Annons

Betalt för bilder?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sniket

Aktiv medlem
Ja lätt är det inte....

Har för inte så länge sedan varit på mitt första bröllop, var jätteskoj!
Tog med min S1:A (digitalkamera) och smattra bilder. Syftet för mig var träning och mycket nöje på samma gång...lagom jobbigt med vitbalansen =)

Till saken,

jag lyckades klämma fram ett stort antal fantastiska bilder efter mycket kämpande.

Självklart har jag gett några till brudparet.

Men när jag blivit nerbombarderad av samtal från personer på bröllopet som vill ha kopior av dessa bilder vill jag självklart ha ersättning.
*menar man släpar inte med sig en fotoväska på 12 kilo för inget* =)

Vad kan jag sälja dessa bilder för. Majoriteten vill ha A4 bilder (som jag framkallar från fujifilm fotolab). Men även andra format önskas. Vad kan man ta betalt för en privatperson?

Jag har även nu blivit erbjuden att fota på andra evemang, hur tar man betalt där?

Det "kunden" vill är att jag ska befinna mig på en plats och fota.... tar man betalt per timme/bild? Hur funkar det?

Tacksam från all repons!

- Från en glad digital amatör fotograf!
/Robban
 

mipert

Aktiv medlem
Det finns inget definitivt svar.
Min erfarenhet är att för en A-4 går smärtgränsen ofta runt 100 kronor för ”vanligt” folk.

För att fota på evenemang skall du försöka lirka ut vad de kan tänkas ha för budget men vill du ha ett svar, som många inte håller med om, skulle jag säga 350 kronor per timme plus dubbla materialkostnaden. Om det är ett engångsjobb för dig som amatörfotograf.

Som sagt, jag gör inte så många ”amatörjobb” men för kompisbröllop brukar jag ta 900 kronor, då får de tre bilder plus kontakter.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Men då är väl du yrkesfotograf med utrustning och tekniskt kunnande därefter?

Angående A4 till privatpersoner så skulle jag ta reda på vad kopieringen/utskriften kostar för att sedan fundera ut hur mycket jag vill ha utöver det för själva jobbet. Förbrukningskostnaden utöver då porto är antagligen minimal då du använder digitalkamera.
 

mrsandin

Aktiv medlem
Kolla noga upp vad labbet vill ha för att göra bilderna. Det lönar sig att förhandla. Mitt labb jag anlitar kör ett Fuji Fronier Digitallabb och de vill ha 89:- för en A4. Men eftersom jag anlitar dem regelbundet har jag fått ner priset till 49:- per A4. Snacka med labbet å säg att du kommer att återkomma regelbundet. Jag tycker att du ska ta en 100-120:- per A4 från de som vill köpa av dig. För att plåta en tillställning så ta en 3-400:- per timme +material. Så länge du inte har F-skatt så är det lite svårare att ta bra betalt eftersom folk oftast vill ha kvitto vid större belopp.

Lycka till!!
 

mipert

Aktiv medlem
Men då är väl du yrkesfotograf med utrustning och tekniskt kunnande därefter?

Mina exempel gällde för en amatör som gör ett jobb då och då.

För att anlita mina tjänster fullt ut kostar det liite mer.
 

mipert

Aktiv medlem
Som jag sade, alla håller inte med. ;-)
Jag sade inte att detta var vad alla skall ta betalt för ett bröllop, jag ville ge ett prisförslag.

När jag jobbade som assistent åt en poträttfotograf 1988-1990 kostade en bröllopsfotografering på plats 1500 kronor.
I en mellanstor svensk stad.

Det beror på vad man vill få ut ekonomiskt av fotograferingen. Jag tycker 400 kronor i handen är rätt skäligt efter avdrag för material och bensin.

120-Film, framkallning, kontaktkartor, förstoringar (av inskannade negativ), pappramar för bilderna, bensin, batterier (byter inför varje jobb) det kostar lite även för ”kompisjobb”.

Men, man skall ha ersättning för materialet, det är ett minimum. Om det inte gäller kommersiella jobb, då skall man ha för materialet plus den inkomst man vill ha per timme.

Sedan ökar man tills man tror att kunden skall börja gråta och lägger på 15 % ytterligare.
Solglasögon rekommenderas vid förhandlingar.
 

Sniket

Aktiv medlem
okej såå..

Om jag skulle ta 100 + material (i mitt fall kostar det 69:- /A4) = ca 170 kr per a4 ???
Kan det anses som okej?! (eller tänker du att det ska kosta ca 100:- till kund(inkl. framkallningen)

Dom mindre formaten, har ni något förslag där?

Kan man säga något fast pris för att vara på en tillställning eller ska man gå i timmen?

Självklart vet jag att det är ju till och från beroende på kund men iaf. All förslag är välkomna!


Vad är och var hittar jag blf ?

mvh Robban
 

Finland

Aktiv medlem
Betalt o så

Håller med mipert, det är och bör vara omkring 800-950:- per timma om du är amatör.
Mina kollegor tar 15000:- för ett bröllop o då får du ett album där de har plockat in rubbet. Från morgon till kväll.
Så ni som inte har det här som yrke, dumpa inte priserna. För ni lever inte på det!
 

mipert

Aktiv medlem
Fast jag menar inte 900 per timme utan för ett jobb.

För 900 kronor får mina kompisar på lördag nästa vecka några olika uppställningar samt tre stycken 18x24 bilder.

Vill de ha fler av de jag fotograferat så blir det 120 kronor per 18x24.

Typ, alla 40 gäster i grupp= 1 bild
Brudparet stående= 1 bild
Brudparet med tärnor= 1 bild
Brudparet sittande på vacker trappa= 1 bild
Porträtt av bruden= 1 bild
Närbild av brudparet= 1 bild

De väljer de tre de vill ha och vill de ha fler betalar de extra.

Det lär väl bli 15-1600 om man räknar med bilder till föräldrar.
Sedan vill nog farmor och syskon och andra ha några bilder också.

Inget album och inga tackkort i detta pris.
Absolut inga festbilder, aldrig mer.
 

Finland

Aktiv medlem
OK

HŒller med dig, inga mer olšnsamma fester. Det Šr bŠttre att jobba som reklamare eller pressfotograf.
Ilkka
 
ANNONS