Annons

Resa till Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

sebastianti

Medlem
Så var det bokat och klart. En resa till Kina i början av maj. Blir en sån klassisk rundtur med pensionärsschema (kanske avviker ifrån något). Men i övrigt så handlar de ju om den Förbjudna Staden, Kinesiska Muren och så vidare.

Med en nyinhandlad 300D+kit obj. och under upplärning när de handlar om de fotografiska färdigheterna så skulle jag vilja ha lite allmänna tips.

Det är ju en "once in a lifetime" grej att åka till Kina(Speciellt eftersom min ringa ålder är 18 vintrar). Har läst in mig en hel del på utrustning, funktioner och liknande. Och slagit mig att jag vill ha med ett stativ för nattfotografering, ett teleobjektiv för avstånden, en blixt skulle inte vara helt fel. Och med allt detta även en ny kameraväska. Vad har man bäst andvändning av i Kina?

Men då jag håller på att utforska mitt fotointresse känns de lite dumt att lägga ner så mycket pengar, tänk om jag nöjjer mig till amatörfotografering med kitobjektivet?

Ett alternativ är kanske att låna lite från vänner? Hur villig är man som fotograf att låna ut något till en kompis?

Alla svar uppskattas!
 

Gubb-ängen

Aktiv medlem
Räkna med att det är mycket och ganska långa promenader och trappor (muren)och bedöm vad du orkar släpa på. Om det är en gruppresa du ska på så brukar tempot dessutom inte medge några längre stopp för fotografering. Utrustningsmässigt tror jag inte det skiljer så mycket mellan en resa till Kina eller Eruropa, möjligen (och det är jag dålig på) om det finns filter som tränger igenom dis och smog. (Det var ganska mycket sånt när vi var där). Det är heller ingen dum idé att utrusta sig med mycket minne (eller köpa där, det finns i välsorterade fotoaffärer i storstäderna och lite billigare är det än har hemma) för det finns otroligt mycket att fota.
 
ANNONS