Annons

Missöde med Patersondosa

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Idag råkade jag ut för att det inre locket på patersondosan ramlade av när jag hällde ur framkallaren. Är det någon mer som har råkat ut för detta?

Jag "skruvade" åt bajonettlocket till det tog stopp men jag antar att det går att skruva lite hårdare så att det går i lås och inte skruvar upp sig. Stämmer det att den går att stänga lite till?

Det var som tur var bara en testrulle.
 

Magnus W

Aktiv medlem
det skall liksom "snäppa" fast när man skruvar åt det. Tapparna på locket in under de små kanterna som finns på dosan, sen vrider man åt tills de små tapparna passerar en klack. Det här låter antagligen vansinnigt vagt och luddigt ... :D

lite svårförklarat -- MW
 

Magnus W

Aktiv medlem
Fläsk-Tarzan skrev:
Har haft min dosa i 35 år och aldrig råkat ut för något missöde.......
Men 35 år gammal, då är det väl den äldre Patersonversionen, den med ett gängat lock och sedan ett vitt plastlock för påfyllning/uthällning. Om jag fattade rätt så hade Marcus missöde inträffat med den nyare "stortruten" till dosa

Gammal dosa
http://images.google.se/images?q=tbn:3uE-AffOXEkJ:i17.ebayimg.com/03/i/03/23/22/b0_1.JPG

Nyare dosa
www.novadarkroom.com/acatalog/APFT1.jpg
-- MW

edit: stavar som en kratta
 
Senast ändrad:

Magnus W

Aktiv medlem
Jo, jag tycker de nya är bättre. Framför allt så kan de fyllas och tömmas blixtsnabbt jämfört med de äldre. Jag har inte haft några problem med locket på de nya dosorna, man jag kan tänka mig att olyckor kan hända. Det gäller att dra åt locket ordentligt. det skall som sagt låsa sig med ett litet klick.

-- MW
 

centipod

Aktiv medlem
Magnus W skrev:
det skall liksom "snäppa" fast när man skruvar åt det. Tapparna på locket in under de små kanterna som finns på dosan, sen vrider man åt tills de små tapparna passerar en klack. Det här låter antagligen vansinnigt vagt och luddigt ... :D

lite svårförklarat -- MW
Jag förstår precis vad du menar! :)

Det var på cykeln hem från labbet som jag kom att tänka på att man kanske kunde vrida lite mer. Jag hade ju sett klacken och allt. Lite nybörjarmissar får man räkna med. Det är bara att vara glad när man gör dem på testrullar i alla fall :)

Tack för svaren!
 

kmelin

Aktiv medlem
Tjo!

Har märkt att det är avsevärt svårare att vrida runt locket ordentligt om man inte har fullt antal spiraler i dosan. Kanske är det som varproblemet?

/Kalle
 

centipod

Aktiv medlem
Det var bara orutin. Första gången med den typen av dosa och andra gången totalt som jag framkallade film.
 

Thomas Ekström

Aktiv medlem
Hände för mig när jag skulle mellanskölja filmen.. har en slang med munstycke som passar i hålet när jag sköljer, hade inte vridit fast locket helt.

Det blir ett väldans kraftigt tryck i den slangen om man vrider på lite för mycket vatten och efter ett tag släppte locket och slangen sprätte iväg vatten typ 6-7 meter runtom sig.. det var blött.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Magnus W skrev:
det skall liksom "snäppa" fast när man skruvar åt det. Tapparna på locket in under de små kanterna som finns på dosan, sen vrider man åt tills de små tapparna passerar en klack. Det här låter antagligen vansinnigt vagt och luddigt ... :D

lite svårförklarat -- MW
Tack. Man lär så länge man lever. -Har nog framkallat mer än hundra filmer utan att känna till det. Och jag som klagat så tidigare på dålig konstruktion. Nu vet jag att den inte var så dålig.
 
ANNONS