Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Morbida fotofrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Är det bara jag som är okänslig, eller är det fler än jag som trots den tragiska bakgrunden ändå velat ha tagit den bild som kablats - den som på TV under ca 1-2 sek föreställer Manhattan omgivet av ett enormt rök- och askmoln från den plats där WTC stod från.

Den bilden, samt det videoklippet föreställande det ödelagda manhattans gator, helt täckta i vita och ljusgrå rasmassor med ryggen av ett par brandmän i svarta och gula kläder gåendes från kameran kommer för alltid att etsa sig fast på min näthinna, även om detta klipp inte är perfekt annar ur den synvinkeln att det verkligen fångar situationen tack vare sina färgkontraster.

Ja, jag vet att jag är vidrig som i denna situation sitter och analyserar _bilderna_ från händelsen. :-/

/Fredrik
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag tänkte nästan samma tanke som du när jag såg de första bilderna, f..n man skulle ha varit där med kameran. Jag menar, hur många såna chanser får man i livet!? Fast det är klart, hade man varit där hade man väl fruktat för sitt liv, i alla fall när tornen rasade.

Jag måste bara kommentera händelsen lite också trots tragedin.
Denna terrosistattack är nog den bästa genom tiderna, tänk er vilken organisation de måste ha haft, att få fyra plan, som lyft ifrån olika delar av USA, att krascha nästan samtidigt. Det fick genomslagskraft i alla fall...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Nja jag känner faktiskt inte så
Men vi lär väl få se ett antal bilder belönade på World Press Photo.
Som av någon anledning alltid domineras av bilder från katastrofer och lidande
 

flutte

Aktiv medlem
Bsta..

Jo, det också. Det är nog helt klart den mest lyckade attacken någonsin, med tanke på det enorma utfallet. :-(

/Fredrik *imponerad och skrämd*
 

Vanheden

Aktiv medlem
Förbaskat otrevligt är det hur som helst, men jag hade nog trots allt gärna varit i närheten med kameran...

/John

"In the City of God there will be a great thunder, Two brothers torn apart by
Chaos, while the fortress endures, the great leader will succumb"

"The third big war will begin when the big city is burning"

- Nostradamus 1654
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Vanheden skrev:
Förbaskat otrevligt är det hur som helst, men jag hade nog trots allt gärna varit i närheten med kameran...

/John

"In the City of God there will be a great thunder, Two brothers torn apart by
Chaos, while the fortress endures, the great leader will succumb"

"The third big war will begin when the big city is burning"

- Nostradamus 1654
Passande citat, men undra hur det blir om det första citat slår in fullständigt.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag kan ju berätta lite om hur det är att fota en liten katastrof iform av en flygolycka. Först när man hör ryktet stiger pulsen till ohälsosamma nivåer. Denna puls ligger sedan kvar under några timmar. Sedan blir man fruktansvärt målmedveten och man ger sig inte förrän man uppnått målet eller insett att man är för sent ute.

Tiden efteråt kommer att präglas av skuldkänslor pga man profiterar på någons död/olycka. Jag kan fortfarande känna skuldkännslor sju år senare.

Tanken for igenom mitt huvud också att det är många fotografer som tjänar stora pengar därborta. Men jag har aldrig känt avund på att jag inte var där och kunde fotografera. Det här är inte samma sak som att åka ner till Kosovo och dokumentera. Att åka dit för att fota nu är nån slag form av paparazzi-fotografering. Själv så gillar jag inte paparazzis...

/Maverick
 

Peter

Aktiv medlem
Det är ändå märkligt hur vi människor dras till katastrofer, man vill helt enkelt vara där. Just där det händer, eller åtminstone i närheten.
Så känner i allafall jag.

Sen tror jag inte att det första fotograferna tänker på är pengarna.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag är imponerad av de videofotografer som var där.
Själv hade jag väl fått "älgfeber" och förmodligen darrat så på hand av spänning och rädsla att inga bilder skulle kunna ha används.

Med all respekt för de drabbade, slog mig tanken att: ja, det ser ju ut precis som på film där ett plan exploderar i ett hus!
Jag trodde det var en bluff...


adam
 

BiNo

Aktiv medlem
Som en film

Ja,nu är det 2 dagar efter katastrofen och jag har fortfarande inte fattat att det har hänt. Man finner inga ord. När det gäller fotograferande i detta sammanhang, måste jag ju kanske "tyvärr" erkänna att jag tänkte samma sak som andra i detta forumet, att " där skulle man va...vilka bilder", men jag tror också att hade jag varit där skulle jag nog släppa alla fotoutrustning och lägga benen på ryggen och springa...*ler*
Däremot har en bild fastnat på min näthinna, filmbilden över Manhattan, när husen var som siluetter med stora mäktiga/skrämmande moln ovanför, funderar på att göra en oljemålning av den bilden.

Ang Nostradamus blir jag faktiskt rädd, jag har läst ganska mycket om sånt för jag tycker det är intressant, och räknar vi på rätt sätt är det faktiskt år 2000 nu, det skrämmer mig mest.

/Bibi
 

Helena

Aktiv medlem
När dom sa att ett plan hade krashat i World Trade Center så blev jag skiträdd... Jobbade i WTC här i Stockholm i två år... Fast sedan när dom sa att ett till hade flygit in i det andra tornet så blev det juh klart att det inte handlade om STHLM...
Första jag tänkte på när jag fick veta att det inte var i sverige var också nostradamus...

Jag skulle aldrig fotografera... Gillar morbida bilder men det ska inte vara på riktigt för mig... väldigt viktigt det...
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jaa,

World Trade Center finns i Göteborg oxo.
Aldeles intill ligger Hotell Gothias "Twin Tower".
Samtidigt som Bokmässan öppnar om 45min.
En författare som vädrar sina åsikter får lätt fiender...
 

drapulv

Aktiv medlem
Kanske är det en "yrkes"skada att man vill fota sådant. Jag är nybörjare men har märkt att jag tänker på vad som skulle bli en bra bild när jag är ute och går/åker. En fråga till erfarna fotografer: går detta över eller blir det värre med åren?

Hur som helst, en katastrof som denna sker ju inte så ofta (som tur är) så det kanske är naturligt att känna att man vill fånga det på bild? Sådant bör dokumenteras så att eftervärlden inte glömmer.

Lite skrämmande med Nostradamus. Han har förutspått en hel del som slagit in. T ex andra världskriget och angriparnas ledare "Hissler" samt att han "såg" och ritade av hakkorset!
Mvh Pär Larsson
 

acke

Avslutat medlemskap
Nostradamus

Nostradamus förutsägelser tycker jag att man ska ta lätt på. Det har i alla tider funnits spågubbar och spåkärringar som förutspått saker. Klart som korvspad att något slår in ibland, av en ren slump!

Om man fingranskade allt som Nostradamus sagt under sin livstid så skulle man antagligen finna att det mesta inte har blivit verklighet.

Problemet med oss människor är att vi mycket lättare uppmärksammar när en spådom slår in. Går spådomen åt pipsvängen så reflekterar vi aldrig över saken.:)
 

BiNo

Aktiv medlem
Nostradamus

Ulf! När det gäller Nostradamus, måste jag bara säga att jag tror inte du läst så mycket om honom (menar inget illa nu) Men för det första var han ingen "spögubbe/gumma" .Det mesta han har förutsagt har stämt in.Redan på den tiden han levde nämnde han dom "2 tvillingtornen", eld ifrån ovan och new york. Ja hur som helst så är det kanske inte sånt vi ska diskutera här..:) men ville bara nämna det, om du letar på nätet så hittar du mycket om honom så du kan läsa och bilda dig en uppfattning.
/Bibi
 

BiNo

Aktiv medlem
rättelse

Hej igen Ulf!
Jag råkade skriva fel, jag menade "spågubbe" inte "spögubbe"..*ler*
har nog inte vaknat än
/Bibi
 

acke

Avslutat medlemskap
Bibi, jag skriver inget mer om Nostradamus här, det är solklar avvikelse från ämnet. Vi kan ta det privat vid nåt tillfälle. Vidskepelse och spågubbar är ett intressant ämne.:)
 
ANNONS