Annons

Sigma 28-70 ????

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
hejsan jag har ett Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM till min canon EOS 3a samt på min 300D

är super nöjd med detta objektiv, letar därför efter ett typ 28-70 i samma prestanda

har ett tamron 28-75/2.8 XR Di
men tycker inte det håller samma klass

är det någon som har något förslag
på ett objetiv som håller samma klass
eller bättre än sigmas 70-200 ???


det jag gillar mest med sigma objetivet är
skärpan i bilderna den snabba autofokusen
samt att det är väldigt skönt att hålla i
tungt o stabilt zoomringn är lagom lätt o glider jämt o fint.

tacksam för förslag.


mvh Ruben
 

stäck

Aktiv medlem
Om Sigma föll dig på läppen tidigare, så varför inte titta på deras objektiv? De har 24-60, 24-70 och 28-70, alla "/2.8". Har bara känt lite på 28-70, som kändes stabil och bra, men oftast brukar Tamron 28-75 få bättre omdöme i jämförelser.

Av ren nyfikenhet, vad tycker du det är för fel på Tamron-objektivet (jag har själv funderat på ett sånt lite till och från)?
 

Ruben77

Aktiv medlem
det är absolut inget fel på tamron objetivet.

det är bara det att det inte är lika snabb o exakt som sigma objetivet vid fokusering
samt att reglagen är enligt mig mycket mera exakta på sigmas objetiv
men tamron objektivet kostar bara 4000:- medans sigma kostar ca 8000:- så de är väll där skillnaden blir.

tamron objetivet låter en del mera när man fokuserar
samt ibland är de inte lika exakt vid fokusering
käns som om det inte vill fokusera exakt där jag vill att det skall fokusera.
 

stäck

Aktiv medlem
Ruben77 skrev:
men tamron objektivet kostar bara 4000:- medans sigma kostar ca 8000:- så de är väll där skillnaden blir.
Men då jämför du väl priset på två helt olika objektiv? Tamrons 28-75/2.8 kostar ca 4000, Sigma 70-200/2.8 runt 8000. Prisskillnaden dem emellan beror väl mest på att 70-200 är mycket längre och större, och därmed dyrare. Men Sigma 28-70/2.8 kostar inte mer än 3095 på Cyberphoto, tusenlappen billigare än Tamron.

Vad gäller fokuseringen så har ditt 70-200/2.8 HSM, som är mycket tystare och snabbare än "konventionell" autofokus. Både Sigma 28-70 och Tamron 28-75 har den vanliga sortens autofokus, och är förmodligen ungefär lika snabba och ljudliga.
 

Ruben77

Aktiv medlem
jag är antagligen dålig på att formulera mig :=)

skriver i klartext så alla förstår vad jag menar.

jag vill ha tag på ett 28-70 objetiv som är lika skarpt o snabbt o bra kvalitets mässigt och bildmässigt som ett sigma 70-200 2.8 APO HSM

o då får gärna 28-70 objetivet kosta runt 8000:-
 

stäck

Aktiv medlem
Knivigt. Om inte Tamrons 28-75 duger, så kan det bli svårt (för den linsen är riktigt bra). Kolla om Sigmas känns bättre, annars är väl det återstående alternativet Canon 24-70/2.8 L USM. Det kostar ännu fler slantar (knappt 13000 på Cyberphoto), men verkar vara ungefär så bra optik som det går att få tag på. Canon 28-70/2.8 L USM (som ersatts av 24-70) säljs kanske fortfarande här och var, annars borde den ju finnas begagnat betydligt billigare. Båda dessa har USM (motsvarande Sigmas HSM). USM/HSM (kärt barn har ännu fler namn än så) är i en klass för sig vad gäller ljudnivå och snabbhet i autofokusen, vanliga fokusmotorer brukar aldrig hänga med.
 
ANNONS