Annons

Agfa Jsolette

Produkter
(logga in för att koppla)

Ralfg

Aktiv medlem
Detta var min första kamera. Är det någon här som vet något om modellen? När tillverkades de? Skall inte förväxlas med Agfa Isolette modellen. Jag är mycket tacksam för svar.
 

Bilagor

Gatufoten

Aktiv medlem
Varför ska den inte förväxlas med Isolette? Tycker spontant den är oerhört lik en Isorette eller Isolette 1 som den hette. I så fall första halvan av 50-talet.

Men jag kan ha helfel och kanske det är någon rysk kopia, eller?


Jag har laddat en instruktionsbok till just Isoretten, letade upp en till min Agfa Billy . Kan nog leta fram från djupet av datorn. Är det max 4,5 i bländare på denna? I så fall Agnar 85 objektiv?
 

Fairlane500

Aktiv medlem
Håller med Sven här, det är nog en Isorette.
Men det var kanske så du menade, att vi inte skulle blanda ihop den med en Isolette.
Annars är väl Isolette och Jsolette samma kamera, bara olika sätt och läsa ut första bokstaven, ungefär som mc & mopedmotorn JLO (Ilo).

Har jag fel i mina gissningar så upplys mig gärna hur det ligger till.

Här är en läng till en Isorette manual.
http://yandr.50megs.com/agfa/isorette/isorette.htm
 

J. Patric

Aktiv medlem
Om det är en Isorette så är den tillverkad 1937-38. 1938 ändrades namnet till Isolette. Svart överdel av plast hade de fram till 1942.

De har Igestar-optik (enklaste), Apotar (medelbra) eller Solinar (bäst).

J:et är ett "I", som skrevs som "J" i äldre tysk stil. Det är alltså lika rätt att skriva Jsolette som Isolette.

De är inte värda så mycket pengar. 50-150 kr för de med Igestar/Apotar och lite mer för de med Solinar.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Hade ju förväntningar att JPD skulle bringa reda i förvirringen :--) 1938 - 1942 var det alltså.

Jag lade ju in en viss tveksanhet om jag var rätt infomerad. Så nu körde jag en koll via Karen Nakmura som har rätt kul samling av en massa saker.

1951 -1954 hade tyskarna tillverkning av Iso-ettan säger hon. Däremot "Agfa Jsolette V mellan 1949 and 1952" och det är inte Jsoltte v på bilden ovan
Så jag var rätt bra ute med femtitalets början men sen kom det där med svarta överdelen och kvaddade alltihop.;-(

Nu har jag rett ut det så jag blivit helt förvirrad, men trådskaparen har fått svar på sin fråga. . .
 

Ralfg

Aktiv medlem
Ett stort tack för informationen.
Den har Igestar-optik, skrivet med ett J. Kameran är efter min far så den skall inte säljas.
 
ANNONS