Annons

Ebay istället för B&Hphoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Att handla från B&H kan vara grymt omständigt.
Var i december och prata med dom om ett gammalt köp som bara tog en evighet.
Nu handlar jag bara på Ebay istället där man hittar bättre priser och slipper klydda med bilder på sina kreditkort.
Har ni några frågor så skriv gärna.
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Hej. Du verkar kommit fram till samma sak som jag. Dock så kanske du har svaret på denna fråga.

Tidigare har jag bara betalat via paypal (oerhört smidigt) men nu funderar jag på att köpa en grej där köparen inte tar paypal utan bara:

Personal cheque
Postal Order or Banker's Draft

Hur funkar dessa? Någon som har någon erfarenhet?

Edit: Och hur stor är chansen att få tillbaka sina pengar om man råkar ut för nåt otrevligt?
 

jorgene

Aktiv medlem
Hur jobbigt är det att EN gång (vid första ordern) maila en scannad/avfotograferad bild av ditt kreditkort? Förstår du inte att det är för att skydda DIG som detta utförs, just för att slippa att bli blåst som så många blivit/blir på Ebay och liknande ställen.

Du lägger en beställning via Internet och tre dagar senare stå UPS-budet och ringer på din dörr. Verkar på mig inte så hemskt omständligt...

Hur är det med garantier på Ebay? Kan du skicka tillbaka dina varor (utan några som helst sura miner från säljaren) om du inte skulle vara nöjd?

Ibland är det bara dumsnålt att "jaga den sista kronan"... I synnerhet när B&H/Adorama/m.fl. redan är så billiga som de är för en svensk.
 

thefinger

Aktiv medlem
Check.

Hej Kristoffer.

Nä jag har aldrig betalat med Check eller liknande bara med PAYPAL (grymt bra).
Ebay kan ju ge dig en försäkring på pengarna du skickar mot en mindre avgift.
Men jag skulle nog rekommendera att hitta en säljare som tar PAYPAL. Frågan är ju varför han inte gör det.

Peter
 

thefinger

Aktiv medlem
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/

Kolla längst ner på sidan så kan du ju se att inte BH ligger i närheten av att vara billigast.
Sen kan du ju hitta privatpersoner på ebay som säljer för helt löjliga priser.
Jag har väl själv köpt över ett 20tal produkter på ebay och aldrig haft ett problem.
Hitta en glugg som kostar 17000:- här för 2000:- där. Sen kan man fixa så man inte får någon tull/moms på Ebay.
 

Kakelgasten

Aktiv medlem
Re: Check.

thefinger skrev:
Hej Kristoffer.

Nä jag har aldrig betalat med Check eller liknande bara med PAYPAL (grymt bra).
Ebay kan ju ge dig en försäkring på pengarna du skickar mot en mindre avgift.
Men jag skulle nog rekommendera att hitta en säljare som tar PAYPAL. Frågan är ju varför han inte gör det.

Peter
Jojo...visst är PayPal bra...men vilka garantier har du motsvarande från en seriös firma som BH från att handla från eBay...eller är det bara från företag på Ebay du handlar?
 

thefinger

Aktiv medlem
Fördelen med Ebay är att alla företag befinner sig på samma sida och måste konkurera om priserna.
När har du fått garanti på blocket.se. Vill du tjäna 70% på priset så handla begagnat. Eller få ett års garanti.
 

Kakelgasten

Aktiv medlem
thefinger skrev:
Fördelen med Ebay är att alla företag befinner sig på samma sida och måste konkurera om priserna.
När har du fått garanti på blocket.se. Vill du tjäna 70% på priset så handla begagnat. Eller få ett års garanti.
Eeeeh...Blockets betalgaranti...du betalar(du betalar till blocket så "ligger" dom på pengarna) inte förrän du fått och godkännt varan...

"Företag" på eBay kan lika gärna vara en bluff...en privatperson...finns inga garantier för att du inte bara får en tegelsten...eller hur?

[Edit]
Vad ska du göra på eBay om du får en tegelsten?...ge ett negativt omdöme...duuuh...

Tilläggas skall att jag handlar på eBay...men det är mer risk än att handla på Blocket...OCH BH
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Citerar min förhoppningsvis blivande svärfar:
"Har man riktig otur så kan man ju bryta tummen när man kliar sig i röven också..."

Jag sitter på nålar för att investera i ett stativ och har fastnat för http://www.robertwhite.co.uk/ .
Jag har mailat och ställt hundra frågor,, snabba, raka och artiga svar!

B&H känns ofta för "stort" tycker jag.

/MVH Niclas,
 
ANNONS