Annons

Hur många megapixlar behövs för en reklamfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, jag undrar vad reklamfotografer använder för kamera och hur många mega pixlar de använde för att sätta upp på busshållsplatser?
Ingen aning, kan någon hjälpa mig?
 

RolandM

Aktiv medlem
En busshållplatsreklamskylt är en rastrerad bild med ganska grovt raster. Jag är övertygad om valfrikamera 3 Mpix eller mer kommer att fungera väl. Det handlar betraktningsavståndet för budskapet. Jämför med kvällstidningarna när de publicerar en bild tagen från en TV-bild. Ganska grynigt när man är precis intill men fungerar på håll. Tevebilden med sina 0,4 Mpix rastreras och trycks, där även färgåtergivningen förenklas.
 

Digi

Aktiv medlem
Rasterad?

Hur menar du med Rasterad bild. Hur kan 3 mpix räcka till en ca 100x70 cm bild?
Förklara.
 

RolandM

Aktiv medlem
Re: Rasterad?

Digi skrev:
Hur menar du med Rasterad bild. Hur kan 3 mpix räcka till en ca 100x70 cm bild?
Förklara.
Bildinformationen bryts ned i områden bestående av ett visst antal pixlar, den genomsnittliga färgnyansen för området beräkäknas och utifrån detta skapas olika stora punkter av oftast fyra färger, varav en är svart för att återge detta område. Enklast att studera hur detta ser ut är att ta en dagstidningen med en svartvit bild som du betraktar med ett förstoringsglas. Ofta kan man även se detta utan förstoringsglas. Den svartvita bilden är rastrerad med samma tanke, som en färgbild, skillnaden är att det är grader av svärta som återges istället i ett antal steg.

Några OH-bilder frånnätet om detta


70x100 inga problem med 3 Mpix om du beaktar betraktningsavståndet. Kolla hur trycket i dagstidning fungerar på olika avstånd eller hur den missrebla tevebilden fungerar på olika betraktningsavstånd. Har jag fel om bilderna i båda fallen upplevs om gryniga på när håll och full acceptabla på längre håll?
 
Senast ändrad:

Digi

Aktiv medlem
Tack för att du svarade. Jag har konakt med en fotograf på en dagstidning här i Helsingborg vilket då är Helsingborgs Dagblad och jag ska fråga honom om hur detta fungerar!
 
ANNONS