Annons

Batteri till OM-1 och Pen FT

Produkter
(logga in för att koppla)

anders_se

Avslutat medlemskap
Vet någon var man kan få tag i batteri till OM-1 och Pen FT? De använder samma batteri: 1,3 V (MR-625R, PX 625, E 625). Förmodligen går ej originalbatteri att få tag i, då det är kvicksilver. Finns något ersättningsbatteri?
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Det finns luft-zink batterier i rätt storlek och volt. Jag har inte behövt använda det själv ännu, köpte på mig ett lager PX625 för något år sedan, men det börjar ta slut. Sök i arkivet på www.zuikoholic.com så hittar du mer fakta om batterier och Olympus kameror.

/ Johan
 

anders_se

Avslutat medlemskap
Tack för svar! Tack vare det hittade jag det som jag nu tror kan vara räddningen, en batteriadapter som gör att silver 386 battrei kan användas: http://www.criscam.com/mr9.htm
Där finns en lista över vilka kameramodeller som kan använda den.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag kör med hörapparatbatteri av zink-lufttyp försedd med en krage av en bit plastslang i min Canon F1 som ska ha px 625 kvicksilverbatterier. De kostar 8 kr styck och håller minst ett par månader. Jag har kollat mätningen mot dels två A1 och en Nissinmätare och avvikelsen är högst 1/3 bländarsteg. Det är praktiskt tycker jag som har två hörapparater och nästan alltid ett batteri med i reserv. Det brukar vara 6 i en förpackning och de har mycket lång lagringtid så länge man inte aktiverar dem. Finns hos CO och på apoteket och Joy Components i Söderhamn vad jag vet.
 

anders_se

Avslutat medlemskap
Jag önskar nog att mina kamerabatterier håller längre än ett par månader... problemet med just hörapparatbatterier av luft-zinktyp är ju att så fort man börjar använda dem så tar de slut väldigt snabbt. Dessutom är det inte alla batteriboxar som har luftinsläpp som är tillräckligt för att ge luft-zinkbatteriet den luft det behöver - man behöver kanske göra någon liten åverkan för att tillfredsställa det. Dessutom ger de avvikelse som sagt i bländarsteg, i mitten, normalexponering, kanske tt halvt, men värre i extremerna +/- 3 steg där man nästan får chansa.
Jag har i alla fall beställt den här adaptern, få se hur det funkar.
 

jemagu

Medlem
Försöker få igång en Olympus OM-1 men problemet är ju 1.35V batteriet.

Har hittat lite lösningar på detta runt om på nätet, bland annat www.criscam.com adaptern och ett batteri som kallas wein-cell.
Men den lösning som verkar passa min budget bäst var att stoppa i ett "vanligt" 1.5V batteri och sedan kompensera det felaktiga voltvärdet med ASA ratten.

Någon som har provat detta?
 
ANNONS