Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson Perfection Photo 1650 flatbäddscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash_online

Aktiv medlem
Jag har tittat runt och jag har börjat fundera att ev skaffa en flatbädd scanner.Jag har tänkt att använda den till att scanna 35mm diafilmer samt 35 mm neg-filmer och överföra bilder till min dator.

Så jag undrar om det räcker ? på tanke bildkvaliten och duger gott till webb/samla bilder i min dator?

Den scanner som jag ev kanske köper är en Epson Perfection Photo 1650 som kostar runt 2900:- Den klarar 1600x3200 dpi.

Jag har inte tänkt skriva ut på A3, enbart samla bilder och jag vill gärna att det blir bra bildkvaliten. Någon av er som har Epson 1650 ? Vore kul om ni kunde lägga in några diabilder här som är scannat av Epson 1650. Då kunde jag se hur bra det har blivit?

Småningom i framtiden så har jag tänkt skaffa en diascanner t.ex Minolta Dualscan II.

/Joakim
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Flash_online skrev:
Småningom i framtiden så har jag tänkt skaffa en diascanner t.ex Minolta Dualscan II.
Är det inte bättre att satsa på en negscanner på en gång? Att scanna småbild på flatbädd blir inte speciellt bra.
Jag har inte tänkt skriva ut på A3, enbart samla bilder och jag vill gärna att det blir bra bildkvaliten.
Om du nu tänker samla på bilder, som du säger, kommer du ju ändå vilja scanna om allt när du skaffar en negscanner. Och bra bildkvalitet är ju ett ganska flytande begrepp. Här är en simpel jämförelse mellan Epson 2450 och Canons enkla negscanner FS2710.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Är inte Epson 1650 nästan lika dyr som en Scan Dual II? (Orkar inte kolla)

Upplösningsmässigt duger 1600 dpi gott och väl till webbpublicering.
En annan faktor som iaf. för mig är nog så viktig är dynamiskt omfång.
Jag har en Epson 1240U Photo. Dior blir fruktansvärt mörka vid scanningen om de så bara ser lite mörka ut när man tittar på dem i dagsljus.
Det behöver ju inte betyda att din 1650 kommer att lida av samma problem men generellt kan sägas att om det är film som ska scannas kan det vara vettigt att satsa på en riktig filmscanner istället...
 

Flash_online

Aktiv medlem
Ja, det kanske vore bäst att satsa på en filmscanner och leta efter en beg Minolta Dualscan II istället.

En ny kostar runt 4500 inkl moms.

Kanske någon här som ev vill sälja sin beg filmscanner ? t.ex Minolta Dualscan II till ett bra pris.

/Flash
 
ANNONS