Annons

Varning för fotomenyn.com

Produkter
(logga in för att koppla)

statemachine

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja utfärda en varning för http://www.fotomenyn.com, en tjänst från VSFL. Beställer du härifrån, riskerar du att åka på postförskottsavgifter trots att det inte finns någon information om det på sidan. Jag har försökt få tillbaka pengarna från VSFL utan framgång, vilket framgår i mailkonversationen som jag inkluderar här nedan.

----

Är det meningen att man ska behöva betala postförskottsavgift på en massa extra om man beställer via Ateljé Roffes i Askersund?

-

Hej Marcus!

Jag förstår inte riktigt. Beställer du bilder för att hämta hos Atelje Roffes i Askersund och får betala avgifter utöver vad dina bilder kostar?

-----

Ja, precis!

Utöver bildkostnaden så tillkommer postförskottsavgift.

-

Hej igen!

Du är alltså en kund som har beställt bilder hos denna butik och han tar en extra kostnad av dig för detta.
Det är tyvärr inget vi kan göra något åt. Hur butikerna tar betalt av sina kunder har vi ingen möjlighet att styra.

----

Nu är det ju så, att det borde finnas information om att ni skickar ut bilderna till era "ombud" med postförskott.

Detta medför ju en såpass stor extrakostnad att butiken inte bara kan betala och bjuda på den. Om ni ska skicka ut grejerna med postförskott så kan ni väl lika gärna skicka dem direkt till kunden! Eventuellt erbjuda förskottsbetalning så man slipper de nära 100 kronorna.

Mvh Marcus

-

Hej igen!

Om en butik får sina labbarbeten till butiken som postförskott är det p.g.a. orsaker av ekonomisk art.
Du kan välja att få bilderna hem genom att gå in på www.bildnet.nu
Tillkommer en fraktkostnad på 45:00

----

OK, men råkar man välja "fel" butik, så kan man alltså räkna med att få betala postförskottsavgift, utan att detta informeras om på er sida?

-

Jag har aldrig hört om detta tidigare, att en butik tar ut ett postförskott på de bilder som beställts via denna butik.
Det är inte aktuellt att lägga ut en sådan information. finns nog bara denna enda.
Det skulle ju inte vara så säljande precis.

----

Men det är ju ändå ni som har skickat mina bilder till Ateljé Roffes med postförskott!

Mvh Marcus

-

Det är p.g.a. att kunden är skyldig pengar och att vi inte kan skicka mera utan att få betalt vid leverans.
Men som sagt jag har aldrig hört någon kund som tar ut postförskott av sina kunder för att han inte betalat sin leverantör.

----

Det var första gången vi beställde så det kan inte stämma.

Hur ska man göra för att få tillbaka de pengar vi betalade extra?

Mvh Marcus

-

Hej Marcus!

Det får du upp med butiken. Det är inget vi kan hjälpa dig med.

----

Men det var ju ändå ni som skickade bilderna till butiken med postförskott? Varför gjorde ni det överhuvudtaget? Ni kan väl inte begära av butiksägaren att betala postförskottsavgiften?

Marcus

-------------------

Ska det vara såhär? Vad tycker ni? Jag har fortfarande inte fått svar från fotomenyn på mitt senaste mail.
 

M.H.L

Aktiv medlem
Förstår inte varför du inte kräver avgiften av butiken.

Han kunde ha rekomenderat dig att ta det direkt med fotomenyn eftersom att han visste hur han låg till där.
 

Dajo

Aktiv medlem
statemachine skrev:
Jag skulle vilja utfärda en varning för http://www.fotomenyn.com, en tjänst från VSFL. Beställer du härifrån, riskerar du att åka på postförskottsavgifter trots att det inte finns någon information om det på sidan. Jag har försökt få tillbaka pengarna från VSFL utan framgång, vilket framgår i mailkonversationen som jag inkluderar här nedan.

----

Är det meningen att man ska behöva betala postförskottsavgift på en massa extra om man beställer via Ateljé Roffes i Askersund?

-

Hej Marcus!

Jag förstår inte riktigt. Beställer du bilder för att hämta hos Atelje Roffes i Askersund och får betala avgifter utöver vad dina bilder kostar?

-----

Ja, precis!

Utöver bildkostnaden så tillkommer postförskottsavgift.

-

Hej igen!

Du är alltså en kund som har beställt bilder hos denna butik och han tar en extra kostnad av dig för detta.
Det är tyvärr inget vi kan göra något åt. Hur butikerna tar betalt av sina kunder har vi ingen möjlighet att styra.

----

Nu är det ju så, att det borde finnas information om att ni skickar ut bilderna till era "ombud" med postförskott.

Detta medför ju en såpass stor extrakostnad att butiken inte bara kan betala och bjuda på den. Om ni ska skicka ut grejerna med postförskott så kan ni väl lika gärna skicka dem direkt till kunden! Eventuellt erbjuda förskottsbetalning så man slipper de nära 100 kronorna.

Mvh Marcus

-

Hej igen!

Om en butik får sina labbarbeten till butiken som postförskott är det p.g.a. orsaker av ekonomisk art.
Du kan välja att få bilderna hem genom att gå in på www.bildnet.nu
Tillkommer en fraktkostnad på 45:00

----

OK, men råkar man välja "fel" butik, så kan man alltså räkna med att få betala postförskottsavgift, utan att detta informeras om på er sida?

-

Jag har aldrig hört om detta tidigare, att en butik tar ut ett postförskott på de bilder som beställts via denna butik.
Det är inte aktuellt att lägga ut en sådan information. finns nog bara denna enda.
Det skulle ju inte vara så säljande precis.

----

Men det är ju ändå ni som har skickat mina bilder till Ateljé Roffes med postförskott!

Mvh Marcus

-

Det är p.g.a. att kunden är skyldig pengar och att vi inte kan skicka mera utan att få betalt vid leverans.
Men som sagt jag har aldrig hört någon kund som tar ut postförskott av sina kunder för att han inte betalat sin leverantör.

----

Det var första gången vi beställde så det kan inte stämma.

Hur ska man göra för att få tillbaka de pengar vi betalade extra?

Mvh Marcus

-

Hej Marcus!

Det får du upp med butiken. Det är inget vi kan hjälpa dig med.

----

Men det var ju ändå ni som skickade bilderna till butiken med postförskott? Varför gjorde ni det överhuvudtaget? Ni kan väl inte begära av butiksägaren att betala postförskottsavgiften?

Marcus

-------------------

Ska det vara såhär? Vad tycker ni? Jag har fortfarande inte fått svar från fotomenyn på mitt senaste mail.
Vad fick du för prisuppgift av VSFL då?
Den gäller och dom kan inte lägga på avgifter efteråt.

Har dom sagt att bilderna kostar tex 99kr och du är välkommen att hämta dom i butik XXX och när du kommer dit så kostar dom 199kr så ska man itne behöva betala det. Det är den som tagit ut avgiften som ska ersätta dig och sedan får väl fotobutiken begära ersättning av VSFL i sin tur.

www.svartalistan.com
 

statemachine

Avslutat medlemskap
Ja, jag får väl prata med butiken också då... vi får se vart det leder. Jag tänker i allafall aldrig handla från fotomenyn igen.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Det står ju ingenting om någon postförskottsavgift vad jag kan se. För mig är det självklart att du ska ha tillbaka pengarna.

Antar att dom har någon form av avtal med butikerna där man kan hämta ut sina bilder? Då får ju dom ta upp det där med den berörda butiken anser jag. Du har beställt en vara via nätet och fått en prisuppgift, då är det den som gäller. Butiken där du hämtar bilderna kan inte lägga på egna avgifter hur som helst.

När du gjorde din beställning via nätet så fick du väl ett kvitto/bekräftelse som du kunde skriva ut? Hur ser det kvittot/bekräftelsen ut?
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Halloj

Jag har jobbat med vsfl i en butik som hade lite kärvt med pengar.

En dag när budet kom med bilderna var det postförskott på dem, något jag inte accepterade och skickade tillbaka lådan.
Det stora här är att det är så vsfl tar betalt ist. för att skicka faktura då de inte får betalt. Det tycker jag är helt ok. Får man inte betalt får man ju börja ta till åtgärder.
Men kostnaden för butiken bör inte bli större än vad bilderna kostar och framför allt är det pengar som butiken ändå skulle ha betalat i slutänden på sin faktura till vsfl.

Håller dock fullständigt med föregående talare som säger att de priser som gäller på hemsidan är det du skall betala, inte ett öre mer.

Annars finns ju konsumentombudsmannen!

/Jon
 

statemachine

Avslutat medlemskap
Det kom ett nytt svar - och mitt svar på detta!

2005-04-27 kl. 09.37 skrev VSFL:

Som jag tidigare meddelat dig, skickar vi labbarnbeten som postförskott till de kunder som har skulder till oss och inte betalar sina fakturor.
Om butiksägaren inte skött sina betalningar får han postförskott och då också givetvis postförskottsavgiften.

Mitt svar:

OK, men det är alltså meningen att denna extra avgift ska drabba slutkonsumenten? För den drabbar ju uppenbarligen inte Ateljé Roffes! Hur ska jag som kund kunna avgöra om jag väljer rätt butik, så att jag slipper denna extra avgift? Det enda rätta är väl att ta bort Roffes från er lista över leverantörer helt? Jag ska väl inte behöva betala mer än vad jag fick uppgift om vid beställningen? Ni borde väl meddela mig innan ni skickar bilderna till Roffes, så att jag kan få välja ett annat leverantörsställe eller eventuellt en helt annan leverantör?

Marcus
 

madsen1

Aktiv medlem
har du kvar mailkvittot på din beställning??


Där borde det ju framgå om du ska betala extra eller inte

/Adam
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Det var synd att du betalade den där extra avgiften. Jag skulle vägrat! Du har fått ett pris och det är det som gäller, PUNKT SLUT!

Vänd dig till konsumentvägledningen i din kommun om Ateljé Roffes och fotomenyn inte fattar!

KONSUMENTKPLAGEN:
Kostnaderna för varan

7 § Om inte annat följer av avtalet, skall säljaren svara för
transportkostnader och andra kostnader för varan som uppkommer före
avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till
följd av något förhållande på köparens sida.
Solklart enligt mig! Men jag är bara amatör ;-)

mvh
 

statemachine

Avslutat medlemskap
Contax skrev:
Det var synd att du betalade den där extra avgiften. Jag skulle vägrat! Du har fått ett pris och det är det som gäller, PUNKT SLUT!

Vänd dig till konsumentvägledningen i din kommun om Ateljé Roffes och fotomenyn inte fattar!

KONSUMENTKPLAGEN:


Solklart enligt mig! Men jag är bara amatör ;-)

mvh
Jag får kanske göra det ja. Ska först invänta svar från VSFL.
 

statemachine

Avslutat medlemskap
Jag fick ett nytt svar nu:

----

Som jag meddelat tidigare kan vi inte styra över hur våra kunder behandlar eller debiterar sina kunder. Jag har aldrig hört att någon kund tar ut ett postförskott
på en slutkonsument. Om någon butik gör detta, har butiken säkert snart inga kunder kvar.
Vi driver affärsverksamhet om en kund till oss inte betalar, så läggs butiken som postförskott. Vi kan inte riskera att inte få betalt för det vi utför.
Jag har inga mer svar på detta, du får kräva tillbaka postförskottsavgiften av butiken. Detta är något mellan butiken och dig, inget vi kan göra något åt.

----

De skiter uppenbarligen i sina slutkonsumenter!
 

ulltand

Aktiv medlem
statemachine skrev:
...De skiter uppenbarligen i sina slutkonsumenter!...
Vad vill du att Fotomenyn ska göra?
Du har ju fått priset av butiken, och gjort affär med butiken, det är ju där uppgiften om postförskott falerat.
Fotomenyn har handlat helt korrekt enligt min syn att se på det hela. Däremot skulle jag aldrig mer lämna in film i samma butik som du gjorde.

(varje butik sätter sina egna priser, leverantörerna får inte ens sätta priserna åt återförsäljarna!)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Jag har tidigare anlitat Fotomenyn för framkallning av film och digitala bilder via internet.

För digitala bilder via internet så är det "fotobutiken" som sätter priserna som visas när du ladda upp bilderna. Det som står på hemsidan gäller, inga andra avgifter ska tillkomma.

Att butiken tar ut postförskottsavgift är helt fel, det är butiken som ska ta den avgiften, priset på hemsidan vid beställning och leveranskvittot gäller.

Jag fick t.ex betala en expeditionsavgift på 50:-Om min faktura från dom var under 300:-, men den avgiften kan jag ju inte lägga på kunden utan fick ta själv.

Det är alltså butiken som har handlat fel, inte Fotomenyn.
 

johanh

Aktiv medlem
Jag tycker när jag läser dina mail att det är uppenbart att:

Du ska kräva dina pengar tillbaka av butiken där du lämnade in ordern, om jag förstått det rätt är detta Atelje Roffes. Allt annat är lönlöst. Jag har full förståelse för labbets ställningstagande (VFSL eller Fotomeny eller vilka det nu var). Jag tycker inte det är något fel i deras agerande och den som ska anklagas är Roffes som lagt över avgiften på dig, som egentligen ska ligga på honom pga dåligt skött ekonomi..

Ring Roffes istället.

mvh
Johan
 

statemachine

Avslutat medlemskap
Jo, det ska jag nog göra trots allt. Men - jag tycker ändå att fotomenyn borde informera kunden om att bilderna kommer att skickas till utlämningsstället med postförskott!
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Men bilder skickas inte till butiken mot postförskott. Att det blivit så nu är för att butiken inte skött sina betalningar till vsfl.

Det är inget du som kund skall behöva betala.

Tycker nog att vsfl skulle kunna inta en lite mer förstående inställning men det är i slutänden butiken som gjort fel. Det är av butiken du kan och bör kräva dina pengar tillbaka. Sedan kan du ju säga till dem att börja betala sina räkningar i tid.

Det som hänt butiken här är inget som händer efter en försenad betalning utan snarare tre och påminnelser...

/Jon
 

P.R.

Aktiv medlem
statemachine skrev:
Jo, det ska jag nog göra trots allt. Men - jag tycker ändå att fotomenyn borde informera kunden om att bilderna kommer att skickas till utlämningsstället med postförskott!
Absolut inte! Det vore oerhört oproffsigt att avslöja en sådan sak om affärsrelationen mellan leverantör och återförsäljare till tredje part.

Eftersom butiken nu vältrat över kostnaden på dig tvingades Fotomenyn ändå berätta det men det är butiken som felat och det är dem du skall ha tillbaka pengarna ifrån.

Du riktar din ilska mot fel företag.
 
Senast ändrad:

chajo

Aktiv medlem
Jag håller med övriga. Det är Roffes du ska ta detta med, VSFL har inte gjort något fel i detta fall. Det är inte alls ovanligt att man låter "dåliga betalare" betala kontant för att få vissa varoro/tjänster. Det ska absolut inte drabba dig som slutkonsument. Felet ligger 100% hos Roffes (det är ju han som försatt sig i situationen att han får bilderna levererade mot postförskott), inte hos fotomenyn.
 
ANNONS