Annons

Dubbla skärmar till datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Kom på en sak som jag tänkte tipsa om.

För er som har en gammal skärm stående så kan jag rekommendera att skaffa ett PCI grafikkort och stoppa i datorn för att sedan köra med två skärmar. Funkar garanterat i 2000 och XP, eventuellt i ME också.

När datorn hittar det andra kortet så kommer de upp i Skärminställningarna bägge två, så man kan ställa in upplösning och så vidare separat.

Har själv kört såhär i nått år nu och inga problem, kan ju jobba i Photoshop på den stora (19") skärmen och ha t.ex IE med fotosidan.se på den lilla (17") vid sidan om.

Finns några begränsningar dock, har man exempelvis ett TV-kort i datorn visas den bilden alltid på den skärmen som är kopllad till AGP-porten, sen behövs ju ett rejält skrivbord förstås.
 

Bilagor

Labbnisse

Aktiv medlem
Det fungerar precis som om man bara hade en skärm. Jag har ett Matrox G550 videokort, tror att det heter så, där kan du ställa in om du vill dela på skrivbordet mellan skärmarna. Fint att ha arbetsverktygen i en skärm och ha en ren skärm för själva "arbetet"
 

forstheim

Guest
Själv väntar jag på min nya dator med 19 skärm. Jag kommer göra precis tvärtom..nämligen att köra med en skärm på två datorer. Detta för att jag enbart vill använda min gamla dator till internet och min nya till bildbehandling etc. Genom en "omkopplare" ska jag kunna styra vilken av datorerna som ska användas.

På så sätt kan jag lugnt surfa med min gamla dator och 19-skärmen på nätet utan att behöva oroa mig för att få virus eller liknande på min nya dator. Jag slipper dessutom ha två uppsättningar av möss och tangentbord. Allt som allt tar det mindre plats och fungerar (förhoppningsvis) minst lika bra som två separata datorer med diverse tillbehör.


Att jobba med Photoshop samtidigt som man är på Fotosidan.se låter helt okej för dem med bredband kan jag tro. Men tänk på oss stackare som sitter med modem. Vi hade blivit utfattiga.. :)


/JP
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
forstheim skrev:
Att jobba med Photoshop samtidigt som man är på Fotosidan.se låter helt okej för dem med bredband kan jag tro. Men tänk på oss stackare som sitter med modem. Vi hade blivit utfattiga.. :)
Jag har både adsl och grafikkort så jag klarar två skärmar. Kruxet är att jag bor i en pytteliten etta, får knappt plats själv. Än mindre en extra skärm...
 

Jöörgen

Guest
Fredrik H skrev:
Funkar garanterat i 2000 och XP, eventuellt i ME också.
Det har funnits ett riktigt snyggt stöd för det under Mac i många herrans år och det brukar inte heller vara några problem under modern UNIX (eg. XFree86).
 

Jöörgen

Guest
I princip ska du bara se till att kortet stöds av operativsystemet. Det är enkelt under Wintendo och Mac men det kräver lite pulande unde UNIX.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Vad menas med "lite pulande under UNIX"? Min bror har ett Geforce 2 grafikkort. Han sa att man inte kan använda sig av dubbla skärmar med det kortet. Stämmmer det?

Vore förmodligen användbart för många om någon kunnig person i området ville skriva en artikel om detta.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 

Johan P

Aktiv medlem
De flesta nya grafikkort har stöd för dubbla skärmar ex. ATI Radeon 8500, 7500, Matrox, och alla Geforce 4 kort. Även till Geforce 2 fanns det speciella "twinview" modeller.

Oftast säljs korten numera med en vanlig skärmutgång plus en DVI utgång (som är till för platta skärmar) - då kan man sätta en adapter (som oftast följer med) på DVI porten till sin andra skärm. Man kan även kombinera alla möjligheter - 2 CRT, 1 CRT + en TFT, eller en CRT + TV:n mm.

Här kan man läsa lite mer om hur det går till på Radeon 8500:
http://www.nordichardware.com/recensioner/grafikkort/2002/PC_8500_Vivo/index3.php

Detta kan ju vara väldigt användbart i photoshop om man ex. vill ha alla verktyg på ena skärmen och en ren bild på den andra.

Kolla upp innan ni köper ett nytt kort så att tekniken finns.

Till Er med Mac antar jag att det bara är att kolla upp så att det finns drivrutiner och programvaror för dubbla skärmar till dessa kort för Macen?
 
Senast ändrad:

Jöörgen

Guest
Fredrik80 skrev:
Vad menas med "lite pulande under UNIX"? Min bror har ett Geforce 2 grafikkort. Han sa att man inte kan använda sig av dubbla skärmar med det kortet. Stämmmer det?

Vore förmodligen användbart för många om någon kunnig person i området ville skriva en artikel om detta.
Kolla in följande HOWTO annars finns det en del information hos XFree86.

Om man ska köra någon dialekt av UNIX så får man vara lite mer nogrann när man väljer sitt grafikkort. Det är oftast inga problem med gamla ''standardkort''. Om man vill ha ett fräckt kort så har Matrox ett erkänt bra stöd för sina kort även om man kan sparka igång många av de andra fräcka korten.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Fredrik80 skrev:
Jag har själv funderat på att skaffa dubbla skärmar. Är det något särskilt som krävs, t.ex när det gäller grafikkort?

Fredrik,
www.worldsphotos.com
Antingen så måste du som en del skrivit nu, skaffa ett grafikkort som har två portar (vilket blir onödigt dyrt) eller ett extra grafikkort som du sätter på en PCI port i datorn.

M.a.o huvudgrafikkortet sitter på AGP porten som vanligt och så ett kort till, till den andra skärmen.

Det som behöver kollas är att PCI-grafikkortet verkligen stöder dubbla skärmar, det brukar man kunna konstatera på respektive tillverkares hemsida.
 

Johan P

Aktiv medlem
Fredrik H skrev:


skaffa ett grafikkort som har två portar (vilket blir onödigt dyrt)
Inte nödvändigtvis - det finns Radeon 7500 kort eller Geforce 4 Mx kort som klarar detta, de kostar mellan 1000:- till 1500:- hos många databutiker. Man kan även köpa Matrox dual head för PCI platsen för 1400:-
 
Senast ändrad:

Fredrik H

Aktiv medlem
Socker skrev:


Inte nödvändigtvis - det finns Radeon 7500 kort eller Geforce 4 Mx kort som klarar detta som ligger mellan 1000:- till 1500:- hos många databutiker. Man kan även köpa Matrox dual head för PCI platsen för 1400:-

Ok, vad jag menade var att ett gammalt PCI kort hittar man ofta begagnat för en hundring, och har man sedan ett AGP-kort som man är nöjd med så är ju 1000-1500:- onödigt.

Dock kan PCI-kortet vara en begränsning ibland, typ 1024x768 och kanske bara 16 bitars färg.
 

Johan P

Aktiv medlem
Ok, jag är med Fredrik :)

Ett nytt kort kan kanske ge lite mer valmöjligheter ändå... och förhoppningsvis lite bättre 3D prestanda :)
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Ja precis "min" lösning är ju billig men man får ju lite begränsningar på extra skärmen, funkar för surfning och sånt.

Vill man ha topprestanda på bägge då måste man ju byta kort till ett sånt som du föreslog och då kanske man inte ska använda nån gammal skärm heller ?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Fredrik H skrev:
...
Dock kan PCI-kortet vara en begränsning ibland, typ 1024x768 och kanske bara 16 bitars färg.
Har ju inte riktigt med PCI-bussen att göra.. Ett PCI kort med 32 MB Minne klarar samma upplösning och färger som ett AGP med 32MB...


Kör själv ett Radeon 7500. Kan ha TV och 2 Skärmar inkopplade..efter lite mecklande.
 

Johan P

Aktiv medlem
Det är nog inga problem med äldre skärmar - min plan är att använda en gammal skärm jag har till palletter och verktyg och en ny "ultrakalibrerad" skärm för bilder.

De nya korten har ju oftast adaptrar så att man kan ansluta 2 st "vanliga" skärmar.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jeppe skrev:


Har ju inte riktigt med PCI-bussen att göra.. Ett PCI kort med 32 MB Minne klarar samma upplösning och färger som ett AGP med 32MB...


Kör själv ett Radeon 7500. Kan ha TV och 2 Skärmar inkopplade..efter lite mecklande.
Återigen, vad jag menar är att ett begagnat PCI-kort för nån hundring kan ha begränsningar, men vill man slanta upp så kan man säkert få både tre och fyra skärmar.

Jag sa inte att PCI-bussen är kass, däremot skulle jag personligen inte köpa ett nytt PCI-kort för 1000-1500:-.
 
ANNONS