Annons

Dyrare att beställa från B & H än från svensk butik?

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Efter att ha använt kalkylatorn på http://www2.tullverket.se/kalkylatorn/default.htm och beräknat priset på en Canon 350D med en 5-årig tilläggsförsäkring inkl. 25% moms så uppgår kalaset på 9598:- inkl. UPS 3 dagars frakt.

Kameran och försäkring uppgår till $1090 så där sparar man ju lite men iom att det är närmare 2000:- som ska betalas i moms så blir ju detta en ren och skär förlustaffär.

Cyberphoto.se tar ju 8795:- för kameran. Vad frakten är vet jag inte och jag tippar på 1 års försäkring. Men det är ju nästan 2000:- skillnad.

Så vart tusan beställer jag en Canon 350D billigast och enklast?

Eller har jag tänkt galet?
 

-Danneman-

Aktiv medlem
En enkel sökning på nätet visar att technikdirekt i Tyskland säljer den och skickar hem den till dig för 7110:-
 

Jeppe

Aktiv medlem
marianil skrev:
Kameran och försäkring uppgår till $1090 så där sparar man ju lite men iom att det är närmare 2000:- som ska betalas i moms så blir ju detta en ren och skär förlustaffär.
Heh.. du har ett lite lustigt förhållningssätt till moms...

Klart billigast blir ju om du snor den..skillnaden är ju bara att du lurar en butiksägare/ägare istället för staten ;)

Enklast lär väl vara någon svensk näthandlare..

Billigast lär väl vara technikdirekt.. men det är väl inte enklast..inte säkert att du får den medetsamma heller.

7110:- (väntetid?) vs 8100:- (du har kameran inom 2 dagar) kom igen nu..

www.zebramedia.biz (svensk näthandlare) har den för 7400:- oxå snabba på att leverera, om de har den hemma.
 

marianil

Aktiv medlem
Re: Re: Dyrare att beställa från B & H än från svensk butik?

Jeppe skrev:
Heh.. du har ett lite lustigt förhållningssätt till moms...

Klart billigast blir ju om du snor den..skillnaden är ju bara att du lurar en butiksägare/ägare istället för staten ;)

Enklast lär väl vara någon svensk näthandlare..

Billigast lär väl vara technikdirekt.. men det är väl inte enklast..inte säkert att du får den medetsamma heller.

7110:- (väntetid?) vs 8100:- (du har kameran inom 2 dagar) kom igen nu..

www.zebramedia.biz (svensk näthandlare) har den för 7400:- oxå snabba på att leverera, om de har den hemma.

Nja, jag blir bara så fundersam som MÅNGA säger att det är såååå enormt billigt att köpa digitalkameror från nätet och då t.ex. B & H. Men nu när jag räknade med nuvarande dollarkurs som ändå måste anses vara väldigt låg, frakt, extra garanti som det inte ingår då den skickas till Sverige, plus momsen så blir det ju inte alls billigt utan raka motsatsen. Det blir dyrare än näthandlarna här hemma.

Jag blev bara väldigt förundrad då många tidningar och även foruminlägg säger hur billllligt det är att handla via nätet. Det kanske är billigt men jag har valt "fel vara" att göra min jämförelse med?!?

Technikdirekt har jag förstått ibland kan ta lite tid på sig att skicka varorna och när man väl bestämt sig så är man ju som kund otålig och vill ha grejerna bums, varför det kanske då blir ett dåligt val även om de verkar ligga bra till prismässigt om man kollar på nätbutiker inom EU. Zebramedia har jag hört mycket gott om och även Cyberphoto som rimligen bör kunna få fram grejorna lite snabbare som de finns inom Sverige.

Tror bestämt jag ska mig en sväng förbi den lokala fotohandlaren och se vad tusan jag får för pris där. Ibland blir man förvånad som sagt var.

Eller åka direkt til Scandinavian Photo och handla i butiken... Jag söker vidare och tar tacksamt emot alla tankar och åsikter i denna fråga.

Är mest förvånad över att det blev "dyrare" att beställa via B & H än från svenska nätbutiker.
 

hakanv

Aktiv medlem
...sen är det väldigt många som köper sin digitalkamera i Tyskland eller USA, för att senare upptäcka att de inte fick en svensk manual till kameran.

De som då absolut måste ha en svensk manual, får helt kallt räkna med att punga ut med ytterligare ca 400:- för denna manual...

/Håkan
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Många saker är billigare i USA, även med både moms och tull. Men även en hel del saker har samma pris eller t.o.m. dyrare. Hade jag köpt delar av min utrustning i Sverige istället, så hade den kostat mig 12500:- mer. Jag handlar lite varstans ifrån.. oftast hos de som kan leverera, även om priset är några hundralappar högre.

Beställde en väska, som jag var tvungen att ha snabbt, från B&H.. De levererade den på 3 dagar.. samma kostnad som hos en svensk handlare, men de hade inte den hemma.
 

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Köp från zebramedia, de är otroligt bra och snabba att leverera. Dagen efter jag beställt har jag alltid fått mina varor i välpaketerade kartonger. Utmärkt!
 

aolsson

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Många saker är billigare i USA,
Men det är momsen som är en "killer". Som ett sidospår:

Jag bor för närvarande i Usa och för mig är det billigare att köpa svenska varor och få skickade hit än att köpa i butik i Sverige. Ex Hilleberg tält blir 1400 - 3000 sek billigare och även fjällkartor (postade hit från Lantmäteriet) blir billigare - trots frakten.
 
ANNONS