Annons

Olympus E1

Produkter
(logga in för att koppla)

asen

Avslutat medlemskap
Undrar om det finns nån som har erfarenhet av Olympus E1? Vad tycker ni om den? Nöjda?Har förstått att den fått en del kritik för brus på höga iso. Hur mycket mer brus handlar det om än på relarerbara kameror?
/andreas
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag rekommenderar dig att läsa Phils test, där framgår alla skillnader mycket tydligt, kolla givetvis även på exempelbilderna:
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse1/

Något jag noterat själv efter ha testat den är att sökaren är väldans liten, tycker man att 20D har liten sökare så kolla på en E-1, den sökaren är liten (!), 20D:s sökare är vid en jämförelse gigantisk.

För övrigt börjar väl E-1 bli hyfsat attraktiv nu, med tanke på prissänknigen.
 
Senast ändrad:

HHz

Ny medlem
E-1:an är en superb kamera..Det man kan säga till E-1:ans nackdel är att den har mer brus på höga iso än Canon.Bruset är väldigt likt filmbrus.Upp till 800 iso är den helt okej använder man ett bra brusreduceringsprogram är iso 800 och 1600 användbara.För mig har det inte varit några problem eftersom jag sällan fotar över 400 iso.I ovrigt tycker jag att den är bra på det mesta. Suveräna färger och vitbalans. Byggd som en tanks (vädertålig).Bra ergonomi. Även om kameran kanske inte är så mycket mindre än Canon så är motsvarande optik betydligt mindre och lättare. Suverän optik (Utbudet av linser ökar konstant).Bra och exakt autofucus dock bara tre focuspunkter.Jag rekomenderade E-1 till en kompis som är en mycket duktig fotograf.Han behövde en digital kamera för ett återkommande jobb där han behövde ett snabbt arbetsflöde (Så lite photoshop som möjligt).Han hade lånat hem en Canon 10d och frågade om han fick jamföra med min E-1.Han tog ett par bilder i studion med E-1 Sedan provade han Canon'en i två dagar (Han har alltid använt canon till småbild så därför ville han helst att canonen skulle fungera).Hur han än försökte kunde han inte få ett lika bra resultat direkt från kameran.Han lämnade tillbaks canonen och beställde en E-1.Därmed inte sagt att den är bättre eler sämre än varken Canon eller Nikon.Det beror på vad man prioriterar och trivs med hos en kamera men jag är i allafall helnöjd med min.

Mvh Henrik
 

Scratchen

Aktiv medlem
Jag använder E-1:an ganska mycket, då min far äger en.

Till att börja med, det är en underbar kamera! Ergonomin är i toppklass, vädertätningen är i toppklass, sensorrengöringen är absolut toppklass och framför allt; Zuiko optiken är helt enkelt fenomenal.

Brus finns, javisst, men betänk att denna kamera har varit på markanden i snart 2 år. Men fortfarande står den sig bra. Upp till ISO800 funkar det definitivt, sen bör man börja använda Neat Image eller Noise Ninja för att det ska se bra ut.

5MP räcker långt! Bufferten är imponerande med 2.5fps till 12 RAW (även 12 JPEG)! Säg mig vilka andra kameror i prisklassen som idag kan skjuta iväg 12 RAW filer med 2.5fps.. Det är inte många.

Optiken då, jo jag har använt 14-54 f/2.8-3.5 och 50-200 f/2.8-3.5. Dessa är toppklass, framför allt 50-200:an. Otroligt skarp optik (Zuiko är ju inte direkt nybörjare på detta område).

JPEG:arna som kommer direkt ur kameran är några av de bättre jag sett, här behövs inte mycket efterarbete. Olympus är ju kände för sin fina och naturtrogna färgåtergivning.

MVH Jeroen
 

Knight Palm

Aktiv medlem
E1:Ultimat test i Blå Lagunen på Island

Jag skulle inte våga flyta omkring i regn och i skållhett saltvatten med kameran på magen och fota, i alla fall inte med min kamera som är bara en Olympus E-300.
Miljötålighten hos E-1 med tillhörande Digital Zuiko objektiven ska däremot tåla sådant, och det skulle inte förvåna mig om fotografen spolade av kameran under rinnande kallvatten, för att avlägsna saltrester från simturen.

Kolla själv in den här bilden på "MyFourThirds":
http://myfourthirds.com/document.php?id=10695
 

MartinB

Aktiv medlem
Jag köpte en E-1:a med 14-54 objektiv och deras FL36 blixt i förra veckan. Det kitet säljs för ca 13000 kr nu på de billigaste ställena på nätet. För ett så välbyggt kamerahus, ett så otroligt bra och mångsidigt objektiv + en lös blixt som håller hyfsad klass är det här ett brakfynd enligt mig! Tänk på att objektivet kostar 7000 kr löst (vilket det är värt) och att blixten kostar 2500 kr.

E-1:an har fått ett ganska blandat mottagande i tester, allt ifrån väldigt positivt till ganska negativt. De som äger den verkar fullkomligen älska den dock och den verkar ha en hel del fans. Även en del proffs använder den, ex. vis Joel Meyerowitz.

Har inte hunnit utvärdera E-1:an speciellt mycket än, men jag kan ge några + och -.

+
*Känslan och kvalitén. Känns som en riktig kamera!
*Ergonomin
*Tysheten
*Exponeringen
*Bra och prisvärda objektiv och sortimentet växer hela tiden.

-
*Lite stor (tycker jag, men är inte större än d70 t.ex.)
*Bruset på iso 1600 och 3200. Ganska högt brus på 800, men det är användbart.
 
ANNONS