Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stöldrisk och förvaring under resan & utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Om någon vecka bär det av till Bulgarien och självklart vill man ta med sin kamerautrustning.

Reser man ospec. vet man inte hur hotellet ser ut eller om det går att låsa in sin utrustning, vilket är den stora nackdelen för mig just nu.

Jag undrar om det är någon som har några förslag på hur man ska förvara sin utrustning då man njuter på stranden? Hur ser det ut med kriminaliteten i Bulgarien?
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag har inte varit till Bulgarien, men ett antal andra länder som charterturist.Min erfarenhet är att man kan inte lämna någonting av stort värde på hotellrummet eller i safetybox.I ett fall med box gapade för en vän till mej, ett stort hål i hotellrumsväggen,när han och tjejen återvände till det låsta hotellrummet.Själv har jag alltid släpat med mej dyr kamera till resan,och det är tyvärr bäst att bära med sej värdeföremålen när man är ute.Det är min egen tyvärr lite dystra slutsats.
 

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Jag var iväg på en två veckor (och 6000 km) lång bilsemester i juni. Jag hade med mig kameran 24h/dygnet utom på Rivieran och i Amsterdam. Då bedömde jag det bättre att låsa in kameran väl gömd i bilen. I Cannes la jag kameraväskan under en soffa då jag själv låg på stranden.

Jag vet inte om detta kan vara till nån hjälp, men jaghar kameran i behåll i alla fall....

Tänk på att om du bär en kameraväska på dig, ha en arm genom rämmen, samt dragkedjorna inåt mot kroppen. Samma sak om du sitter ner, ställ ett stolsben över rämmen....

/Jonas1
 

erhu

Aktiv medlem
skaffa en bra försäkring och se till att ha kvitton,garantibevis och foton på dina grejer
 

Bryggarn

Aktiv medlem
De flesta syns på en kilometers håll.

KAMERAVÄSKA!! skriker det om det folk bär omkring sina dyrgripar i.

Jag har mina grejer i en gammal halvsunkig ryggsäck. Det har funkat bra i både Nairobi, Harare och Kapstaden.

Visst, man kan bli rånad på sin vanliga väska också, men om det lyser kamera om väskan ökar ju riskerna.

Och släpp ALDRIG väskan ifrån dig.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Kan inte annat än att hålla med Magnus.

Ha inte någon fotolysande väska med "nikon" eller "canon" tryckt på sidan.

Jag har rest ganska mycket men kameror och ännusålänge klarat mig bra.

Kolla med din hemförsäkring hur mycket de är villiga att ersätta om olyckan skulle vara framme.
Täcker det inte allt så ta en extra försäkring.

Jag hade sluppigt ett par ångest attacker om jag inte hade varit så snål vid en 6 veckors rundresa i Kenya.

När det gäller boende bror det på var i världen du befinner dig i Afrika, Asien och syd Amerika skulle jag aldrig lämna väskorna på hotellet, inte ens om det var ett lyxigt boende.

I Europa känner jag mig dock ganska säker. Om jag nu inte behöver kameran brukar jag trycka ner kamera väskan i stora ryggsäcken eller i en låsbar resväska.


Ett litet råd:
Är det nu så att olyckan skulle vara framme är det bättre att lämna ifrån sig kameran (ersättningsbar) än att besöka något sjukhus med standard som vi inte ens har mardrömmar om!
Är du kall nog kan du ju alltid plocka ut filmen innan du ger ifrån dig kameran


Ha en trevlig resa:)
 

abbebus

Aktiv medlem
Jag har rest mycket med min fotoutrustning och det har gått bra hittills, bl a i Bulgarien.

Är jag på charterresa så förvarar jag hellre utrustningen på hotellrummet (i resväskan som är låst) än att ta med den till t ex stranden.

Tilläggas bör också att jag har en speciell försäkring för fotoutrustningen som täcker HELA värdet. Utan den skulle jag nog inte våga låta grejorna ligga kvar på hotellet.

När jag ska ut och fota så rullar jag in kameran med en zoom i en handduk och tar med den i en vanlig liten sportryggsäck. Jag har också ett LowePro lens case 3 (ca 300:) som rymmer ett teleobjektiv eller ett par andra objektiv om man sätter en mellanvägg emellan. Denna får också lätt plats i ryggsäcken.

På så sätt får jag med mig nästan hela utrustningen utan att det skvallrar det allra minsta om fotogrejorna.
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Jag håller med de som säger att man ska skippa kameraväskan och ha utrustningen i en sunkig ryggsäck istället.

Det är generellt mindre stölder på billigare vandrarhem och hotell (om nu inte personalen stjäl), eftersom tjuvarna dras till pengarna. Detta gäller speciellt i Europa.

Om jag lämnar utrustningen ser jag alltid till att lägga den där det finns ett lås, då gäller iallafall försäkringen om det blir stulet.

Jag har rest en del, både i USA och Europa, men aldrig blivit av med någonting förutom pengar. Dom tar oftast det som är lättast att omsätta snabbt.

En sliten kamera är dessutom alltid mindre attraktiv.

Jag är mer rädd att bli av med alla rullar jag tagit än att bli av med kameran som faktiskt är ersättningsbar.
 

Kodiak

Aktiv medlem
Pac-Safe

I friluftsbutiker så finns det att köpa ett "vajernät" med låsning, det kan vara en variant att skydda sin utrustning. Man lägger väskan i nätet och drar ihop paketet. Nätet går också att låsa fast i ett fast föremål.
En negativ sak är att det för tjuvarna lyser "VÄRDESAKER".

Här kan du läsa mer om lösningen
www.pac-safe.com/

Svante
 

Nirra

Ny medlem
jag har en rätt bra kamera väska som är byggd som en ryggsäck. det är två separat fack som stängs med både dragkjedja och spännen.. inte så lätt för fick tjuvar att ta sig in i och dessutom ser det ut som en helt vanlig ryggsäck. helt perfekt! brukar kunna ha min canon xm-1 i den utan att alls vara bekymrad..
 
ANNONS