Annons

Cross - konstruktiv kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Hejsan!

Hittade en grop med ett gäng crossåkare och bestämde mig för att fota lite och testa.

Svårt att få allt att stämma då det gick fort, riktigt fort...

Någon som har lite konstruktiv kritik på de bilder jag trots allt lagt upp får gärna ge mig det i denna tråd :)

http://ambrosson.no-ip.com

Kika under "Galleri" och välj "Cross"



// Jocke, måste öva upp reaktionshastigheten ;)
 

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Snygga bilder
Generellt tycker jag att det blir trevligare perspektiv med kameran betydligt lägre i förhållande till motivet.
Bara att gå ner på knä gör en hel del.

Jerry
 

Joakim A

Aktiv medlem
Jerry Gladh skrev:
Snygga bilder
Generellt tycker jag att det blir trevligare perspektiv med kameran betydligt lägre i förhållande till motivet.

Jerry
Vissa av bilderna togs uppifrån sandtagets kant (brottet var ca 20 m djupt) då jag inte var säker på att jag fick fotografera. Gick sedan ner och pratade med dem och då kunde jag stå i en lägre vinkel.

Ska nog testa att huka mig nästa gång som du säger, kan nog bli lite mer effektingivande..

// Jocke
 

eos30

Aktiv medlem
Ett par grejer som kan vara värt att testa. Panorera mera: ger mer fart i bilderna.
Större bländare: ger också lite mer fartkänsla i bilderna, om objektets- och arbetsavståndet stämmer.
Och som sagt var, närmare är (nästan alltid ;)) bättre.
 

Joakim A

Aktiv medlem
eos30 skrev:
Ett par grejer som kan vara värt att testa. Panorera mera: ger mer fart i bilderna.
Större bländare: ger också lite mer fartkänsla i bilderna, om objektets- och arbetsavståndet stämmer.
Och som sagt var, närmare är (nästan alltid ;)) bättre.
Hmm, det där med panorera tänkte jag inte på. Tror att det blev så av misstag på någon bild dock ;)

Oki, större bländare värt att testa, jag körde så lite jag bara kunde :)

// Jocke
 

Joakim A

Aktiv medlem
Den här panoreringen, ska man använda följande fokus då? Hur blir det med skärpan på själva fokuspunkten, dvs förare och hoj?

Ska försöka komma iväg i helgen igen och testa lite och om man får lite råd ang. detta så kan man kanske testa detta också :)

// Jocke
 

Bilagor

eos30

Aktiv medlem
Om den följande fokusen inte kopplar på tillräckligt snabbt (den kan ju vara lite kinkig ibland), så får man förfokusera manuellt, tex på ett hopp, och knäppa precis när dom passerar där.
 

Joakim A

Aktiv medlem
eos30 skrev:
Om den följande fokusen inte kopplar på tillräckligt snabbt (den kan ju vara lite kinkig ibland), så får man förfokusera manuellt, tex på ett hopp, och knäppa precis när dom passerar där.
Nejnej, det är absolut inga problem. Det jag ville var att panorera samtidigt som bilden tas, om jag inte missuppfattade förslaget ovan?

// Jocke
 

eos30

Aktiv medlem
Nejdå, du fattade rätt. Och kopplar den om snabbt till AI-Servo så är det ju inga problem.
 

mongoanna

Medlem
För mig tog det ett tag innan jag blev riktit haj på det här med NÄR jag ska ta bilden.
Tajming är ju huvudingrediensen när man fotar cross. Det är svårt när man står o kikar in i sökaren, så jag tittar till största delen utanför, och håller kameran på känn. Man lär sig efter ett tag!
Använder därför autofocus för att slippa sökaren så mycket som möjligt, dessutom är det svårt att få till skärpan manuellt när det rör sig så mycket och så fort.

Har ett par bilder som jag har fotat systemt. Det är visserligen snöskoter, men det är ungefär samma sport fast olika maskiner och årstid.
Det är grov skillnad på bilderna där jag försökte ställa in focus manuellt och där jag har använt autofocus.
De bilderna är dessutom FSX, när dom hoppar och gör trix på skotern. När man fotar det så är tajmingen allt. Det är det som i princip bestämmer om bilden blir bra eller dålig. Halvbra tajming duger inte, det måste vara perfekt.


Men annars tycker jag att du har en del bra bilder där :) Gillar panoreringarna!
 

johnnynu

Aktiv medlem
Väcker tråden lite :)

Undrar lite vad för objektiv man brukar ha i samband med crossfoto...

Verkar som vidvinkel är ganska populärt och ger en bra känsla.

Kollade lite på bilderna som finns på http://www.racefoto.com/ .

Verkligen häftiga bilder personen har tagit.
Fångar verkligen "ögonblicket" på varje bild.

Tror ni ett 50-200zoom borde funka? Vad för brännvidd borde man ha på ett vidvinkelobjektiv?
 
ANNONS