Annons

Photoshoplitteratur?

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har bra tips på handböcker till Photoshop? Funderar på att köpa Photoshop Bibeln men utbudet av handböcker är digert. Någon som har tips och erfarenhet av denna litteratur?
Vill ha något som är lite mer avancerat.
 

steinick

Aktiv medlem
Jag har tidigare tipsat om två bra böcker, men gör det gärna igen:

Blatner, D & Fraser, B: Real world Photoshop 6. Peachpit Press. (Jag vet inte om den har kommit för 7.0 ännu.)

Evening, M: Adobe Photoshop 6 for photographers. Focal Press, 2001.

Båda är mycket bra, de fokuserar på nyttiga kunskaper, inte hur man använder alla filter och kostigheter. Båda tar upp färghantering.
 

mipert

Aktiv medlem
Real World Photoshop 6

Om du bara skall köpa en bok och vill lära dig programmet ordentligt.

Vill du lära dig göra eldsflammor vet jag ej.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Hej
själv tycker jag att det är jobbigt att läsa böcker och vill här istället rekommendera en bra sida på nätet med lättförståliga övningar. Lycka till

Mvh / Björn
 

Agathorn

Aktiv medlem
Jag har förbeställt Real World Photoshop 7. De säger att den kommer in i lager inom 1-2 månader.
Har beställt den ifrån "http://www.amazon.co.uk". 500 spänn inklusive frakt i nuvarande valutakurser.

mvh
David
 

Daniel_L

Aktiv medlem
Classroom in a Book

Jag är partisk men vill ändå rekommendera Photoshop - Classroom in a Book. Boken är mycket pedagogiskt upplagd med både teoretiska genomgångar och praktiska övningar av alla viktiga photoshoptekniker. Den används i många (de flesta?) photoshoputbildningar. Boken fungerar utmärkt till självstudier. Det är en suverän bok för den som verkligen vill lära sig behärska programmet från grunden och upp.

Den senaste upplagan som kom på engelska nu i juli (PS 7) är på ca 700 sidor. Classroom in a Book serien är utgiven av Adobe press.

Classroom in a book serien finns även på svenska och då heter den Photoshop Allt i en bok. Den distribueras i sverige av PC-boken förlag.

Jaha, och hur är jag partisk då? Tja... jag sitter just nu och arbetar med den svenska översättningen av senaste upplagan. Så jag tycker naturligtvis du ska vänta tills den kommer ut i slutet av september. ;-) (Om nu någon undrar så är det inte jag som översatt de tidigare upplagorna.)

Jag är som sagt partisk men jag använde själv PS 4 Classroom in a book när jag lärde mig programmet en gång i tiden och jag kan därför ärligt rekommendera boken.
 

Agathorn

Aktiv medlem
Jag har varken läst classroom boken eller Real World boken jag har beställt. Allt jag vet är att alla jag kommit i kontakt med som läst Real World boken säger att den är hur bra som helst om man verkligen vill lära sig hela programmet ifrån grunden. Färglära allting ... Inte en massa filter som är mer eller mindre självförklarande.
Men jag är övertygad om att du blir nöjd vilken bok du än tar!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har "Photoshop6 Bibeln" på Svenska och den känns ganska fullständig och bra plus att den är lättläst. En bok på Svenska är att föredra tycker jag då svängarna kan vara ganska krokiga ibland. Skönt att slippa fastna i detaljer.
 

Agathorn

Aktiv medlem
Jag har nu fått hem Real World Photoshop 7 ifrån England och jag kan säga att jag är helnöjd! Mer eller mindre varje sida har ett exempel med bild och screenshot ifrån PS så man vet exakt vad dom snackar om och man ser resultatet direkt i boken. Detta gör det alltså möjligt att läsa boken i sängen t.ex. och slippa sitta framför datorn och testa sig fram!
Boken tar upp allt ifrån färger till kontrast till smarta tips och tricks att få sina foton bättre. Även skillnader mellan olika filformat mm mm. Tar upp allt som man bör veta helt enkelt! Kalas!


Över 800 sidor och den kostade mig 500 spänn inklusive frakt ifrån amazon! Rekommenderas varmt!

mvh
David
 

mipert

Aktiv medlem
Många tror att jag är duktig på Photoshop och Illustrator men allt kommer från Real World böckerna.
;-)
 
ANNONS