Annons

Vandrarhem i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
I sommar ska jag och min bror på en drömresa till USA som vi jobbat ihop till under några somrar. Vi ska resa runt med greyhoundbuss i tre veckor och stanna på följande platser:
New York - Chicago - San Fransisco - Yosemite - Los Angeles - Las Vegas (och Grand Canyon) - New Orleans - Washington DC och sedan New York igen.

Är det någon som gjort något liknande och har tips angående boende?
Vi har kollat upp en del billiga motell och vandrarhem. Ska man boka allt i förväg? Det känns lite riskabelt med tanke på att man kanske inte följer sin reseplan exakt (missar bussar motsvarande). Det känns ju inte heller särskilt tryggt att komma till en stad utan att ha bokat något....
Många nätter kommer vi att sova på bussen.

Tacksam för lite tips och tankar.

ps. Hur mycket minne bör jag ha i kameran tro? Har en gb just nu men tror inte det räcker....
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Andreas Th skrev:
Är det någon som gjort något liknande och har tips angående boende?
Jag har gjort ungefär samma sak första gången jag var i USA, men jag flög istället.
Vandrarhem bokade jag typ en eller två dagar innan ankomst, det var aldrig några problem.

Du kommer att älska San Fransisco. Min plan var att stanna där i en vecka, det blev tre.

Det känns ju inte heller särskilt tryggt att komma till en stad utan att ha bokat något....
Jag tror att Greyhoundbuss-stationen ligger i down town i L.A. Jag skulle nog rekommendera att inte anlända mitt i natten.
 

mipert

Aktiv medlem
Re: Re: Vandrarhem i USA?

Calle S skrev:
...Jag skulle nog rekommendera att inte anlända mitt i natten.
Min första resa till New York skedde lite på impuls, jag bokade en plats på ett flyg och stack iväg, hade inget boende ordnat.

Landade runt 23.00 lokal tid och var inne på Manhattan mitt i svarta natten.

Minibussen som skyfflade folk från Kennedy släppte av mig på okänd plats (visade sig vara runt hörnet av Grand central...) och medan jag stod där och såg förvirrad ut blev jag tilltalad av tre stora svarta män som såg ut att höra hemma i Bronx.
De undrade om jag behövde en taxi och när jag sade ”ja, kan ni ta mig till ett YMCA”, tog en av dem min resväska och började gå iväg.
Jag hängde på och efter en stund (eftar att ha gått runt flera gatuhörn och genom en liten park utan lampor) frågade jag vad som var på G (borde vi inte komma fram till en sådan där gul bil som kördes av Judd Hirsch?).

Jag hoppades att han inte skulle svara att jag skulle bli våldtagen, mördad och dessutom råka illa ut, men han pekade på en byggnad och sade:
Vanderbilt YMCA, fem dollar tack.

Han fick tre och vi skildes som vänner, han med pengar till mat och jag med en säng att sova i.
 

JimSlim

Avslutat medlemskap
USA

Ta med dig en I-pod likande mellanlagring, 20-40 gb fickminne, det räcker väl, så e det bara o tanka över varje gång du fyller kortet.
/ Jim
 

JimSlim

Avslutat medlemskap
Re: USA

JimSlim skrev:
Ta med dig en I-pod likande mellanlagring, 20-40 gb fickminne, det räcker väl, så e det bara o tanka över varje gång du fyller kortet.

Och sen i New york har dom två riktigt bra vandrarhem, ett i Chelsea, ligger mellan 6 & 7:e avenyn på 23.e gatan om jag minns rätt.
Chelsea youth hostel heter det iallafall om dom ej har bytt namn.
Och sen i Times Square om ni föredrar att bo mitt i prick så finns ett som heter The Apple youth hostel. Men det är lite dyrare, men inte riktigt säker på om det finns kvar. Det byggs nytt lika ofta som Donald Trump kammar sin fula lugg :)
/ Jim
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: USA

JimSlim skrev:
ett i Chelsea, ligger mellan 6 & 7:e avenyn på 23.e gatan om jag minns rätt.
Chelsea youth hostel heter det iallafall om dom ej har bytt namn.
Där har jag bott, är väl sådär...snorkig personal i receptionen. Men bra läge och ok rum.

Abolut bästa vandrarhemmet jag bott på i USA var The Green Tortoise i San Francisco.
 

Liza

Aktiv medlem
Om ni ska till Yosemite bör ni nog boka boende omgående. Jag var där för 3 veckor sedan och redan då var det fullbelagt på hotellen. Från 1/5 är det högsäsong och nästan omöjligt att ens få fatt på ett av deras canvastält.
Varning för San Francisco - ni kommer inte att vilja åka därifrån!!!
Eva
 
Senast ändrad:

JimSlim

Avslutat medlemskap
San Fran,

Liza skrev:
Om ni ska till Yosemite bör ni nog boka boende omgående. Jag var där för 3 veckor sedan och redan då var det fullbelagt på hotellen. Från 1/5 är det högsäsong och nästan omöjligt att ens få fatt på ett av deras canvastält.
Varning för San Francisco - ni kommer inte att vilja åka därifrån!!!
Eva

Ja måste fråga, va är det som är så fantastiskt med San Fransisco? Alla säger att det är grymt.
och ska själv dit när jag fått ihop pengar till min Mega 3 månaders resa till USA, men finns det något speciellt att rekommendera? New York är ett resmål som jag får ångest av att lämna, har varit där två gngr. Men fler ska det bli :)

Mvh/ Jim
 

Frizge

Avslutat medlemskap
USA är ett stooort land. Jag begriper inte hur ni ska hinna den rutten på tre veckor om ni inte sitter på bussen hela tiden. Bara mellan LA och San Francisco är det ju 80 mil.

På turistplatser som Yosemite och Grand Canyon bör ni i alla fall boka bostad i förväg. Jag var i Yosemite under lågsäsong och fick tag på typ sista lediga "rummet" då jag bokade samma dag jag ville övernatta. Rummet var en "tent cabin" = husstomme med uppspänd tältduk, säkert jättemysigt på sommaren men när jag var där i oktober var det minusgrader på nätterna. Brr...

På helgerna är det svårare att få rum. Detta gäller större städer t.ex. Las Vegas dit många åker på kortsemester under veckosluten. Det avspeglar sig också i rumspriserna som stiger fredag-lördag.

San Francisco är staden där Dirty Harry håller rent, där Frank Bullit gasar järnet ner för Taylor Street i sin gröna Mustang, där man kan se Alcatraz skymta bakom dimman. San Francisco är den lilla storstaden med höghus och viktorianska villor, gröna parker och slumkvarter, Chinatown och Little Italy. San Francisco ligger i Californien. San Francisco är grymt.
 

Liza

Aktiv medlem
Vet inte egentligen. Vad som förvånade mig var hur lätt det var att hitta och att själva city var så litet.
Men jag trivdes där och kände mig hemma på ett lustigt sätt trots att jag definitivt inte är en stadsmänniska.
Blev under mina 10 dagar inte illa bemött en enda gång utan tvärtom.
Inte ens när jag förvillade mig in i Tenderloin där ett helt annat SF visade sig (galler överallt, uteliggare, tiggare, dealers i hörnen och damer med yrke!) var det nåt konstigt. Dock inget område att rekommendera för sightsing.
Däremot skulle jag aldrig köra bil i den stan!
Eva
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Liza skrev:
Inte ens när jag förvillade mig in i Tenderloin där ett helt annat SF visade sig (galler överallt, uteliggare, tiggare, dealers i hörnen och damer med yrke!) var det nåt konstigt. Dock inget område att rekommendera för sightsing.
Där har jag varit nattetid, rekommenderas icke:)

Det man bör ha i åtanke är att det finns mycket tiggare och uteliggare både i L.A och S.F, även i s.k bra områden. Fler än jag sett någon annanstans i USA.
 

mipert

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Det man bör ha i åtanke är att det finns mycket tiggare och uteliggare både i L.A och S.F, även i s.k bra områden. Fler än jag sett någon annanstans i USA.
Reaganpolitik. De som tidigare bott på institution skulle ut i samhället, precis som i Sverige.
Skillnaden var att i Sverige satsade man på boende i olika former, med vårdare.
I Kalifornien släppte man ut dem på gatan.

Jag har under resor hamnat i många olika situationer som var anspända men endast i SF har jag blivit överfallen mitt på dagen.
Ena gången fick jag en smäll i ryggen efter att ha blivit tilltalad i en gatukorsning (trodde först jag blivit knivad), andra gången blev jag nedtacklad på Market Street.
 
Senast ändrad:

mipert

Aktiv medlem
Mer OT, men det är ett fritt land.

Jag på Howard street, i de hårda kvarteren South of Market Street.

AAhh, vill tillbaka...
 

Bilagor

  • 10.1 KB Visningar: 492

Liza

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Ja, han var väl guvenör i Kalifornien innan han blev president...?

Nu blev det lite OT, sorry.
Nu för tiden heter det The Guvernator (1), hahaha. Sen blev jag förvånad av hur många som högtljutt spydde sin ilska över Bush.
 
Senast ändrad:

Ric

Aktiv medlem
Som tidigare nämnts så känns 3 veckor lite kort. Jag har varit i USA i drygt två veckor, har cirka tre veckor kvar och har under den tiden hunnit med att besöka New York, Washington DC, Nashville, Memphis, New Orleans, Houston, Fort Worth och just nu är jag i Amarillo som ligger i Texas.
Vi hyrde en bil i New York och har vid det här laget hunnit med att köra mer än 500 mil! Fastän vi har tagit oss "lyxen" att stanna flera dagar i vissa städer så har det blivit ganska mycket tid i bilen.
Men det är egentligen inte mer än 500mil kust till kust, så 1000mil, skulle man kunna klara på 4 dygn om man körde dygnet runt, eller 12 nätter om man kör på nätterna och på så sätt sparar ett par motellnätter.

Min erfarenhet just nu är att motell finns överallt och att man absolut inte behöver boka någonting i förväg, däremot så kan man spara en del pengar genom att leta efter kuponger som finns i gratistidningar vid t.ex. McDonalds.

Motellprisen har legat mellan 35-50 dollar per natt (inkl skatt) för ett rum för två. Just nu så bor jag i ett hotell för 40 dollar där trådlöst internet och inomhuspool ingår, så om du har en laptop, så ta gärna med din dator, då väldigt många motell har trådlöst nätverk för sina gäster.

Jag har tidigare varit ganska mycket i USA i jobbet och besökt Colorado och Arizona.

Utan att ha besökt San Francisco än så är mina top 5 städer följande:

New York - Otrolig stad med sina skyskrapor och liv
Las Vegas - Helt makalöst liv med enarmade banditer i mil
New Orleans - Otroligt charmig stad med French Quaters som bryter av mot resten av USA
Washington - Väldigt europesisk och fin till stilen
Nashville - Fin stad och skön stämning på musikgatan

Alldeles för överskattat är Los Angeles, som egentligen inte är någonting att se.

Men det absolut vackraste att besöka är Colorado som påminner om Schweiz, fast i större skala på alla sätt och vis.
 

Martin F

Aktiv medlem
I Yosemite bodde jag på "The Yosemite Bug Hostel" och det var mycket trevligt! Skitmysigt ställe. Dock en lite bit utanför själva parken.

San Francisco var också trevligt så klart.

Kolla på www.hostels.com där finns en massa hostels och betyg från folk som bott på de olika ställena.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Andreas Th skrev:
Vi ska resa runt med greyhoundbuss i tre veckor och stanna på följande platser:
New York - Chicago - San Fransisco - Yosemite - Los Angeles - Las Vegas (och Grand Canyon) - New Orleans - Washington DC och sedan New York igen.
Själv gjorde jag följande resa sommaren 1999. Tog en månad, gjorde inte några längre uppehåll på något ställe och som mest två nätter på samma motell (NY).

Tycker det verkar väldigt kort tid med tre veckor med tanke på att ni åker buss och inte bil. Det ställer ju helt andra krav på att passa tider och hitta boende i närheten av busshållplatserna. Går det Greyhoundbussar till nationalparkerna? Med bil är det oerhört lätt att ta sig runt i USA och parkerna är "bilanpassade", men jag undrar hur det gäller med bussar och tidtabellerna.

När det gäller boende så finns riktigt billiga motell överallt utanför eller i mindre städer så med bil är det inga problem att hitta boende. I storstäderna är det en annan femma. Där får man vara beredd att lägga ut lite extra. Det kan skilja ganska mycket faktiskt. I speciellt södra och sydvästra USA fick man ofta gröna eller blå kataloger med kuponger till olika motell vid bensinstationer eller informationsstationer vid delstatsgränserna. Där kunde man hitta mängder med småmotell och kupongerna gav ofta $5 rabatt på ett rum. Denna rabatt kunde man ibland förhandla sig till utan kupong om man var lite slängd i käften.

Oavsett så tror jag ni kommer få en kul resa, men ta er inte vatten över huvudet. Vi som åkte för sex år sedan hade några önskemål på vägen och sedan gjorde vi som det föll oss in. Vi var väldigt noga med att alla vara överens om att inte ha en för packad tidtabell risken är att det blir jobbigt när den spricker, speciellt om det inte finns marginaler.

Mina personliga erfarenheter? Storstäderna är ganska överskattade, speciellt de riktigt stora, de är som städer är som mest. Tolka mig inte fel, de är värda att besöka, men det var utanför som de riktiga guldkornen fanns. Nationalparkerna är otrligt häftiga, mycket på grund av den annorlunda naturen men också för jänkarnas inställning till hur man tar sig till och runt i en park: med bil! De två du nämner är fina. Andra jag å det kraftigaste rekommenderar är Death Valley, Zion och Great Smoky Mountains.

Av de platser du räknat upp har jag inte varit i Chicago men i alla de övriga. Gällande städerna: Undantaget Las Vegas som snarast är ett nöjesfält och en sevärd attraktion i sig självt, tycker jag bäst om SF pga den stora variationen och möjligheten att lätt ta sig runt. I SF kan du hyra cykel för en billig penning (om ni inte har körkort) och snabbare ta sig runt. Förutom staden, cykla (eller kör) upp över Golden Gate-bron till områdena vid Muir Beach eller Mill Valley för att se fina naturområden och passera Sausalito på vägen. Själv blev jag mest besviken på New Orleans på hela resan. Inte alls vad jag trott. De franska kvarteren var fina, men tyckte inte om den "turistiga" stämningen i staden och det var bara löjligt med alla sunkiga strippbarer och sexshoppar som fanns i var och vartannat gatuhörn när jag var där. Vet inte om de fortfarande varnar turister för den höga brottsligheten där. De avrådde direkt från att köra till vissa områden. Mycket kan ju ha hänt sedan dess och jag kanske hade en dålig dag.

Hoppas ni får det trevligt och se till att ta mycket bilder. Skulle själv gärna göra om resan med kamera den här gången.
 
ANNONS