Annons

Pyro, Azo, VanDyke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Några termer som dyker upp på analoga entusiastsiter emellanåt. Någon som kan förklara dem/några av dem kortfattat eller i stora drag?

*Pyro och andra "staining developers"?

*Azo-prints?

*VanDyke (verkar vara ett insteg till alternativa processer men jat vet inte ett jota mer)?
 

jpersson

Aktiv medlem
Jag har inte jobbat med någon av dem men som jag har förstått det....

Pyro är en (giftig) filmframkallare som färgar negativen gula. De som sysslar med det anser att det är det bästa sedan spraydeodorant.

Azo är ett speciellt kontaktkopieringspapper som en del APUG-folk sysslar med och de anser att det är det bästa sedan digitalklockan. Tydligen slutade Kodak(?) att sälja det. Paret Chamlee köpte restlagret och är idag återförsäljare... eller något. Historien finns på deras hemsida.

VanDyke är en form av kallitypi och det är ett järn/saltbaserat kontaktkopieringspapper som man ofta exponerar i solljus. I sig självt kan pappret få olika toner men det går också att tona det ytterligare.


...sedan finns det ett gäng ytterligare och en del närbesläktade grafiska metoder. Jag har sett underbart vackra platinatryck och koltryck (säger man så på svenska?). Inte heller ska man glömma det klassiska gummitrycket. Det finns en del sommarkuser som handlar om klassiska metoder. Passa på.
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Hepp!

Inte tryck på svenska, utan kopia när det gäller platinum/palladium tekniker.

Ordet tryck ska du igentligen bara använda när det finns en del av processen som faktiskt applicerar mekaniskt tyck för att reproducera bilden, och denna metod måste vara sådan att resultatet blir exakt likadant varje gång.

gummi tekniker är jag inte insatt i, menjag misstänker att ordet tryck är applicerbart där.
 

jpersson

Aktiv medlem
Danyael_X skrev:
gummi tekniker är jag inte insatt i, menjag misstänker att ordet tryck är applicerbart där.
Det var just gummitrycket som förvirrade mig. Det är inte en grafisk metod med tryckpress utan en kontaktkopieringsmetod. Nåja... bilderna blir vackra oavsett den korrekta benämningen.
 
ANNONS