Annons

Filmladdare...

Produkter
(logga in för att koppla)

helvis

Medlem
Hade tänkt köpa en filmladdare samt film till den... Tänkte först höra om det är bäst att köpa en sådan ny (har ingen aning om vad det kostar) och om det finns någon bra plats att beställa på ifrån nätet?
Mvh//Fredrik
 

cattha

Medlem
Laddare

Hej!
Ja en filmladdare kan du köpa hos t.ex Photax eller Scandinavianphoto för ca 500 - 650:- inkl. film.

Det finns ju fler internetbutiker som t.ex Cyberphoto. Vet inte om dom har filmladdare men kolla!

Båda går att nå via internet men jämförpriserna det kan du tjäna på.

Visst kan man köpa en begagnad laddare.

Lycka till!
 
Personligen har jag uteslutande bara haft irriterande småproblem med filmladdare.
Ofta repig film, även då jag varit noggrann med att kontrollera kassetterna före laddning. De laddade filmkasseterna har öppnat sig, nya som gamla. Till sist men inte minst,trallala, slöjad film. Det senare beror förmodligen på egen oförsiktighet.

Följdaktigen håller jag mig borta från filmladdare och rekomenderar dem inte.

Kanske var det jag som fick alla måndagsexemplaren i min behållning och övrigt fä välsignades med praktexemlaren =)
 

Jöörgen

Guest
Jag har bara haft poblem med filmladdarnas mekanik men den är enkel och lagas med närmaste skruvmejsel. Andra problem som repiga filmer och dåliga kassetter beror nog snarar på handhavandet. Sant, de här kassetterna är inte lika tåliga som de vanliga kassetterna. Det ska inte vara några problem om man förvarar dem i vanliga filmburkar.
 

Jöörgen

Guest
Sinuslinus skrev:
jag har läst att man ska byta kassetterna efter varje gång för att minimera risken för repor.
Jag är kanske dumsnål men jag återanvänder mina kassetter några gånger innan de kasseras. Än så länge har jag inte haft några större problem.
 

divander

Aktiv medlem
Om man vill vara riktigt snål så skall man gå till ett snabblabb och tigga till sig tomma kasetter. Eftersom filmen dras ut och klipps av vid framkallning så finns en liten filmstump kvar som sticker ut. tejpa fast den nya filmen i denna och veva på. Vipps så har du sparat ett par kronor och fått dx-kod på köpet
(om du har samma iso på både film och kasett).
 

Olle Lundström

Aktiv medlem
divander skrev:
Om man vill vara riktigt snål så skall man gå till ett snabblabb och tigga till sig tomma kasetter. Eftersom filmen dras ut och klipps av vid framkallning så finns en liten filmstump kvar som sticker ut. tejpa fast den nya filmen i denna och veva på. Vipps så har du sparat ett par kronor och fått dx-kod på köpet
(om du har samma iso på både film och kasett).
Ett helt fungerande tillvägagångssätt som möjligen bara några paragrafryttare på länsstyrelsernas miljökontor skulle ha synpunker på.

Lite synpunker om ni tänker skicka/lämna filmen för framkallning.

1:Använd inte C41 kassetter för svv film, emulsionen lossnar om man framkallar svv i C41, i bästa fall löser den sig i framkallaren, i sämsta fall fastnar den på helt oskyldiga filmer som råkar framkallas samtidigt. Den mänskliga faktorn kan alltid missa meddelande skrivna på påsar och lösa lappar.

2: de flesta fotolabb som framkallar svv film har någon form av maskinell framkallning, i sådana belastas "tejpskarven till spolen" med ca 2kg innan spolen klipps bort. I 9 av tio fall klarar inte frystape, hushållstape osv. detta. Vanlig brun "packtape" är dock Ok om tapen inte kommer utanför kassetten. Filmen brukar klippas 5-10 mm utanför kassetten och det blir inte uppskattat om knivarna beläggs med tapeklister!!
Om filmen inte klipps av är risken stor att tapen följer med filmen igenom maskinen för att sedan fastna i utmatningsvalsen efter torken. Vad som då händer är att filmen spolas tillbaka in i maskinen, din film förstörs tillsammans med de filmer som är efter den i maskinen. TRIST var ordet sa bull till bill.

3: märk noga och tydligt kassetten med vilken film som är laddad, tillverkare, typ och speed. Det skiljer många minuter i framkallningstid på kortaste och längsta framkallningstid beroende på filmtyp och fabrikat. Filmer av okänd typ framkallas enligt" det är nog XXXX film": Det måste ju inte bli fel, men....

4:frestas ALDRIG att ladda längre remsor än vad som motsvar 36 neg (ca 1,5 m ifall ni handsnurrar i mörkrummet). GARANTERAT blir det maffiga repor.

Slut på pekpinnar för denna gången.

hälsningar
olle
 

Jeppe

Aktiv medlem
Man kan kanske tillägga att man bör räkna på vad man tjänar på att ladda själv innan man köper laddare och filmkassetter osv...Det blir MYCKET film innan det är intjänat och sen blir det ytterligare en del film innan "vinsten" kommer...

Nä, vinster ligger nog mera i att man själv kan bestämma hur många bilder det ska vara på en rulle..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skillnad mellan olika filmladdare?

Photax har två sorter, AP och Hansa, är det någon skillnad mellan dem? De ser väldigt lika ut på bild. Är det rentav samma?

Om det är samma så verkar det ju fördelaktigast att köpa paketet eftersom man får med lite kassetter då. Är det kanske någon filmladdande fotograf som är sugen på att befria mig från Tri-X-rullen för halva priset i så fall?
 
ANNONS