Annons

Hur skapas denna kvalitet? Bara Lomo?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Härom veckan då jag kikade runt på Fotosidan hittade jag bilder som jag gillar otroligt mycket. Några av bilderna är:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=112504

http://jim.mmdc.net/archives/Scan10003.JPG

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=252288

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=112506

Det som är gemensamt för alla bilder är att de är tagna med en Lomo-kamera och helt logiskt så tänkte jag "en sån kamera måste jag ha!" men då jag frågade om kameran (LC-A) här på forumuet var svaret jag fick att jag absolut inte ska köpa en sådan värdelös skitkamera, att det är att slänga bort pengarna. Och att om jag vill ha en kamera som släpper in ljus så kan jag köpa vilket billigt skräp som helst.
Men jag har ändå svårt att acceptera att det skulle bli såhär fina bilder med "vilken billig skitkamera som helst"

Så jag undrar nu om det finns något annat sätt att få fram samma känsla som i bilderna?

Det jag gillar är ju själva färgerna, det känns gammaldags, super-8-aktigt, och det enda alternativet jag ser just idag är just att köpa en LC-A-kamera samt Lomo-film. Eller går det på något annat sätt?
Jag har en Canon EOS 300d, kan jag köpa något filter till den eller går denna bildkvalitet att få till i ex. Photoshop? (om svaret är "ja", hur gör jag?!)

Jättetacksam för svar!
 

eatfrog

Aktiv medlem
Kameran har egentligen marginellt lite att göra med färgerna.
Dessa bilder kan ha blivit redigerade i efterhand också.

Vad deras film är för något vet jag ej, men det lär vara bara nåt billigt skräp. Du kan nog lika gärna köra nåra rullar fotolabo-film. ;-)

En Lomo är helt klart tufft, och kul. MEN, OBS, den är verkligen inte värd vad den kostar ny från lomografiska sällskapet.
Det ÄR en skitkamera, men det är det som är poängen.

/Henri
 

oskarrr

Aktiv medlem
Jag såg en rätt kul grej för ett tag sedan. Det var en kille som hade fotat med sin mobiltelefon, Siemens S65, och färgerna på de bilderna var väldigt likt bilderna från en LC-A.
Kanske blir till och köpa mobil istället :D

nämen allvarligt talat, hur gör man då för att få dessa slags färger? är det bara ren tur?
 

meekeum

Medlem
hej.
jag anser inte att en bra bild nödvändigtvis måste innehålla information ifrån "svartaste" svart till "vitaste" vitt. tycker lomobilder många gånger är otroligt snygga, om man nu kan beskriva en bild på det sättet. jag har använt mig av lomo av olika sorter i många år och flertalet av mina favoriter är tagna med just dessa.tycker absolut att du ska investera i en om du gillar bilderna!

/mvh katja

(...tror att detta är första gången jag svarar i ett forum, lite av en debut...)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Färgerna i de tre första bilderna kan visst ha med Lomo-filmen att göra. Det är illgrönt gräs och illrött med mindre bra separation. I den sista bilden beror de varma gulaktiga färgerna på att man fotograferat utan blixt i inomhusbelysning. Vill du ha äkta vinjettering så köp en Lomo och vill du ha de grälla färgerna köp Lomo-film eller någon annan med kraftiga och murriga färger.
 

oskarrr

Aktiv medlem
tack för era svar!

finns det något sätt att få de starka färgerna på ett digitalt sätt? tänkte om exempelvis photoshop har något bra filter
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Filter i PS?

Jösses, du behöver ju inga filter. höj kontrasten lite så får du starkare färger.

Eller ge dig på färg mättnaden.


Eller så trycker du på Crtl+C och sedan Crtl+V och ställer in det andra lagret på multiply så får du feta färger.


Chris
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Angående Lomofilm

verkar som om de kör standard filmer i kamerorna...
iaf får jag det intrycket av deeras internationella hemsida.

C.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Dom har en egen variant, men det är bara nåt billigt skräp egentligen som dom sattit i roliga paket.

Vanlig film funkar lika bra.

/Henri
 

oskarrr

Aktiv medlem
Har ni några fler tips på kameror som ger samma bildkvalitet som LC-A?
Gärna billigare eftersom ni anser att det är ett väldans överpris på den ...
 

per_silja

Aktiv medlem
"Holga 120 CFN" finns på tradera för runt 300 spänn. Den tar mellanformatsfilm (120), men du kan modifiera den så att den tar "vanlig" 35mm.
Annars kan du testa att köpa andra "skitkameror" på tradera...det har jag gjort, kul att leka med iallafall.

I PS kan du få fram ett liknande resultat, men det blir ju inte samma känsla. Dra upp kontrasten, öka färgmättnaden, ändra nivåerna för att få fram ett vänddia liknande resultat, fixa vinjettering m.m.

Är det nån som VET om det är något speciellt med filmen lomography.com säljer eller om det bara är nån skitfilm? Kan man lika gärna köpa extrafilm eller film från göfabtian m.m.?
 

oskarrr

Aktiv medlem
tar upp tråden igen eftersom att jag fortfarande är sugen på att fota med lomo...har nu insett att det verkar vara rätt många med lomokameror som använder sig av crossframkallning (som jag har förstått är att man framkallar diafilm som vanlig neg. färgfilm)
undrar därför om det går att skicka in sin filmrulle för crossframkallning någonstans? antar att det inte är direkt vanligt, men finns det något ställe som gör det?
 

Spidde

Medlem
Crossprocessing

Tyvärr tar de flesta lab inte emot diafilm för vändframkallning för att både Kodak och Fuji anser att det förstör kemikalierna i baden. Nu har jag sådan tur att jag har två större lab i närheten som gör det ändå.
Vilken film man använder har kolossal betydelse för resultatet. Generellt kan man säga att Kodak ger "naturligast" resultat.
 

Spidde

Medlem
Lomo-lika kameror

Om man söker kameror som ger samma typ av bilder så kommer Cosinas CX-1 och CX-2 närmast, det var de som ryssarna kopierade då de skapade LC-A'n. Tyvärr är de rätt sällsynta, men det dyker opp några ex årligen på Tradera.
Annars finns det andra ryska, t ex Smena.
Minox 35 finns det ganska gott om men den kanske är väl bra...
 
ANNONS