Annons

Extra påslag vid inköp från utlandet?

Produkter
(logga in för att koppla)

neil

Medlem
Hej!

Jag har aldrig köpt kamera prylar utomlands, men efer att ha forskat lite så insåg jag hur billigt det vat att köpa tex objektiv via B&H i USA. Några här nämner 30% påslag vid köp från USA. Min fråga är då: är det altid så? Händer det att varan kan slinka igenom tullen utan att jag behöver skatta en massa extra? Att man har lite tur helt enkelt. Har någon erfarenhet från detta?

MVH

Neil
 

palmen

Medlem
Prova.

Det jag har läst mig till (har ingen erfarenhet själv) är att man kan kanske prata med försäljaren och be dom sätta dina prylar i en annan låda så att man inte ser vad det är i ;)
annars så klarar du dig utan tullavgifter om du köper inom EU eller åker till Usa och tar med dig varan själv.
 

Dajo

Aktiv medlem
neil skrev:
Hej!

Jag har aldrig köpt kamera prylar utomlands, men efer att ha forskat lite så insåg jag hur billigt det vat att köpa tex objektiv via B&H i USA. Några här nämner 30% påslag vid köp från USA. Min fråga är då: är det altid så? Händer det att varan kan slinka igenom tullen utan att jag behöver skatta en massa extra? Att man har lite tur helt enkelt. Har någon erfarenhet från detta?

MVH

Neil
Ja, det händer men är inte så vanligt.

Sök om ämnet så hittar du hur mycket som helst.
 

RolandM

Aktiv medlem
Vid köp från platser utanför EU tillkommer alltid svensk moms om leveransen sker till Sverige. För vissa varor tillkommer tull, vars sysfte är att skydda inhemsk industri. I kameravärlden läggs tull på analoga kameror, objektiv och tillbehör, men inte på digitala kameror. (Bäst är att få komplett kamera med optik klassad som komplett digitalkamera).
Moms erläggs på varans pris och frakter samt skatter.

Att räkna med 30% påslag kommer att fungera som en bra tumregel alternativt räknar du dollaren till ca 10:- som en alternativ tumregel.

Lycka till med ditt inköp.
 

Megapolare

Aktiv medlem
Re: Prova.

palmen skrev:
Det jag har läst mig till (har ingen erfarenhet själv) är att man kan kanske prata med försäljaren och be dom sätta dina prylar i en annan låda så att man inte ser vad det är i ;)
Normalt skickas ju det mesta i separat kartong genom vilken man inte kan se vad som är i. Tullen/transportören får reda på vad som ligger i genom vad som står på paketet. Ett sätt att komma undan är då att skriva t.ex "Gåva" på paketet. Problemet är om paketet blir skadat eller liknande. Transportören ersätter inte en "gåva", utan bara det som specificerats ligga i lådan och då enbart till det angivna värdet.

//
 

Kakelgasten

Aktiv medlem
Re: Re: Prova.

Megapolare skrev:
Normalt skickas ju det mesta i separat kartong genom vilken man inte kan se vad som är i. Tullen/transportören får reda på vad som ligger i genom vad som står på paketet. Ett sätt att komma undan är då att skriva t.ex "Gåva" på paketet. Problemet är om paketet blir skadat eller liknande. Transportören ersätter inte en "gåva", utan bara det som specificerats ligga i lådan och då enbart till det angivna värdet.

//
Det är inte till att rekomendera att skriva det som gåva...dels för att du inte får ersättning som Philip säger och dels för att om tullen skulle få för sig att öppna så kan du åka på varusmuggling...

Dessutom så får du inte en seriös säljare som BH...eller annan seriös säljare att skriva gåva på paketet...inte heller skriver dom ner värdet.
 

neil

Medlem
Tack för hjälpen! Som tur var hade jag en bekant som befann sig i New York! Självklart tvingades denna person att besöka B&H, nu väntar jag ivrigt på godsakerna!

Nikon F6
Nikon D70 etc etc !!!!
 

davidvpt

Aktiv medlem
Re: Re: Prova.

Megapolare skrev:
Normalt skickas ju det mesta i separat kartong genom vilken man inte kan se vad som är i. Tullen/transportören får reda på vad som ligger i genom vad som står på paketet. Ett sätt att komma undan är då att skriva t.ex "Gåva" på paketet. Problemet är om paketet blir skadat eller liknande. Transportören ersätter inte en "gåva", utan bara det som specificerats ligga i lådan och då enbart till det angivna värdet.

//
Vad man kan tänka på är att det bara är varor upp till ett värde av ~500 kronor som klassas som "gåva" utan risk för tull och moms. Gåvor över detta värde kan man fortfarande åka på skatt och avgifter för. Och precis som Philip kriver så gäller även försäkringen för det angivna värdet. Ber man säljaren skriva ner värdet på paketet och det försvinner eller skadas kan man alltså stå utan full ersättning.
 
ANNONS