Annons

Överexponerat

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordlund

Ny medlem
Jag behöver hjälp med en sak. Jag har fotograferat i ett år nu(naturfotograferat). Och jag tycker att en del av bilden alltid blir överexponerad. Hur ska jag göra för att slippa att få den "ljusare " delen av bilden överexponerad och den 2mörkare" delen som vanligt? Har en nikon f80 kamera så jag har tre olika ljusmätningar. Spot, centrumvägd och 3d matrix.Men hur ska jag göra för att få bilden rätt exponerad?

tar tacksamt emot all hjälp som jag kan få.
/mathias
 

Kodiak

Aktiv medlem
Vet inte om jag förstår ditt problem rätt, kanske kan du posta med ett exempel på bild.

Men gissar jag rätt så kan du prova med ett gråfilter som är tonat. Dvs mörkt i en kanten och ljust i andra kanten. Cokin säljer såna tex.

Men som sagt posta en bild så får du säkert många svar som kan lösa ditt problem.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Man kan ej få både himmel och mark "rätt exponerat" då dessa har olika ljusvärde. Vad Din Nikonkamera gör är att den strävar efter att få en bild exponerad så att både mark och himmel blir någorlunda rätt. Men det kan aldrig bli som du ser det.

Vad du behöver är ett graduerat ND-filter d.v.s. ett halvtonatfilter som är blir gradvis mörkare.

Jag rekommenderar Hightechs filter som saluförs av Dito fotoproffs i stockholm.

mvh
Patrik
 

zoran

Ny medlem
sipamoid skrev:
Man kan ej få både himmel och mark "rätt exponerat" då dessa har olika ljusvärde. Vad Din Nikonkamera gör är att den strävar efter att få en bild exponerad så att både mark och himmel blir någorlunda rätt. Men det kan aldrig bli som du ser det.

Vad du behöver är ett graduerat ND-filter d.v.s. ett halvtonatfilter som är blir gradvis mörkare.

Jag rekommenderar Hightechs filter som saluförs av Dito fotoproffs i stockholm.

mvh
Patrik

Det där stämmer ju faktiskt inte. Att himmel o landskap har olika ljusvärde stämmer med det innebär att de ska vara OLIKA ljusvärde även på en färdig bild. Dvs. båda delarna rätt exponerade. Du kan inte plötsligt avvika o felexponera himmelen medan marken blir rätt exponerad. Man har samma "belysning" för båda delarna. Det finns dock två saker att passa sig för. Himmelen är en ljuskälla, även om solen inte är med i bilden. Då gäller det att mäta rätt. En annan sak man ALLTID måste tänka på när man plåtar kontrastrika saker, vilket det här är, är att ha en film som verkligen har omfång för det. I annat fall måste du förexponera filmen för att få plats med både högdagrar och skuggor.

/Zoran
 

Pongu

Aktiv medlem
Använder du dia eller neg film?

Problemet med dia är att man ofta förlorar detaljer i antingen de ljusa eller mörka partierna, pga att kontrastomfånget är större än filmen klarar. Därför måste man välja, och det är ofast bättre att välja att exponera efter de ljusare områdena och låta de mörka bli svarta. Neg film har större omfång och det är inga problem om du överexponerar 1-2 steg (det blir bara bättre!), det är bara att kopiera mörkare.
Om dina bilder med neg film ständigt ser dåliga ut för att de är för ljusa, pröva ett annat lab. Att framkalla sina bilder på Obs! må vara billigt men ack så deprimerande. Har du en stark ljuskälla i övre delen av bilden (solnedgång lyser upp himlen) och ändå vill ha detaljer i nedre delen (förgrunden), kan du använda ett filter som är mörkare i övre delen. Jag har börjat använda NPH 400 nyligen. Naturtrogna färger (men lite veka ibland), grymt fint korn och ändå ganska snabb. Exponera den på 200-320 ISO. Denna film är ämnat för bröllopsfotografer, och om de kan få detaljer i både en svart frack och en vit klänning, kan du och jag klara de flesta objekt i naturen.

MVH
/Pontus
 

Pongu

Aktiv medlem
Läs en fotobok om hur du använder mätmetoderna. Du kommer också långt med intruktionsboken. Spot är lite svårt i början men mycket användbart ibland för svåra motiv. Du klarar det mesta med centrumavvägd mätning.

/Pontus
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
zoran skrev:
Det finns dock två saker att passa sig för. Himmelen är en ljuskälla, även om solen inte är med i bilden. Då gäller det att mäta rätt.
Och exakt vilken betydelse skulle det ha?
Allting som inte är helt svart är fototekniskt en form av ljuskälla. - Om sen utstrålningen kommer sig av att ljus reflekteras eller av att det har bryts i atmosfären spelar ingen roll. Det enda ljusmätaren gör är att den mäter ljuset som kommer in genom objektivet och ger exponeringsinställningar för att göra vad som nu avger det ljuset medeltonat på filmen.
 

martinl

Aktiv medlem
Nordlund skrev:
Hur ska jag göra för att slippa att få den "ljusare " delen av bilden överexponerad och den 2mörkare" delen som vanligt?
Om du med den "ljusare delen" menar himlen så är det precis som andra har sagt ett graduerat ND-filter du behöver. Hitecs är bra och billiga. Ett två stegs (0.6) filter med mjuk övergång kan kanske vara något? Filtret är rektangulärt och monteras i en hållare man sätter på objektivet. Genom att skjuta filtret upp och ner kan du bestämma var du vill att gradueringen (nermörkningen) ska börja i bilden.

Om det är individuella ljusa områden i bilden du får utfrätta så kan du hindra detta genom att använda spotmätaren och mäta det ljusaste området i bilden och se till att det inte överexponeras mer än ca 2 steg (4 pluppar på F80:s skala i manuellt läge).

Börja med att sätta den exponering som matrixmätningen föreslår i manuellt läge och byt sedan till spot och mät mot det ljusaste området. Visar skalan då mer än 2 stegs överexponering så får du tex öka slutartiden. Detta kan förstås leda till att resten av bilden blir för mörk. Shit happens.

Likaledes kan du peka spotmätaren mot mörka områden i bilden. Visar skalan att de blir mer än ca 2 steg underexponerade så kommer de att bli becksvarta.

Det är upp till dig att bestämma vilka delar i bilden du vill ha detaljer i. Det är ingen som har sagt att det är lätt, men jag vidhåller att det är kul! =)

/Martin
 
ANNONS