via ett formulär som de har på siten och undrade hur det gick med ordern.

Den 16/3 fick jag ett svar från "verification" där de säger att de har faxat min bank flera gånger för att verifiera att kortinnehavarens adress stämmer med leveransadressen, men inte fått svar.
De ber mig betala via "wire transfer" i stället.

Jag kontaktar banken som säger att de endast svarar på sådana frågor om det är en annan bank som frågar. Jag svarar då på "verfications" mail och säger att de måste verifiera via sin bank, samt att jag inte kan göra någon "wire transfer" eftersom de redan dragit pengarna från mitt konto.

Den 17/3 får jag mail från orderavdelningen som svar på min fråga från formuläret. De säger att "verification" inte gett klartecken för leverans.
Jag svarar på detta mail och förklarar läget, jag ber dem också försöka reda ut sakerna så att de kan verifiera och skicka grejorna. Jag berättar också att jag har ett annat kreditkort som alltid fungerat och som jag kan använda i stället.
Medan jag skriver detta svar får jag ytterligare ett mail från "verification" som är identiskt med deras förra.

Nu är det 21/3 och deras klocka är 14.00 ungefär, men jag har fortfarande inte hört något av dem. Jag har pushat på dem en gång till via deras webbformulär men denna gång riktat till "Change order" -vad det nu innebär.

Jag blir tokig på deras olika avdelningar! De är ju precis som våra svenska myndigheter som inte pratar med varandra. Det är ju för tusan bara en sketen butik, varför organisera ihjäl sig?

...Tänkte jag och googlade lite efter andra erfarenheter. Sökte på "B&H photo manager" och vad kommer nästan överst i listan om inte detta: http://www.resellerratings.com/seller1914-p4-s2-d1.html

För er som inte orkar läsa allt kan jag bara berätta att passusen om att de inte lämnar ut ansvarigas namn eller kontaktinfo är intressant. För mig är det här rena Kinabutiken! Jag kommer aldrig mer att handla från B&H, hoppas bara att jag får mina grejor, eller pengarna tillbaka.

Jag har tidigare handlat många grejor från USA via webben, med tillhörande säkerhetsåtgärder, och det har alltid funkat utmärkt. Man får räkna med i snitt 10 dagars leveranstid och ibland tull men alltid moms på grejorna. Det jag har köpt har ändå blivit mycket billigare. Men nu är jag riktigt jäkla sur! Jänkarna som skryter med sin entreprenörsanda och sitt kundfokus, här har de ett gäng som de kan skicka till Guantanamo!

(OK, nu har jag eldat upp mig ordentligt. Men jag tycker att B&H förtjänar det här omdömet efter sin totala oförmåga till kommunikation med kunden)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Verifieringen strulad åt mig också när jag handlade hos dem. Även jag fick påminnelse efter påminnelse om att verifiera mitt kort genom att skicka bilder som jag redan skickat flera dagar sedan. Dock hjälpte det att ringa och prata med dem i mitt fall. Sedan räddade UPS mig genom att leverera från NY till Uppsala på mindre än 24 timmar så jag slapp stå utan ljusmätare på dotterns dop.

B&H har sågats rätt rejält på www.apug.org och folk där verkar hellre vilja handla från adorama eller calumet istället. Har inte provat dom dock.
 

Paymannen

Aktiv medlem
Jankarna har ingen som helst j***la kundfokus what so ever! Det tar ca 2 timmar, utan overdript att fa hjalp i en motsvarande teliabutik dar det arbetar 6-7 personer pa en yta som inte ar storre an 70 kvadrat. Jag har sallan traffat pa latare javlar vad gallar handel. Deras CompUSA som ar hjartat av deras Data handel ar ett stort SKAMT! Ingen kan nagonting och alla strosar kring. Arbetskraften ar sa billig har att man tydligen kan anstalla vilka som helst bara dom har tva ben.

Stor mig som fan som maste sta ut med det dagligen.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Ho ho ha ha! Tack för uppmuntran i eländet.

När jag varit där så har i alla fall servitörerna på restauranger varit ett föredöme. Jag tycker det är en plåga att gå ut och äta här hemma efter det.

I Tyskland är varuhusslavarna riktigt alerta.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmm.. det verkar ju vara något problem med ditt kort i så fall. Var det ett vanligt VISA-kort eller?

Jag registrerade/verifierade mitt kort för över tre år desan, har dessutom fått ett nytt kort under tiden. Har aldrig stött på några problem med B&H, har säkerligen handlat därifrån ett 10-tal gånger. Nu senast ett EF 400/5.6L och som motvikt till vad som hänt dig, så ska jag berätta hur kundtjänsten betedde sig mot mig.

7 feb - la order på objektivet
9 feb - UPS knackade på dörren med paketet
Tyvärr var objektivet inte helt friskt.
9 feb - Mailade B&H
10 feb - Svar från B&H och instruktioner om hur jag skulle göra
14 feb - UPS kom och hämtade paketet (B&H betalde frakten)
16 feb - Paktet anlände till B&H
17 feb - B&H skickar ett nytt objektiv
21 feb - Efter helgen knackar UPS på dörren med mitt nya objektiv.

DET tycker jag är kundservice.
 

aolsson

Aktiv medlem
En orsak till att det kan vara/är krångel med köp från utlandet via kreditkort är alla bedrägerier med kreditkort.

Det kostar butikerna oerhörda summor sammanlagt om man levererar till "fel" person. Ytterst är det kontohavaren som man skyddar.

B&H och Adorama kan nog gå på ett ut. Båda skyfflar såna enorma mängder order att det blir strul ibland.

Sant är att "fotfolket" inte alltid är särskilt kompetent. Hos B&H finns i alla fall en pärla i deras postorderchef Henry Posner. Han har henryp@bhphotovideo.com. Om man artigt skriver ner alla detaljer (ordernummer mm) om problemet så kan jag nästan garantera att han ser till att lösa det.

En annan problemkälla kan faktiskt vara din bank (eller vem som utfärdat ditt kreditkort). B&H verifierar kontouppgifterna med din bank. Det händer då och då att banken inte svarar på förfrågan och då kan B&H inte vara säker på att kontot finns eller att det går till rätt person. Det kan vara en orsak till att de vill ha betalningen på annat sätt.

Men ta och kolla med mr Posner.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har också märkt att de är lite dåliga på att svara på frågor över mail, jag har skickat ett par utan att få svar. När jag väl la ordern (14/3) fick jag en orderbekräftelse på ett par minuter, därefter mailade jag mina kreditkortsbilder senare samma kväll. På tisdag em fick jag ett mail om att grejerna skickats och idag kom avin hem i brevlådan.

Skall hämta grejerna imorgon, det blir lilla julafton!

Vad gäller amerikansk kundservice så är min, om än lilla, erfarenhet att iaf större delen av all restaurangpersonal skulle gå till vägs ände för sina kunder. (Kan bero på att de i regel knappt har nån lön utan är beroende av dricks, men det var fruktansvärt irriterande att inte få äta ifred)
 

Tomasz

Aktiv medlem
Ja visst är min bank lite trixiga, precis som B&H litar de inte på så många.

Men jag har ju upprepade gånger talat om för två olika avdelningar (så stora tror jag inte att de är egentligen) hur de måste göra för att verifiera.

Om de inte är intresserade av att göra på det sättet så kunde de ju tala om det för mig! Är de intresserade av att sälja något? Eller nöjer de sig med att ha dragit pengarna från mitt konto?

Hittills ser de i mina ögon ut precis som vilken nigeriabrevskrivare som helst, konversation som inte relaterar till vad jag skrivit eller uteblivna svar...

Jag ska lugna ner mig lite och sedan kontakta mr Posner.
 

storej

Medlem
Payman skrev:
Jankarna har ingen som helst j***la kundfokus what so ever! Det tar ca 2 timmar, utan overdript att fa hjalp i en motsvarande teliabutik dar det arbetar 6-7 personer pa en yta som inte ar storre an 70 kvadrat. Jag har sallan traffat pa latare javlar vad gallar handel. Deras CompUSA som ar hjartat av deras Data handel ar ett stort SKAMT! Ingen kan nagonting och alla strosar kring. Arbetskraften ar sa billig har att man tydligen kan anstalla vilka som helst bara dom har tva ben.

Stor mig som fan som maste sta ut med det dagligen.
köp ett svenskt skrivbord
 

Emil-G

Aktiv medlem
Är du säker på att det är B&H som har pengarna och att de inte bara har reserverat dem hos din bank? Läs mer i tråden Köpa från B&H.

Har du inte tänkt på likheten i namnet mellan Posner och Posener? =)
 

Tomasz

Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Är du säker på att det är B&H som har pengarna och att de inte bara har reserverat dem hos din bank? Läs mer i tråden Köpa från B&H.

Har du inte tänkt på likheten i namnet mellan Posner och Posener? =)
Wheeeooo! Då börjar han få slut med pengar...

Jo, visst kan det vara enbart reserverat. Men saldot är ju minskat som att pengarna är dragna, så jag kan inte göra någon "wire transfer" som B&H vill att jag ska.
 

Walle

Aktiv medlem
jag har handlat från B&H vid upprepade tillfällen. Har bland annat köpt ett sigma 70-200 f/2.8 med 2X converter, en EOS 10D, ett 100-400L, ett 17-40L samt lite andra prylar. Har även vid olika tillfällen köpt prylar åt andra än mig själv hos dom. Och jag har endast haft positiva upplevelser. Jag har ö.h.t. aldrig ens behövt maila några bilder på mitt kreditkort, men det kan bero på att jag har ett amerikanskt AMEX.

Leveranser har alltid skett otroligt snabbt! När jag beställde mitt 100-400L så kom det 18 timmar efter att jag hade beställt det.

Det har hänt att jag har ringt in mina beställningar, och personalen som jag har pratat med har alltid varit väldigt service-inriktade och professionella! Jag har faktiskt förvånats över just det, eftersom amerikanska företag i allmänhet har usel kundservice.

Jag kan förstå att du är sur för att det strular, men lägg inte allting på B&H. Din bank verkar ju inte ha så speciellt bra service heller...
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag beställde klockan 16 på en måndag, plåtade kreditkortet och skickade över bilderna på måndag kväll efter jobbet. På onsdag klockan 18 var UPS utanför porten med sakerna.

Nu när jag beställde lite saker till efter ett år sen sist var det bara att logga in och beställa och sen kom sakerna.

BHphoto är klockrena med tanke på att de faktiskt får beställningar från hela världen. Faktum är att BHphoto har varit snabbare än både cyberphoto och scandinavianphoto som båda ligger inom sverige.
 

iSolen.se

Guest
storej skrev:
köp ett svenskt skrivbord
Tangentbord menar du, men det behövs inte.

Windows kan ställa om till svenskt läge genom att trycka vänstra alt-shift. Man måste givetvis först tala om för windows att man vill köra US OCH SV tangentbord och det gör man lätt i kontrollpanelen.
 

Mats Björnström

Aktiv medlem
B&H i New York är den överlägset bästa fotobutiken jag varit i. De gör ett sjuhelsikes jobb därborta. Svaret på varför de har så många avdelningar beror på att de är en av världens största kamerabutiker.

Trist att du har haft problem, men jag tror att du bara har haft en väldig otur.
 

storspov

Aktiv medlem
Måste bara fråga Peter om du skickade beställningsformuläret (via nätet) först, fick tillbaka orderbekräftelsen och sen skickade foto på kredikortet? Funderar på om man behöver uppge ordernumret när man skickar bilderna så att det vet vem som skickar.

mvh Simon
 

KarlVI

Aktiv medlem
Jag hade samma verifikations-strul för något år sedan. Det löste sig genom att jag kontaktade min bank och godkände att de konfirmerade att adressen var korrekt.Så det löste sig rätt snabbt för mig.

Irriterande att de "bokar" pengarna det första de gör. För mig, som ändrade ordern innbar det att jag under någon dag fick ligga ute med nästan dubbla pengar...

Men, men, det är enda gången jag har haft problem. Har alltid blivit väl bemött och fått ganska snabba svar. UPS är ju också att föredra eftersom man då får saker hem till sig. Är det någon som fått postens företagspaket hemlevererat (som privatperson).
 

Fotomange

Aktiv medlem
"Har man byggt 1000 broar och sugit en "---" är man en "---sugare"

Försök hantera 10000 "viktiga" mail om dagen med bifogade filer hit o dit...Utan strul.

Mailar man bara är det som bäddat för problem. Ring istället och skaffa en kontakman med direktmail.

Lycka till ( $$$$$$$:)
 
ANNONS