Annons

Fotolabo är sega, men kanske kan vi ändra på det!

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en ganska flitig på att kopiera mina digitala bilder på fotopapper och jag använder Fotolabo som labb. Detta av tre anledningar:

1. Bra betyg i tidningen FOTO:s test
2. Man kan göra rätt stora kopior
3. Priserna är rimliga

MEN! Jag irriterar mig verkligen på deras leveranstider. Det brukar ta en dryg vecka innan jag får mina bilder... ;-(

Därför tänkte jag att vi (som använder Fotolabo)kunde utöva lite "konsumentinflytande" på Fotolabo. Jag föreslår att du skickar ett mail till Fotolabo och berättar för som att du inte tycker om deras leveranstider... (Om så är fallet förståss!)

Jag skrev själv ett mail till dom för inte så länge sedan och föreslog att de skulle införa en ny funktion där man kunde betala en högre fraktkostnad (50:) och i gengäld få sina bilder levererade genast.

Men om jag är den enda som kontaktar Fotolabo angående detta problem så kommer det säkert inte hända mycket.

KONSUMENTINFLYTANDE!

Tack! Det var allt!

//Eric
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
I normalfallen får man vad man betalar för, men eftserom du deklarerar att du är beredd att betala mer så kanske de tar betet.
 

Jonke O

Aktiv medlem
Ja dom har varit sega nu... Vanligvis när jag beställt har paketet kommit max 3 dagar efter lagd beställning. Eftersom jag bor i Norrland så har jag varit väldigt imponerad av leveranstiderna.

Nu senast tog det drygt 1 1/2 vecka innan paketet kom, jag skickade ett mail och frågade om det hade blivit nått problem. Tydligen var det högtryck på beställningarna nu.

Annars är jag väldigt nöjd med kvaliten och priserna.
/Jonas
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Passa även på att påpeka att man bör kunna välja bort deras skärpning som dom lägger på, ca USM 50%.

Särskillt på bilder med tillägget PRO borde man som kund veta att dom inte påverkar ett enda dugg.
 

RolandM

Aktiv medlem
Ett sätt att behålla kunderna är att snabba pålitliga leveranser, så att kunderna kommer tillbaka. Ett annan sätt är att använda de labb som leverar snabbare till rätt kvalité. Jag håller med om att det är rätt väg att gå att berätta för labbet hur produkten bör se ut och till vilket pris.

Fakturan somm följer med i leveransens stör mina betalningsrutiner, som är vid månadsskiftet. Det blir till att kontakta dem, så att fakturan inter förfaller innan månadskiftet.

En parameter som styr levranstiden är att labbet ligger i Finland, vilket borde innebära plus en dag på postgången.
 
Senast ändrad:

Numeric

Aktiv medlem
Ja... Nu handlar ju denna diskussion inte om vilket labb som är bättre än det andra... Visst är det kul att ni delar med er av era erfarenheter, men det finns redan flera trådar om vilka labb som är bra respektive dåliga...

//Eric
 

Piha

Aktiv medlem
Men om det nu finns andra labb som uppfyller dina krav (enligt ditt första inlägg, 1. 2. 3.) och som kan leverera snabbt, varför inte byta? Känns som onödigt arbete att få Fotolabo att ändra sig när "produkten" du vill ha redan finns på annat håll. Jag tror också att Fotolabo kanske ändrar sig fortare om de förlorar kunder till konkurrenter än om några missnöjda kunder skickar mail.

Pia
 

lottawe

Aktiv medlem
Så, nu har jag också mailat dem och slog ett slag även för leveranstider även om orsaken till mailet var ännu viktigare. Iaf om de inte medvetet valt att utesluta vissa potentiella kunder. Fotowire funkar nämligen inte på mac osx 10.2.8 längre och det finns orsak att klaga på. Särskilt som jag nyligen testade Profoto utan att kunna tycka att deras små kopior var lika attraktiva som Fotolabos provariant.

Jag vill också kunna skicka smått till fotolabo (till stora duger de inte enligt mig) och jag vill kunna få dem snabbt.
 

wsaar

Aktiv medlem
Har själv använt Proprint, och problemet med att hitta alternativ är att få labb går ut med vilka färgprofiler de använder. Fotolabo är ett undantag som dessutom kan göra större kopior, så om de kunde matcha Proprints hastighet kanske valet skulle falla på dem.
 
ANNONS