Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag blir GALEN på Technikdirekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Känner att jag måste få spy min galla! De har bra priser, MEN:

1. Ingen lagerstatus online
2. Inget sätt att se sin order online
3. Inget sätt att spåra order när/om den är skickad
4. De svarar knappt på mail
5. O inte på fax
6. Fast jag fått ett mail där det står "ordern skickad 24/3" så har jag inte fått något!

Man betalar ju för fasiken 200:- spänn för att lusloL(DHL) skall köra ut ordern, hur kan det ta mer än 8 dagar!!!! Må de brinna :)

Om de inte aktar sig så ringer jag dem o pratar skoltyska!

// Arg-Lazze \\
 

Kakelgasten

Aktiv medlem
Du får ju ett sändningsnummer när dom skickar leveransbekräftelse.

Notera att det är skillnad på orderbekräftelse och leveransbekräftelse-->VERSANDINFORMATION

Vilket av dom är det du fått?
 

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Versandinformation 13951899

Men vad jag förstår så går den inte att spåra? Har provat via DHL hemsksida utan framgång.

-- Lazze --
 

Kakelgasten

Aktiv medlem
Jodå...det står längre ner..

Paket(e) : 197837612305 2,740 KG

Det nummret du skriver är förmodligen TD:s VERSANDINFORMATION
 

Ziden

Aktiv medlem
Paket(e): 974341044742 4,680 KG

Men jag hittar ingen sida på DHL som låter mig hitta/spåra det? Det närmaste jag kommer är att jag skall fylla i ovanstående nummer + min zipcode (13667), inga träffar...

Kan du få fram något med mina siffror?

-- Lazze, lite gladare ---
 

Kakelgasten

Aktiv medlem
Nope...lite konstigt...finns 2 alternativ som jag ser det.

1. DPD har inte hämtat paketet ännu
2. Ibland är det si och så med uppdateringen på Dpd:s sida
 

Ziden

Aktiv medlem
KakelGast,

ja det var uppmuntrande! Nästa fråga som kommer är, vad har posten gjort med mitt paket i 5 dagar???? Snälla någon där uppe ( eller där nere ) sluta trilskas och skicka ut avin!

Kanon att veta att man kan spåra via gamla (o)hederliga posten! Tackar för det!

Jaja, gissar att det blir ytterligare en helg utan leksaker!

Är det bara jag som tycker det är konstigt att DHL inte kör ut paketen? Utan bara lämnar över dem till respektive lands postverk?

Mvh Lazze
 

Ziden

Aktiv medlem
Jesper,

Antagligen :) Fast DHL gör oftaste oxo så!

Jaja, bara att scanna posten tracking system var tiondesekund tills det står "paket finns att hämta..."

// Lazze
 

JalleS

Aktiv medlem
Nåja... 200:- är väl frakten hela vägen från Tyskland hem till dig...

Vi kan väl spy galla på sådant som är berättigat. Jag tycker faktiskt att fraktpriserna är otroligt låga om man tänker efter.

--jalle


Ziden skrev:


Man betalar ju för fasiken 200:- spänn för att lusloL(DHL) skall köra ut ordern, hur kan det ta mer än 8 dagar!!!! Må de brinna :)

// Arg-Lazze \\
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Jag har inte läst alla kommentarer i detta ärende men kan ändå inte undgå att ha en bestämd åsikt om att handla utomlands i denna internethandels tidevarv.
Varför i HELVE.. riskera tusentals kronor på kontokortsaffärer med mer eller mindre suspekta internet leverantörer i främmande land, bara för att käna några hundra kronor eller lura staten (VI) på tull och moms. Blir kameran bättre eller tar man tekniskt sett bättre bilder för att kameran har undgått moms och tull, men har begåvat köparen med "magsår" för oron var kameran och pengarna tog vägen !!!!!!
/ Thomas K
 

Jeppe

Aktiv medlem
Vad bubblar du om Thomas?
Här är ingen som lurat staten på några momspengar.. EU - fri handel..

Technikdirekt är knappast någon suspekt leverantör.. månne tro att du driver en fotoaffär här i Sverige? ;)
 

JalleS

Aktiv medlem
Och inte ens om du beställer från USA ska du räkna med att komma undan momsen, momsräkningen brukar komma som ett brev på posten:)

Sedan om vi talar om tyska internethandlare så får du leta efter någon som tar kontokort. De flesta nobbar kort:)

--jalle

ThomK skrev:

Varför i HELVE.. riskera tusentals kronor på kontokortsaffärer med mer eller mindre suspekta internet leverantörer i främmande land, bara för att käna några hundra kronor eller lura staten (VI) på tull och moms.
/ Thomas K
 

dl_4711

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Hmm.. du rör inte ihop det med DPD då?

DPD har Svenska posten som sammarbetspartner.
Enligt DHLs svenska representanter är DHL och Deutsche Post i princip samma sak numera, så om de så behagar omvandlar de paketen till postpaket. Då går de givetvis via svenska posten och det kan i princip ta hur lång tid som helst från det att de ankommer till "Internationalen Paketstation (IPS)" och sedan skickas vidare. Jag beställde nyligen grejer från Tyskland som ankom IPS efter mindre än ett dygn - men ändå tog det nio dagar för paketet att komma fram.

Heja Posten!
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Jesper.

Ska vi måla upp följande senario. DU går in en fotoaffär i Sverige och vill köpa en kamera.
När du bestämt dig ber mannen bakom diskan om ditt kontokort, läser av det, och ber dig gå hem och vänta. Efter X antal dagar får du ett paket som inehåller en kamera eller ???. Men det spelar väl ingen roll. Ps: Jag är inte fotohandlare.l

I`m not young enough to know everything yet.
/ ThomK
 

tiger656

Aktiv medlem
Det verkar finnas vissa sidor med eu handel vad gäller momsen som tycks oklart.

Hittade en gammal artikel som i korthet går ut på att företag, då de uppnår en viss försäljning till ett specifikt land, skall inkludera detta lands moms i sina priser och inte sitt eget lands momssatser. TD kör väl tysk moms i dagsläget medan ex pixmania lägger på svensk om jag inte är felunderrättad.


http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10066430


/GoKväll
 

dl_4711

Aktiv medlem
ThomK skrev:
Blir kameran bättre eller tar man tekniskt sett bättre bilder för att kameran har undgått moms och tull, men har begåvat köparen med "magsår" för oron var kameran och pengarna tog vägen !!!!!!
Jag är rätt glad över att ha sparat nästan 50% eller ungefär 2000kr på att ha köpt min kamera i Tyskland. Tack vare det kan jag till exempel gå den belysningskurs jag går nu. Så ja, kameran och jag tar bättre bilder tack vare sättet jag köpte på...
 

JalleS

Aktiv medlem
Inte ett dugg oklart, det är så. Detta kan faktiskt ha vissa fördelar. Beställer du böcker från Amazon.co.uk så använder de den svenska momsen, som är lägre än den brittiska (när det gäller litteratur)

--jalle

tiger656 skrev:
Det verkar finnas vissa sidor med eu handel vad gäller momsen som tycks oklart.

Hittade en gammal artikel som i korthet går ut på att företag, då de uppnår en viss försäljning till ett specifikt land, skall inkludera detta lands moms i sina priser och inte sitt eget lands momssatser. TD kör väl tysk moms i dagsläget medan ex pixmania lägger på svensk om jag inte är felunderrättad.


http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10066430


/GoKväll
 
ANNONS