Annons

Svarta fläckar??

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har framkallat min första film nu...var kul o allt funkade som det skulle....ända tills resultatet skulle beskådas =(

Massa fläckar, eller snarare ser det ut som färg som har blitt utsmetat över negativen, hur fan har det gått till? =(

/Tobbe
 

Helena

Aktiv medlem
Ser det ut som mjölk eller bläck?

Mjölkigt är om det inte blivit fixerat tillräkligt och svarta streck och så kan vara att det läckt in ljus i dosan, under laddningen eller i kameran...
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
http://w1.586.telia.com/~u58613689/
Jag utgår ifrån att Du avser svartvit film. Själv hade jag motsvarande problem när jag framkallade de första rullarna.
De svarta fläckarna uppstår från framkallningsvätskan som är utblandad med vatten och i denna finns luftblåsor som då får kontakt med den exponerade filmen.
Botmedlet är att ordentligt knacka framkallningsdosan de första sekunderna efter det att man hällt i framkallaren. På detta viset "släpper" luftblåsorna från filmen och går upp på ytan.
Ett annat sätt är att först hälla upp framkallningsvätskan i filmdosan så att alla luftblåsor får tid att gå upp till ytan, och sedan sänka ned spiralen med uppladdad film i denna. Nackdelen med denna metod är dock att det måste ske i fullständigt mörker.
Mvh/Tommy
 

Helena

Aktiv medlem
Jag brukade alltid agitera med vanligt vatten en minut innan framkallaren förut för att få bort luftbubblorna... Man fick öka på framkallningstiden lite men det funkade super!
 
ANNONS