Annons

Fotobutik i Sthlm med omnejd

Produkter
(logga in för att koppla)

trifix

Aktiv medlem
Jag är ute efter en bra fotobutik i Sthlm med omnejd. Jag är intresserad av att kanske kunna testa och titta på olika gluggar till min Canon 350D. VÄGRAR att köpa glugg utan att se den först.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Expert på Fleminggatan nära Fridhemsplan lagerhåller mycket optik av märkena Sigma och Canon som du kan se live och prova på hus i butiken. Trevligt bemötande och intresserad personal också.
 

Boots

Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Expert på Fleminggatan nära Fridhemsplan lagerhåller mycket optik av märkena Sigma och Canon som du kan se live och prova på hus i butiken. Trevligt bemötande och intresserad personal också.
Det fick jag aldrig veta, jag vände i dörren då det stog på en skylt att de tar betalt för att visa sina produkter. Köpte min Nikon D70 i en annan affär, efter en gratis demonstration.
 

emilsall

Aktiv medlem
På Fotokungen på Södermalm fick jag en grundlig genomgång av 350d utan att ens ha bett om det - jag hade redan bestämt mig för att köpa den ändå. Men han jag pratade med var väldigt engagerad och gav ett ärligt intryck, lurade inte på mig Extreme-kort i onödan utan sade att det räcker gott och väl med Ultra och sådant.

http://www.fotokungen.com/
 

bull_k

Aktiv medlem
Schönherrs foto på Upplandsgatan har varit bra för min del - har varit där och fått testa det jag varit intresserad av. Hyggliga priser och kunnig personal..
 

MortenG

Aktiv medlem
Angående Scandinavian: I senaste photokatalogen står det aug 05 på norr mälarstrand, en "demoshop" kallar de det.
 

david-feldt

Aktiv medlem
Magnus W skrev:
Vad i ...

Tar dom knark eller? Nästa steg är väl att man är tvungen att lösa inträde.

-- MW
Jag har hört att dom tröttnade på att folk testar utrustning och sedan köper utrustningen någon annanstans . Jag förstår dom till viss del. Dom får ju bort dom som bara testar utrustningen och sedan köper på nätet. Själv är jag med i en fotoklubb som har ordnat så att man får rabatt på div. utrustning på Expert Fridhemsplan. Jag försöker att stödja min lokala fotohandlare så mycket som möjligt.

/David
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Angående att Fridhemspalns Expertbutik tar betalt för att demonstrera sina produkter, så är det för mig ungefär samma sak som att det står följande på en skylt vid ingången till butiken:

"Stopp! Eftersom vi har så höga priser i denna butik, så är vi tvungna att ta betalt för att demonstrera våra produkter"
 

BugEyes

Aktiv medlem
Äh,
Jag har varit på Expert vid Fridhemsplan massor med gånger och inte har dom frågat om betalning för att visa produkter för en presumtiv köpare. Tvärt om har dom plockat fram hus så att jag kunnat känna på gluggarna monterade och prova i butiken. Inte har dom höga priser heller, flera av dom saker jag köpt där har varit bättre pris på än internetbutikerna. I förrgår stod det en tjej där som spekulerade på en 350D men inte visste vilket objektiv hon ville ha. Dom hade dukat upp en hel arsenal på disken som hon fick prova på ett av deras hus. Tror någon har fått något om bakfoten här.
Jag har köpt mitt hus och mina gluggar där och det är jag glad för nu när det är problem med en av gluggarna. Dom tar hand om det på bästa sätt. Det är inte deras fel att gluggen är defekt men dom ser till att jag inte blir lidande av det. Med den behandling jag fått där känner jag mig manad att ta dom i försvar i den här tråden.
 

Magnus W

Aktiv medlem
david-feldt skrev:
Jag har hört att dom tröttnade på att folk testar utrustning och sedan köper utrustningen någon annanstans. Jag förstår dom till viss del.
Tja, om det funkar för dom så ...
För egen del så kommer jag varken att testa eller köpa hos dom så länge som dom har den inställningen. Jag uppfattar skylten som att dom tycker att kunder bara är till besvär. Det är knappast ett nytt fenomen att man ibland testar och köper på olika ställen, det enda som dom försäkrar sig om på det här sättet är att ett antal eventuella köpare inte ens överväger att köpa hos dom.

-- MW
 

dobos

Aktiv medlem
Ähh!
Jag har varit inne där (Expert Fridhemsplan) ett otal gånger och provat objektiv - de har aldrig sagt något om att ta betalt. Jag tycker det är en mycket trevlig butik och jag har köpt tre Sigma-gluggar av dem. De känner visserligen igen mig efter alla "trakaserier" (och köp) men ändå.
Annars gillar jag Kameradoktorn, lite hög svansföring kanske och en antydan till yrkesfotosnobism, men de är mycket kunniga, och har de inte så mycket folk inne kan man gagga foto med dem i timmar - utan krav på köp. Prisläget är dock en aning högt för privatpersoner - de lever på yrkesfolk som verkar skita i priset.

Edit: Expert Fridhemsplan ligger för övrigt på Flemminggatan. Tidigare låg de på Fridhemsplan, och namnet är så inarbetat hos stockholmsfotografer att de inte ändrat det trots flytten ett par hundra meter.
 

Magnus W

Aktiv medlem
Det är mycket möjligt att dom är trevliga och inte tar betalt för demo när man väl är inne i affären. Faktum är att jag också har goda erfarenheter av dom. Problemet är att med en skylt i dörren så sorterar man bort en del presumtiva kunder innan dessa ens kommer in i butiken, och då spelar det ingen roll hur kundvänlig man är, eftersom man inte har nån kund att vara vänlig mot.

-- MW
 
ANNONS