Annons

Behöver photoshop hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

O.Olsson

Aktiv medlem
Jag skulle behöva en bra beskrivning på hur man kan göra detta. Gärna hur man skall göra det automatiskt. Jag skall ta massor av ansikts bilder av folk och dessa skall man ha loggor från företag.

Min tanke är att man bestämmer storleken på ansiktsbilden och lägger loggorna i det vita fältet runt omkring - då ger man folk möjlighet att sätta in bilderna samt då maska bort dessa.

Man bör alltså kunna jobba med ett lager där loggorna ligger - vilket jag på något sätt borde kunnat skapat innan och sedan ev skulle kunna hämta med ett makro eller om skall göra tvärt om (för att slippa göra det lagret genom skinligt i mitten) och gör att makrot hämtar den senaste bilden och lägger den på "loggorna"

Om någon är riktigt haj på photoshop 6.0 och skulle vilja hjälpa till med en beskrivning så skulle jag bli väldigt tacksam.

mvh
O.Olsson
 

Jöörgen

Guest
Om du ska göra det automagiskt så måste du också läsa in namnen automagiskt. Det kan nog bli ett roligt projekt att göra det med Photoshop. Personligen hade jag gjort det med ImageMagick men det är kanske en smaksak...
 

O.Olsson

Aktiv medlem
Tack för förslaget. Ett problem jag såg var att den inte verkar fungera på Windows XP. Skall se om jag får tid att sätta mig ned och kolla på den.

Nu använder jag PS och försöker få ut mer och mer av den men tycker tröskeln är lite hög innan man börjar få haj på extra grejjerna som att skapa macron mm . Skall försöka ta en djupdykning i problemet och se om jag kan lösa det.

Skulle fortfarnde var tacksam för hjälp om det finns någon som klarar av det.

mvh
O.Olsson
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
kanske detta kan hjalpa...

Hejsan...
Inte riktigt klar over vad du menar...
Men om du har alla bilder i den storleken du vill ha dem.
Och har en "genom synlig bild" med loggan dar du vill ha den.

Da hade jag gjort sa att jag oppnat alla bilder i photoshop.

Spelat in en action, dar jag la det genom synliga bilden ovanpa "portrattet", stangt bilden och stoppat actionen.

actions finns pa en av meny dockorna, funkar som en bandare, spela in spela upp... piece of cake

Sen ar det bara att spela upp samma action pa alla bilder dar efter.

Skulle alla dina bilder raka var super stora, sag att du ska ha dem online eller natt. Da brukar jag gora "automate web photoalbum" o satta storleken till det du onskar, kanke 500px bred.
Sen tar jag bara o kastar alla html filer o behaller bilderna, sparar en massa arbete o det gar i ett nafs...

Som sagt, tycker det var lite luddigt med info i din fraga sa jag vet inte om detta hjalper... men i alla fall... lycka till.

Timo
 
Senast ändrad:
ANNONS