Annons

storformatsoptik - en djungel

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
hej!

är ute efter en storformatare och ska då skaffa lämplig normal- och/eller kort teleoptik. problemet är att jag inte kan något om storformatsoptik.

känner någon till någon bra optik för ca 1500 kronor?

brukar slutare ingå eller köper man dem separat?

/ f.
 

Liza

Aktiv medlem
Förlåt men för Bra (beg) SF optik får du lägga till en 0:a med slutare. På modern optik är andrahandsvärdet ganska högt men gammal utan slutare och få element kan du få hyfsat billigt.
Titta på www.largeformatphotography.info där hittar du massor av matnyttigt.
Tips: bestäm dig för vad du ska ha den till först, jag rekommenderar ett objektiv på ca 270-300 för allmänfoto (iofs beroende på vilket format du kommer att ha).
Mvh Eva
 

frsk

Aktiv medlem
Ja, "bra" borde jag nog skrivit. Eller prisvärt snarare.

Tack för länken. Ska titta på sidan.

4x5" har jag tänkt mig och jag söker efter något kortare tele (motsvarande 85-120 eller så i småbildsformat).

Bästa,
F.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
http://www.procenter.se/

Har en ganska diger lista begagnat som de - om jag förstått saken rätt - säljer på komission.
Priserna däremot är inte helt verklighetsförankrade vad gäller efterfrågan. Viss optik verkar ha funnits kvar i flera år nu.

Men där hittar du flera trehundror, men förmodligen utan slutare.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Formatmässigt är det snarare en faktor 4 som skiljer småbild och 4x5". Jag utgick från den här tabellen över olika optik och dess egenskaper och sedan bar det av till ebay. Då det var korta bränvidder och vidvinkel jag letade har jag ingen vidare koll på längre brännvidder och telen, men min Nikkor SW 90mm f/4.5 gav jag 4600:- (en säljare från London) och det är modern optik med multicoating och i perfekt skick. Det är köparens begagnatmarknad för storformat idag om man jämför med nypriser. Kolla bara att du har tillräckligt lång rail och bälg för de avstånd du vill kunna fokusera på när du köper längre bränvidder.

Var försiktig med objektiv som verkar legat för länge då de längre slutartiderna 1-1/15s ofta tenderar att ha kladdat ihop och det är i regel de man använder mest.

Glöm inte att söka på blocket också där finns lite äldre utrustning som inte verkar bli såld och skambjud.
 
Senast ändrad:

mipert

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:Formatmässigt är det snarare en faktor 4 som skiljer småbild och 4x5"...
Snarare så ja.
Beror förstås lite på hur man skall använda formatet, vill man beskära 4x5" så man får lika proportioner som småbild är en faktor på 3,7 lagom att använda.
Vill man beskära småbildaren för att få 4x5"-proportioner är en faktor av runt 4,3 lämplig.
 

Janne H

Aktiv medlem
Pruta!

Normal på 4x5 är ca 150 mm. Normal på 8x10 är ca 300 mm.
Se till att du köper optik som har skärpecirkel lite större än det format du tänkt använda den till. Annars kan du inte tilta/shifta optiken något.

Priserna på mycket beg storformat är oftast mycket prutbara!!
Det verkar dessvärre som om flertalet yrkesbutiker inte alls hänger med i de prissänkningar på beg Stor o mellanformat. I vissa butiker har de tom. begpriser som är HÖGRE än nypriserna idag ??!
 

jpersson

Aktiv medlem
Skott skrev:
problemet är att jag inte kan något om storformatsoptik.
Jag har samma problem fast med förstoringsapparaten. Säljaren har ett flertal objektiv upp till och med 210mm och apparaten tar 4x5". Är det bara jag som tycker att det låter som en lite väl lång brännvidd? Å andra sidan har jag inget emot aningen längre brännvidder i mörkrummet men det är också en prisfråga. Vad är en rimlig brännvidd?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag har bara kört 135mm och 150mm till 4x5" och 9x12cm än så länge. Jag brukar bara köra 24x30 kopior. Mindre känns lite löjligt för storformatsförstoringar och större får inte plats i skannern (redan 24x30 beskärs någon cm :-( ). Brukar hamna mellan 50-65cm i höjd på apparaterna med detta beroende på om jag vill ha en vit kant runt eller om jag vill beskära marginellt (det grövsta gör man ju i kameran, det är ju småbildsvarianten av storformat vi pratar om ;-) så man vill ju utnyttja filmytan maximalt).

Redan med 150mm och med mina 24x30 kopior tycker jag bälgen ser rätt utdragen ut på våran Durst 1200. Och jag brukar hamna rätt mitt i bländarskalan och rimliga tider så jag ser inget behov av att köra på högre höjder och längre bränvidd.

Jag ser faktiskt ingen anledning att leta efter någo längre än 150mm till 4x5" men de finns säkert de som jobbat mer med 4x5" i mörkrummet. Jag har bara några månader på fötterna (3-4 mörkrumssessioner).

Tänk på att du sannolikt behöver kondensatorer anpassade för din brännvidd också (om det är en kondensorförtorare förståss).
 
Senast ändrad:

jpersson

Aktiv medlem
jpersson skrev:
Jag har samma problem fast med förstoringsapparaten.
Det blev en 80mm och en 135mm (han hade ingen 150mm). De var inte så fasligt dyra men varför ligga på fler än vad man behöver? Tack för hjälpen. Gissa vem som kommer att tillbringa morgondagen i mörkrummet? :)
 

Janne H

Aktiv medlem
jpersson skrev:
Det blev en 80mm och en 135mm (han hade ingen 150mm). De var inte så fasligt dyra men varför ligga på fler än vad man behöver? Tack för hjälpen. Gissa vem som kommer att tillbringa morgondagen i mörkrummet? :)
Sålde någon 80 mm att användas till 9x12??
Tvivlar på att det funkar utan kraftig vinjetering!

/Janne
 

jpersson

Aktiv medlem
Janne H skrev:
Sålde någon 80 mm att användas till 9x12??
Tack för varningsflaggan men nej... till mellanformat.

Sedan lär det finnas förstoringsobjektiv med kortare brännvidd än så som tecknar ut storformat men de kostar väl därefter :)
 
ANNONS