Annons

Software för panorama?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Kan någon rekommendera ett bra program att använda för att sätta samman bilder till ett panorama med?
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Canons program "Autostich" som följer med deras digitala kameror funkar utmärkt för att sy ihop panoramabilder. Har använt det till stora (mycket mycket stora) panoramafiler med t.ex. 14 scannade 6x6 diabilder. Känner du någon som har en digital Canon så...

Us
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Dessa brukar jag köra med:

Live Picture Photovista - enkelt och smidigt. Ger hyfsat resultat utan att man behöver tänka. Kommersiellt. Har blivit sålt och bytt namn, kommer inte ihåg till vad

Panorama Tools - kan allt och mer därtill, men med ett kommandoradsgränssnitt som kanske inte är så simpelt att lära sig. Gratis.

PtGui - ett grafiskt gränssnitt till Panorama Tools som gör processen mycket enklare. Shareware.

www.panoguide.com finns recensioner på många andra program.
 

ola-hansson

Aktiv medlem
Program

QTVR - Quick Time Authoring Studio är ett utmärkt program om jag har använt mycket. Man kan lägga in länkar i panoramat. Ex. Du vill visa ett hur invändigt då kan du i panoramat lägga i en länk på t.ex. en dörr och när du klickar på den hamnar du på ett annat panorama utanför den dörren. D

Du kan också ta EN bild och göra den till ett panorama. Används ofta vid 3D-bilder från ex. Bryce.

Köps via Studentlitteratur och är inte så farligt dyrt.

/Ola
 

Loj

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Känner du någon som har en digital Canon så...
Yepp... Har en själv. :)
Med den följde "PhotoStich" som verkar fungera OK. Men jag är inte helt 100 nöjd med "sömmarna" - tänkte därför kolla vad som finns mer...
 

Cane

Avslutat medlemskap
Jan... villken version av "PhotoStich" har du? Jag köpte precis en IXUS 330... som du kanske redan vet :p Tänkte det kanske va nyare version till den.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Av någon outgrundlig anledning fungerar stitchprogrmmet bättre i övergångarna med scannade bilder än med de bilder jag tagit med den digitala Canon som programmet följde med....och allra bäst blir de i svartvitt. MEN givetvis får ingen PSmanipulering göras förrän allt är mergat och klippt till slutformat. Och ibland kan det ta tid vid stora filer. Dock bättre nu då jag har 512 Mb minne i PCn. Med 64 Mb kunde jag resa bort ett tag medan datorn stånkade på med filer på 10 Mb, nu går det lätt att vänta ut 80Mb filers konverteringar i olika procedurer.
Us
 

Cane

Avslutat medlemskap
Loj skrev:


Det är version 3.1...

Tack f.ö. för din bildkritik angående min solrosbild...
Jag har 3.1.7.19... rätt kort versions nummer hehe... du får fram exakta nr om du kolla i Help/about...


Varsågod... :)
Det kommer upp några nya bilder på min sida i helgen eller senast på måndag så om du orkar... =)
 

Loj

Aktiv medlem
Cane skrev:


Jag har 3.1.7.19... rätt kort versions nummer hehe... du får fram exakta nr om du kolla i Help/about...


Varsågod... :)
Det kommer upp några nya bilder på min sida i helgen eller senast på måndag så om du orkar... =)

Då har vi samma version.

Linn, min fru, och jag drar i väg på semester natt till söndag. Är online sista gången dessförinnan på lördag kväll. Om du inte hinner få ut bilderna innan dess kolar jag när jag kommer hem... (Är borta en vecka!)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Loj skrev:
Om du inte hinner få ut bilderna innan dess kolar jag när jag kommer hem...
Cane, då hoppas jag du hinner få ut bilderna. Det vore väl tråkigt om Loj skall kola för den sakens skull? ;-)

(f'låt, kunde bara inte låta bli)
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Loj skrev:

Om du inte hinner få ut bilderna innan dess kolar jag när jag kommer hem... (Är borta en vecka!)
Jag vill hoppas och tro att det är den felstavning. Annars framföres redan nu mina kondoleanser till hustrun......Om nu inte bilderna kommer in..........
Us
 

Loj

Aktiv medlem
jimh skrev:
Cane, då hoppas jag du hinner få ut bilderna. Det vore väl tråkigt om Loj skall kola för den sakens skull? ;-)

(f'låt, kunde bara inte låta bli)
[

QUOTE]Sonnaren skrev:

Jag vill hoppas och tro att det är den felstavning. Annars framföres redan nu mina kondoleanser till hustrun......Om nu inte bilderna kommer in..........
Us
[/QUOTE]

*skrattar*

Hur var det nu han sa, Mark Twain? Ryktet om min död är synnerligen överdrivet!

Jag är i och för sig ingen siare, men jag kan försäkra att jag mår väldigt bra, är frisk och inte har några större planer på att kola. Däremot skall det kollas på fotosidan.se

Men nästa vecka är det alltså semesterstängt hos Arvidssons (Loj & Linn här på fotosidan!) Ha det skönt!

Förresten - känner någon av er till en välsorterad fotobutik i Malmö - Lund - Helsingborg - Höganäs-trakten, som kan tänkas ha en trådutlösare till Canon EOS? Den med timer verkar mest spännande...
 

Cane

Avslutat medlemskap
Jag hann få ut en bild så vare sig det va en felstavning eller inte så behöver Jan inte kola ;)
 
ANNONS