Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax FA 300/4,5 ED IF

Produkter
(logga in för att koppla)

Goran

Aktiv medlem
Vore tacksam för fler initierade synpunkter/åsikter om det här objektivet (1 positiv recension på fotosidan har jag läst), och helst av allt lite fler bilder från 300:an! Inte tegelväggar men gärna fåglar, natur eller porträtt. Det finns några få bilder utlagda på fotosidan som ser lovande ut, men hittar knappast några andra bilder tagna med 300/4,5 på internet överhuvud taget. Ladda upp lite tele-bilder nu tack...=)
 

Bofoto

Aktiv medlem
F*300

Jag har en Pentax M*300 f4 och en F*300 f4,5.
M* objektivet var mycket skarp och bra när den kom, det som jag saknade var stativfäste.
Jag hade då Pentax M35 f2,8 bra från full öppning, M135 f3,5 hygglig utom i motljus (överstrålning), M50 f1,4 bra, M85 f2,0 bra, men 300:an är bättre än dom.
Senare köpte jag F*300 som är ett strå vassare, oxå i metall och med stativfäste.
FA* objektivet är ett steg tillbaka eftersom den saknar stativfäste och möjligen någon annan mekanisk grej (kanske det var ett löst motljusskydd av plast?).
Det finns stativfästen (pirat) att köpa, eller att göra för den händige.
Har ej digitaliserade bilder med den.
 
Senast ändrad:

Goran

Aktiv medlem
fick just höra av säker källa att ovannämnda glugg är utgången...suck, nån ersättare finns inte heller än..
 

Goran

Aktiv medlem
Re: Stativfäste

gunnar nordin skrev:
Hej jag har en 300 star som du och du nämnde att det finns stativ fäste var?.
Gunnar
claesson på pentax i uppsala kanske vet nåt om det,
har för mig att jag fick svaret att stativfäste fanns som reservdel (förmodligen är det modellen som kommer med 400/5,6), jag tror till och med att jag fick en prisuppgift på det men har slängt mailet,
men det gäller nog att snacka med rätt person på pentax...
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag har det objektivet, tycker det är riktigt bra.
Säg till så kan jag maila massor med exempelbilder.
 

Bofoto

Aktiv medlem
Re: Stativfäste

gunnar nordin skrev:
Hej jag har en 300 star som du och du nämnde att det finns stativ fäste var?.
Gunnar
Jag har sökt ett bra tag nu utan resultat men....
Telestöd har Manfrotto nr.293 för 586:- på Cyber.
http://www.manfrotto.com/product/itemlist.php3?manufid=1&sectionid=103
Den går ju att använda till fler objektiv.
Har för mig att en Engelsk firma tillverkar objektivfästen...
http://www.photo.net/equipment/pentax/300mmf45
har lite resentioner på 300mm
Lite på sidan om.... http://www.rlephoto.com/tech/flash_bracket01.htm
 
Pentax FA* telen tillhör eliten bland telen, oavsett tillverkare. De är väl värda att söka efter. Tillgången är lite varierande, därför att Pentax Europa har valt att sluta ta in de dyrare objektiven (de finns fortfarande tillgängliga i Asien). Troligen avvaktar de ersättare och vill inte sitta på ett lager tills dessa kommer. Efterfrågan på Pentax fasta telen har varit låg senaste åren.
 

gunnar nordin

Aktiv medlem
Passfoto på fågel

Vilka höjdare, skulle fota en stor spov jag kom inte så där nära men nästan klart godtjänt.
 
ANNONS