Annons

"lagom" bläckspruta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Jagbehöver köpa en nu skrivare hem.
Jag tänkte inte lägga ut mer än 1700-1800:- men vill gärna ha en som ger hyfsade färgutskrifter av bilder.

Alla förslag o råd mottages tacksamt.
 

Guffa

Aktiv medlem
Min Epson Photo 1290 kostade ca. 5000:-, men då skriver den ju i 2880 dpi på utfallande A3. ;)

Kolla på några av de mindre modellerna.

Kolla också vad bläckpatronerna kostar, och hur länge de räcker. Annars kan det sluta med att du efter något år har köpt bläck för mycket mer än du köpte skrivaren för...
 

Lottis

Aktiv medlem
Guffa skrev:
Kolla också vad bläckpatronerna kostar, och hur länge de räcker. Annars kan det sluta med att du efter något år har köpt bläck för mycket mer än du köpte skrivaren för...
Hur är bläckförbrukningen för t.ex. en 1290 jämfört med en billigare Epson skrivare?
 

Guffa

Aktiv medlem
Lottis skrev:


Hur är bläckförbrukningen för t.ex. en 1290 jämfört med en billigare Epson skrivare?
Det vet jag inte riktigt. Du får kolla hur många sidor de föväntas räcka till och vad de kostar. Mängden bläck för att skriva ut en sida lär ju inte variera så mycket ifall man skriver ut på två olika skrivare med likvärdig kvalitet.

Det är ju bra ifall det finns flera märken på patronerna att välja bland. Till min skrivare har jag inte hittat några andra än Epsons egna. Bokia gjorde stor reklam för sina ersättningspatroner från Dataline, men de fanns naturligtvis till alla skrivare utom just min...
 

dsmannen

Aktiv medlem
om du har råd så köp en canon (s900/9000).

då slipper du vänta på att epson skrivaren blir klar, plus att du slipper det jobbiga OLJUDET från epsonskrivaren. Dessutom håller de minimala bläckpatronerna inte till många bilder så det _känns_ som att den är dyr i drift, har inte räknat på det dock.

Sålde min photo 895 pga att jag ej stod ut med oljudet då den skrev..

Förutom det blev utskrifterna kanon.
Angående 2880dpi på epson skrivare så går det inte med blotta ögat se skillnad på en 1440dpi utskrift o en 2880dpi på fotopapper, med lupp går det dock.
Mao, använd 1440, 2880 ger ingen synlig förbättring, däremot tar det väldigt lång tid att skriva ut i 2880dpi.

själv kör jag utan skrivare numera, om jag vill ha ut bilderna så mailar jag över / skickar cd till det lokala Frontier labbet och får ut kanonsnygga och billiga (jämfört med att köpa skrivare + bläck) utskrifter. Ljusbeständiga är de också ;-)
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Förtydligande

Jag har tillgång till bra skrivare i format upp till A3 via jobbet så det är mest en skrivare hemma för att skriva ut mindre krävande saker o bilder åt ungarna osv.
Där av det relativt låga maxpriset för denna.
Tack för alla tips!!
 
ANNONS