Annons

Vad är detta

Produkter
(logga in för att koppla)

pettersson

Aktiv medlem
Finns det insekter med 7 ben, saknas det 1 vilket man kan utgå från (den har väl inte fått ett för mycket) är det väll en spindel (8 ben).
 

globaljuggler

Aktiv medlem
pettersson skrev:
Finns det insekter med 7 ben, saknas det 1 vilket man kan utgå från (den har väl inte fått ett för mycket) är det väll en spindel (8 ben).
Dum ekonom som jag är ska jag inte säga för mycket, men jag har klara minnen från naturkunskapen (vilket skämt!) som säger att insekter alltid, alltid har sex ben. Har de åtta ben kan de vara spindeldjur, dock ej insekter.
 

Liax

Aktiv medlem
Helvete (ursäkta norskan) vilka sköna bilder du har i din portfolio. Flera är ju bara super kanon! Men framförallt är bilderna i mapparna "Abstrakta bilder" och "Natur o landskap i Sverige" jättebra. Verkligen kul att se!
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Det ar en Bulgarisk Hoppilura

Jo minsan detta ar ett prakt exemplar av den salsynte Bulgariska Hoppiluran, den framtrader ofta pa sma blad och grenar framat var / sommar kanten. Attraherar sina byten, kallade fotografer genom sin ypperliga kamoflage drakt som bestar av ett par extra ben i alla de mojliga slag. Nar sedan fotografen har blivit attraherad av den Bulgariske Hoppiluran sa attakerar den sitt byte. Du hade minsan tur, som kom undan, jag har inte sett sa manga bilder pa denna rasen, sarskilt inte med en san fantastisk kvalitet som denna.
Sa det sa...

Ta ett me ro nasta gang du ser en...

Timo, en valdigt duktig biologi student...
 

inge

Aktiv medlem
Timo jag vet inte om jag skall tro på en utvandrare som har anställt en papegoja att peta öronen. Vad gör man i kalifornien när Skåne finns? här hade du kunnat vara ute och fotat Hopilurer hela dagarna.
/Inge
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
bra fraga Inge

Jag undrar det samma...
Har letat efter de sma liven har osso men icke sa nicke, kul papegojja, inte sant?
Timo
 

accipiter

Aktiv medlem
En spindel är det utan tvekan. Det är dessutom en hanne.
Hannarna har nämligen de uppsvällda pedipalperna längst ut på det som ser ut som antenner fram. De uppsvällda delarna är faktiskt parningsorganen.
Artbestämningen är knepig. Det finns bortåt 1000 spindelarter i Sverige.
Jag gissar att det är en korsspindelhanne av något slag.

/ragnar
 

lord_fantiz

Aktiv medlem
Vad är det för skala på bilden, eller bttre hur stor uppskattar du att den var, tycker mig känna igen spindelkräket, för en spindel är det!
 

mumme

Ny medlem
Du det där var en riktig kanonbild! Grattis! Hmm.. insekten e ialla fall en sån där som springer på vattenytan.. ser man på benen.. skulle oxå tippa på skräddare!
 

Bobbo V

Aktiv medlem
Vanlig käkspindel

Nästan helt säker på att det rör sig om en sk. vanlig käkspindel(Tetragnatha extensa). Förekommer i stor utsträckning bl a i Sverige och då på fuktigare ställen

mvh Henrik
 

accipiter

Aktiv medlem
Bobbo V verkar ha presenterat det rimligaste, för att inte säga det korrekta, svaret.
Ty en spindel är det förvisso.

/ragnar
 
ANNONS