Annons

Sigma 18-200/3,5-6,3DC

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Stebbe skrev:
Någon som vet hur detta objektiv artar sig för inomhusbilder?
Går det tex att köra detta objektiv i kombination med Canon 350 d utan blixt inomhus? http://www.cyberphoto.se/sigma/18-200dc.php
Jag har det till min 300D som dessutom är Rysshackad till ISO3200.

Man skall ha "normal" innebelysning och bländaren på 5,6 - 8 Provskjut och se att histogrammet blir OK och att du inte får pixelklipp i högdagrar utom just runt lampor. Dra dig inte för att använda ända upp till 1600 (Det finns ju inget Rysshack till din kamera än). Det är bättre med lite tvättbart brus än skakningsoskärpa. Ladda sedan hem Noiseware´s gratisprogram, Community Edition, och tvätta bilderna med "nattprogrammet". Det tar bort bruset och bilderna blir bra. Du får stämningsfulla bilder.

Jobbar du sen i RAW och använder t.ex. Rawshootern har du verkligt bra möjligheter att få bra bilder.
Du kan stretcha dom upp till +3 i den om det skulle behövas.
 

tias83

Aktiv medlem
Får lov att säga att jag är imponerad av programmet som Christer talar om. Det kan verkligen göra ett riktigt bra jobb. Men man bör ändå tänka på att det försvinner en del information när man använder brusreduceringsprogram, även om programmet gör mycket bra ifrån sig.

Det beror lite på vad du har tänkt att använda bilderna till. Ett annat alternativ kan vara att investera i en extern blixt som går att rikta i taket och på så vis få naturligt mer ljus.

En ekonomisk och mycket kompetent blixt är Sigmas Electronic Flash EF 500 DG Super, tyvärr har blixten ett ganska plastigt utseende. Men dess prestanda är det inte ett dugg fel på.
 

Stebbe

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Har dock inte fått kameran än Jag beställde dock Tamron 28-75/2.8, kanske inte lika mycket vidvinkel som Sigmas, men annars ska det nog gå, med era tips!
 

Christer1

Aktiv medlem
Stebbe skrev:
Tack för tipsen! Har dock inte fått kameran än Jag beställde dock Tamron 28-75/2.8, kanske inte lika mycket vidvinkel som Sigmas, men annars ska det nog gå, med era tips!
Med det ljusstarka ock skarpa Tamronet får du ju kanonbilder inomhus utan blixt. Skulle tippa att det räcker med ISO 800 med den gluggen. Jag har ett sånt på väg in för att koplettera mitt Sigma 18-200 som ger mycket bra bilder i hyggligt ljus t.ex. nu på sommaren och är en perfekt reseglugg i nätt format.
 

tias83

Aktiv medlem
Christer1 skrev:
Med det ljusstarka ock skarpa Tamronet får du ju kanonbilder inomhus utan blixt. Skulle tippa att det räcker med ISO 800 med den gluggen. Jag har ett sånt på väg in för att koplettera mitt Sigma 18-200 som ger mycket bra bilder i hyggligt ljus t.ex. nu på sommaren och är en perfekt reseglugg i nätt format.
Det är bara ett problem, brännvidden är dock inte lämplig för bruk inomhus. Iallafall inte i normala hem. Men för bruk vid konserter och annat lär det vara riktigt användbart.
 
ANNONS