Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW+JPEG samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Är det bra att köra dessa filtyper samtidigt. Vad är det som gör bilderna bra och inte bra?
Jag har hört att proffsen kör den inställningen.

Mvh Markus Asp
 

Ronnie_W

Aktiv medlem
RAW är ursprungsdatan som kameran ser. JPEG från kameran får du efter att kamerans processor har behandlat RAW filen och sedan komprimerar den till JPEG.
Om man i stället sparar RAW filen kan man använda mer avancerade datorer o program till att behandla RAW filen och sedan spara den i det format man vill använda ex jpeg,tif
 
Senast ändrad:

Ronnie_W

Aktiv medlem
varför samtidigt ?
Ett exempel på anledning kan vara :
Det tar längre tid med RAW och om jpeg filen är tillräckligt bra behöver du inte behandla RAW filen utan kan använda den redan klara jpeg filen.

Det finns många fler anledningar. Testa o sök på RAW , finns många trådar

Ronnie
 

Puls

Aktiv medlem
Ja ...

Raw är ju så att säga en digitalkameras negativ om man skall dra en parallell till det analoga fotografiet.

I raw-format registreras det som kamerans sensor uppfattar, kameran bearbetar sedan inte bilden på något sätt (som färgmättnad, kontrast vitbalans eller skärpning). Det förväntas alltså att Du gör detta själv i datorn. Möjligheten att kunna få ut en mer högkvalitativ bild ökar alltså vid redigering av raw jämfört med att börja redigera en jpeg som kameran genererat (redan sänkt kvaliteten på).

Jpeg är snabbt ... bara att flytta från kameran till datorn och börja använda (maila, printa ut osv.). Alltså ett snabbare arbetsflöde efter "skottet".

Om nu kameran kan generera dessa två format samtidigt får Du ju direkt en bild Du kan använda samt om Du skulle vilja redigera något så använder Du rawbilden som utgångsläge. I rawkonverterarna få Du oftast också en möjlighet att kunna justera exponeringen något, även vitbalansen kan där justeras i efterhand.

Ända nackdelen som jag ser med att aktivera raw+jpeg i kameran är att det tar större plats på minneskortet.

Själv använder jag raw+jpeg (i högkomprimerat mediumformat) i min 20D.

Mvh.Kristian

PS. Jag tror inte Du skall ta det som en regel att "Proffsen" använder raw. T.ex. har jag hört att pressfotografer på aftonbladet inte får använda raw pga. tidsåtgången i efterbehandlingen DS.
 
Senast ändrad:

Digi

Aktiv medlem
Okej, tack för att du förklarade. Vad kul att du också har en 20D!

Mvh Markus Asp
 

hailstorm

Aktiv medlem
jag ser en annan möjlighet med raw... nämligen att kunna zoooma in på bilden i kameran för att kontrollera skärpan ordentligt... mej veterligt kan man inte det med raw?
 
ANNONS