Annons

Blixtsladd

Produkter
(logga in för att koppla)

divander

Aktiv medlem
Ibland skulle jag behöva en sladd mellan kameran och blixten. Men tyvärr vill Nikon ha lite för mycket pengar för sin sc-17 (1295:- hos Scandinavian Photo). Är det någon som vet om och i så fall hur det går att tillverka något liknande själv?
 

littos

Aktiv medlem
Hej!

Det måste väl gå att hitta den billigare! Jag köpte en för 700:- på Expert (!) på Järntorget i GBG för sådär en 3-4 år sen, och sådana butiker brukar ju inte vara billiga...

Om du inte är kinkig med att ha TTL-funktionaliteten kvar kan du ju alltid köpa en PC-synkkabel. Kostar kanske en tiondel av vad "Bankerydingarna" vill ha för sin SC-17. Om kamera eller blixt saknar synkuttag kan du skaffa en (eller två) små fiffiga adaptrar, som passar endera i blixtskon på huset, eller kan fungera som blixtsko till blixten och ger dig en PC-utgång/ingång.

Köpte 3 m kabel och en adapter från Photax i våras. Funkar svinfint för att koppla min Nikon SB-28 blixt (Eller sunpac-blixten) till "bladaren". (Jag vet att det är helgerån, men vad gör man...)

/Anders
 

divander

Aktiv medlem
Pc-kablar är ju betydligt billigare, men jag skulle gärna vilja ha ttl-funktonen. Jag har heller inte hittat någon piratvariant som är lite billigare. Priserna på Nikons tillbehör har höjts en hel del. Jag vet att den kostade en bit under 1000:- för något år sedan men nu ligger Nikons rekomenderade pris på över 1500:-. Jag tycker dessutom att Nikons kabel är lite väl kort. Går det inte att få tag på lösa kontakter som passar nikon och sedan löda ihop en sladd?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är ute efter precis samma sak. Har tänkt modifiera en standardkontakt men inte orkat ta tag i saken. Hur i hela friden kan eländet vara så dyrt? Inga piratdelar verkar det gå att få tag i heller...utsugare är vad de är!
 

adsten

Aktiv medlem
SC-17

God morgon!

Kollade som hastigast hos L-Foto (www.l-foto.se) och där fanns 2 st SC-17. Vet ej när han uppdaterat sin hemsida senast. Pris mellan 700-895:- ex. frakt. Lycka till.

/Mats Adsten
 
ANNONS