Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ski-Doo Foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Har aldrig plåtat skotrar, men ganska mycket crossförare med tillhörande hoj. Tänkte aldrig på vilket fabrikat det var...

Om jag skulle plåta en snöskoter så skulle jag vilja ha bra ljus, helst "växlande molnighet" alltså moln med blå himmel var femte minut. Annars strålande sol, eller i värsta fall mulet -och då skulle jag ha en bra blixt att ta till ibland. Om det snöar är det nog bättre att titta på en bra DVD-film vid brasan...

Sen är det nog bäst att kolla på föraren. Om han kör på en bana, var ser det bäst ut? Spring dit och ta bilder! Var tycker han/hon själv att det borde bli en bra bild? -Plåta där!

Ingen bana? -Skidbilder är ju bra när de åker i nysnö, försök hitta platser där det ser bra ut. Vare sig du pulsar eller åker skidor så håll nysnön orörd när du kollar in de bästa fotoställena och regissera sedan föraren innan bilden tas -i nysnö får man inte så många chanser till omtagningar.

Ja, det är nog lättare att plåta crossförare, på bana, i lera -då ser alla likadana ut.
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Beror lite på vilken kamera och objektiv du har, du kan få "klassiska" reklambilder med ett tele rakt eller snett framifrån med kort slutartid och lite upplättningsblixt. Alternativt bilder med fart i med kort brännvidd om du står nära och panorerar.

En idé som jag har är att åka på en annan skoter ett par meter snett framför och plåta med längre slutartid (1/60 eller så) i medljus, kan bli snyggt. Beror väl lite på vad syftet är med bilderna och om det rör freestyleåkning eller bancross. Lycka till!
 

ViktorJ

Aktiv medlem
Jättebra tips, Tomas och Love! Dem kommer väl till användning nu till påsk. Synd bara att det är så hiskeligt varmt... Man vill ju ha iaf -10 och nysnö. +5 och blötsnö är inte så kul.

Jag postar eventuella resultat!

MVH,
Viktor
 
ANNONS